Forhistorien
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 8. febuar 2004
Den
franske revolusjon kom som et sjokk på samtiden. Frankrike,
det solide eneveldet som var selve symbolet på stabilitet
og tradisjon, var plutselig i fullstendig oppløsning. Hvordan
var det mulig? Mange snakket om et komplott utenfra. Mer sannsynlig
er det at kimene til revolusjon lå i det franske samfunnet
selv. Det var, som vi straks skal se, stadig økende konflikter
innad i samfunnet og det var disse som tilsammen førte til
den store omveltningen.
Stendene
På 1600-tallet var det franske samfunnet delt inn i tre stender.
Førstestand var de geistlige,
andrestand var adelen,
og tredjestanden var hele resten av befolkningen. På toppen
satt kongen som styrte landet ved hjelp av adelen. Adelen stilte
soldater til disposisjon for kongen og utførte oppdrag på
hans befaling. Til gjengjeld fikk de råderett over len
og i tillegg en rekke privilegier i samfunnet som f.eks. fritak
for skatt. De hadde ikke enerett til å inneha offentlige og
kirkelige embeter
(på den tiden jobber som innebar makt, f.eks. biskoper, ministre
og dommere), men i praksis var det nærmest umulig for andre
enn adelen å få inpass her. Dette gjaldt også
høyere offiserstillinger.
Kongen selger embeter
Rivalisering om kolonier hadde på 1600-tallet ført
til utstrakt krigføring mellom Frankrike og andre kolonimakter,
først og fremst England. Krigføringen var kostbar,
Frankrike mistet flere kolonier og tapte derved også inntekter
fra disse. Dette tømte statskassen, og kongen hadde behov
for økte skatteinntekter. For å få til dette
måtte han bygge ut statsadministrasjonen.
For å knytte til seg adelen, og for å få inn
penger til statskassen, solgte kongen også stadig nye embeter.
Den gang ble offentlige embeter kjøpt for store summer og
ble betraktet som personlig eiendom. Embetsmenn kunne ikke avsettes,
og embetet gikk i arv fra far til sønn. Siden de gamle embetene
ikke kunne avskaffes, ble det i Frankrike et stadig mer innfløkt
system av byråkrati
og rettigheter. Til slutt var embetstanden vanskelig å kontrollere
selv for kongen.
Parlamentene
De mektigste embetsmenn var kanskje dommerne i Frankrikes parlamenter,
eller høyesteretter, med Paris-parlamentet som det mektigste.
Det var parlamentene som innskrev de lovene kongen vedtok, og offentliggjorde
dem for de lokale domstolene. De hadde rett til å levere innsigelse
til kongen før de innskrev en lov, og dette ga dem mye makt.
Deres hovedmål var å sikre adelens privilegier
og rettigheter, og det var nettopp disse som hindret kongen i å
gjennomføre nødvendige reformer innen finansvesenet
for å løse finanskrisen.
Særlig beskyttet de adelens tradisjonelle fritak for å
betale skatt. Siden heller ikke de geistlige betalte skatt, ble
det resten av befolkningen, bønder og vanlige borgere, som
måtte bære skattebyrden. Gjennom Frankrikes stadig økende
økonomiske krise ble dette på sikt uholdbart. Det gikk
mot en konfrontasjon mellom adelskap og konge angående privilegier
og skattesystem.
Borgerne
På bakgrunn av koloniseringen var det en stadig økende
sjøfart og handel. Dette førte til mer penger i kondisjonerte
borgeres hender. De kondisjonerte levde et privilegert liv, de fikk
ofte høy utdannelse og hadde sosial omgang med adelen i fasjonable
salonger som fungerte som sentre for offentlig meningsutveksling.
Gjennom lesning av opplysningstidens
skrifter (se sidene om opplysningsfilosofene Rousseau, Voltaire
og Montesquieu) økte deres selvbevissthet og deres ambisjoner
vokste tilsvarende.
Adelen holdt dem imidlertid nede ved systematisk å utelukke
dem fra alle høyere embetsverv i stat og kirke – og
derved all politisk makt. Jo mer borgerskapet hevdet sin rett, jo
mer tviholdt adelen på sine privilegier, til tross for at
disse var til stort hinder for handel og industri. Derved fikk borgerne
stadig større motvilje mot adelen. Også her gikk det
altså mot en konfrontasjon.
Bøndene
Flertallet
av bøndene eide ikke selv den jorden de dyrket. De forpaktet
jorden, stort sett for en adelsfamilie eller et kloster,
mot å betale en del av avlingen i leie. De måtte også
betale skatter og avgifter til lensherren, skatter til staten, og
tiende
til kirken. Enkelte bønder måtte på denne måte
gi opptil 75% av avlingen i jordleie, skatter og avgifter. I tillegg
måtte de utføre pliktarbeid for lensherre og konge,
og stille som soldater når landet var i krig.
Bøndene bodde sammen i landsbyer som var preget av et sterkt
fellesskap og samhold. Adelens stadige kamp for å vise sin
overlegenhet overfor borgerne og kiving med andre adelsfamilier,
gjorde at de også i forhold til bøndene forsvarte sine
privilegier sterkere. Ofte fant de i de nedstøvede slottsarkiver
frem privilegier og rettigheter som ikke var blitt praktisert på
århundreder. Slike forhold satte mange bønder opp mot
adelen, og det var mange tilløp til voldelige opprør
på landsbygda.
En eksplosiv befolkningsvekst hadde gjort mangel på jord
til et prekært
problem på landsbygda. Stadig flere var uten jord og måtte
søke arbeid hos andre. Mange fikk arbeid i den voksende tekstilindustrien,
men når kornavlingene sviktet og prisene steg, var ingen verre
stilt enn de jordløse. Horder av sultne omstreifere og løsarbeidere
strømmet da inn til byene. Dødeligheten var skyhøy.
Den harde kampen for tilværelsen i fattigkvartalene skapte
imidlertid et sterkt samhold og en vilje til å forsvare den
nærmeste bydels interesser. Dette gjaldt særlig når
det oppsto mangel på brød til rimelige priser.
Konklusjon
Det var altså mye som ulmet under overflaten i det franske
samfunnet. Men folket var likevel ikke rede til revolusjon før
på slutten av 1700-tallet. Før det hadde de rett og
slett ikke i tankene at ting kunne være annerledes. De trodde
at det var Gud som hadde skapt verden med den samfunnsordning den
hadde, og at det derfor ikke kunne være på noen annen
måte. Men på begynnelsen av 1700-tallet var denne oppfatningen
i ferd med å miste taket på menneskene. Nye vitenskapelige
oppdagelser og et nytt, sekulært
syn på mennesket gjorde at gamle forestillinger sto for fall.
Opplysningstiden var begynt.
Ideer til filosofiske samtaler
- Vi så at det gamle franske samfunnet var delt inn i
tre stender: geistlige, adel og så hele resten av befolkningen
i en stor stand. Vil du si at det finnes stender idag? Isåfall
hvilke? Hvorfor deler vi menneskene inn i klasser/grupper? Er
det for å få bedre oversikt over samfunnet eller
er det kanskje for å heve oss selv over de andre?
Er det noe alle mennesker i hele verden har felles? Hadde vi
fått et samfunn uten stender/klasser hvis alle tenkte
på dette «noe» når de så andre
mennesker? Er det mulig å identifisere seg med menneskeheten
som sådan, og ikke bare en bestemt gruppe? Er det ønskelig?
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Kongen trenger mer penger til krigføring så han
bestemmer seg for å selge unna embeter i staten. Det er
de adelige som er kjøperne og ikke bare kjøper
de selve embetet, de kjøper også eiendomsretten
til embetet: de kan dermed ikke avskjediges. Dessuten går
embetet i arv fra far til sønn.
Er det noen som eier jobben sin idag slik den franske adelen
eide embetene sine? Og er det noen som selger jobber idag slik
den franske kongen gjorde? Eier kong Harald jobben sin? Selger
han jobber? Vil du forresten si at det å være konge
er en «jobb»? Hva vil det egentlig si å ha
en jobb? At man mottar penger? For hva? Er det da en jobb å
ha fødselsdag eller å vinne i Lotto? Hvis en kristen
ser det som sin jobb å frelse verden, kan vi da si at
han eller hun «eier» jobben sin? Hvem skulle kunne
ta fra den kristne denne «jobben»?
- Et privilegium er en rettighet som bare tilkommer noen få.
Trenger vi slike rettigheter eller er det best når alle
har de samme rettighetene? Før den franske revolusjon
sto kampen først og fremst om adelens rettigheter. Hvem
er det som skriker høyest om rettigheter idag? Er det
alltid de som skriker høyest som trenger det mest? Hvordan
kan vi vite hvem som er mest trengende i et samfunn?
Idag har eldre og uføre rettigheter som ingen andre har,
f.eks. kan begge reise til reduserte priser med taxi og uføre
kan dessuten parkere bilen sin der ingen andre har lov til å
parkere. Er disse moderne privilegiene mer rettferdige enn de
privilegiene adelen hadde på 1700-tallet i Frankrike?
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Etterhvert som de kondisjonerte borgerne fikk full tilgang
til salongene, følte de seg mer og mer likeverdige med
adelen. Hvorfor styrkes selvfølelsen når vi får
være sammen med en gruppe mennesker vi ser opp til eller
misunner? Er vi ikke den samme uansett hvem som anerkjenner
oss? Hvor viktig er det egentlig å føle seg som
en del av «det gode selskap»? Hva er «det
gode selskap» for deg?
- De franske bøndene fikk harde skattebyrder, opptil
75% av inntekten. Er det alltid urettferdig å kreve så
mye i skatt? Spiller det noen rolle hva skattepengene blir brukt
til (den franske kongen trengte pengene først og fremst
til å føre krig)? Spiller det noen rolle om man
har innflytelse over hva skattepengene blir brukt til?
- På grunn av befolkningsøkningen var det mange
som sultet og led. Tror du adelen visste om dette? Synes du
de kunne unnskylde seg med å si at de ikke visste –
eller synes du de burde ha visst det?
Mange mennesker sulter og lider idag. Forstår vi egentlig
hvordan disse menneskene har det – eller burde
vi ha forstått det? «Det du ikke vet, har du ikke
vondt av,» heter det i ordtaket. Kan dette noen ganger
være en god leveregel? Blir vi lykkeligere av ikke å
vite for mye? Medfører kunnskap alltid ansvar?
 |
 |
|