Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofi i skolen Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
8.-10. klasse Den franske revolusjon Montesquieu
 Den franske revolusjon
 

Montesquieu (1689-1755)


Charles de Secondat, baron de La Bréde et Montesquieu [måte'skiø]

Tekst/illustrasjoner:
Øyvind Olsholt/Salmonsens konversasjonsleksikon, Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 8. februar 2004

Montesquieu (1689-1755) var en fransk politisk filosof og forfatter. Hans hovedverk, «Lovenes ånd» fra 1750, har hatt avgjørende innflytelse på senere politisk tenkning og samfunnsdannelse, ikke bare i Europa, men over hele verden. I dette oppslaget skal vi se nærmere på Montesquieus liv og hvilke nye tanker han gjør gjeldende. Ut fra dette forstår vi bedre hvorfor Montesquieu ble en så sentral bidragsyter av tankegods til den franske revolusjonsbevegelsen.


Den intellektuelle Montesquieu

Montesquieu ble født inn i en juristfamilie og det var meningen at også han skulle bli jurist. Det ble han da også, av utdannelse. Han ble advokat i 1716, men han trivdes ikke noe videre i denne stillingen. Han var langt mer opptatt av livet i Paris' mange intellektuelle salonger og viste her en spesiell interesse for litteratur, filosofi, historie og politikk. Men han var også interessert i naturfag og opparbeidet seg etterhvert et gedigent bibliotek.

«Persiske brev»

I 1721 ga han ut boken Persiske brev (Lettre Persanes). Her skildrer han to persere (dvs. iranere) på reise gjennom Frankrike. De fiktive perserne gjør seg skarpsindige og sarkastiske betraktninger om landet og måten det styres på under den beryktede «Solkongen» (Ludvig XIV). Spesielt pariserne får gjennomgå. I boken gjøres det narr av sosiale klasser, her foretas dristige sammenligninger mellom islam og kristendom, og her raljeres det uærbødig over katolske religiøse dogmer. Boken vakte stor oppmerksomhet og selv om den ble utgitt anonymt, kom det snart for en dag hvem som var den egentlige forfatteren. Montesquieu ble berømt over natten for sin vittige og vågale penn.

Turen går til: Europa

I 1729 la han ut på en lang europeisk reise. Han besøkte bl.a. Østerrike, Ungarn, Italia, Sveits og Nederland. Til slutt ankom han England hvor han likte seg så godt at han like godt ble værende i to år. Hvor enn han var forsøkte han å sette seg inn det sosiale og politiske liv på stedet og i England ble han særlig påvirket av en av de ledende politikere på denne tiden: Lord Chesterfield.

«Lovenes ånd»

Vel tilbake i Frankrike kastet han seg over studiene igjen. Nå skulle det skrives ny bok om samfunn og samfunndannelse. Først ga han ut boken Refleksjoner over grunnene til romerrikets vekst og fall i 1734. Men dette var mest som en forberedelse å regne i forhold til hans neste verk som skulle gjøre ham berømt over hele Europa og som skulle bli til mektig inspirasjon for den franske revolusjonsbevegelsen: Lovenes ånd (l'Ésprit des lois) fra 1750. Her undersøker han forfatningsformene (særlig republikken, monarkiet og despotismen), deres årsaker og konsekvenser. Selv mente han at en liberal republikk var den beste av alle styreformer. Her skulle størst mulig frihet forenes med et demokratisk styre.

Han foreslår at makten i et land deles mellom en lovgivende, en dømmende og en utøvende makt. Denne ideen har hatt mye å si for hvordan land styres helt frem til våre dager. I Norge er f.eks. makten fordelt mellom Stortinget (den lovgivende makt), domstolene (den dømmende makt) og regjeringen (den utøvende makt). Ifølge Montesquieu er det viktig at disse myndighetene er uavhengige av hverandre og at ingen av dem får for stor makt i forhold til de andre. Maktubalanse kan nemlig friste til maktmisbruk. I England, mente Montesquieu, praktiserte man nettopp et slikt maktfordelingsprinsipp. Han hadde som nevnt bodd flere år i England og beundret styresettet her. Men virkeligheten i England var nok ikke helt slik som Montesquieu hadde forestilt seg. Aristokratiet hadde fremdeles mye større makt enn han trodde.

I Lovenes ånd lanserte han også tanken om at klimaet er vesentlig for styresettet i et land. Dette var noe han hadde erfart på sine reiser rundt omkring i Europa. Tanken var at klimaet, og da spesielt temperaturen i et land, er av stor betydning for menneskenes oppfattning av seg selv og sin kropp. Dette må påvirke måten samfunnet organiseres på. Politikernes oppgave i hvert enkelt land er å skape en forfatning og et lovverk som tar hensyn til det lokale klimaet, dvs. politikerne må innse den betydning klimaet faktisk har. De må f.eks. ikke forsøke å kopiere lover og regler fra land som har helt andre klimatiske forhold.

Lovenes ånd fikk som sagt enorm innflytelse over hele Europa, etterhvert over hele den vestlige verden. Tankene i dette verket skulle komme til å prege forfattere og tenkere i flere generasjoner fremover. Og revolusjonsbevegelsen i Frankrike trykker nå disse tankene begjærlig til sitt bryst. Her finner de ideer som kan hjelpe dem å bygge det nye samfunn de ønsker seg, et samfunn tuftet på «frihet, likhet og brorskap».

Det er viktigere å observere virkeligheten enn å finne ut om noe er sant eller ei

Religion er for Montesquieu først og fremst noe som har med samfunnet å gjøre. Den riktige måten å forholde seg til religion på er for ham å observere den slik den ytrer seg i samfunnet. Hvorvidt religionen i seg selv er sann eller ikke, er mindre viktig. På samme måte bør man forholde seg til troende mennesker. Det er mindre viktig om det de tror på er sant eller ikke. (Hva som i virkeligheten er sant og falskt, er det jo ingen som kan si med sikkerhet uansett.) Det viktige er hvordan de troende faktisk oppfører seg, hvordan de behandler andre mennesker, om de skaper glede eller fortvilelse rundt seg, om de handler ondt eller godt.

La oss derfor, sier Montesquieu, bli flinkere til å observere «terrenget» istedenfor å forsøke å få «terrenget» til å passe med «kartet». La oss utfra våre observasjoner – ikke våre ideer – finne ut hva som allerede fungerer godt og hva som bør forandres. (Denne kritikken var imidlertid ikke til hinder for at Montesquieu betraktet seg selv som en religiøst troende.)

Det var imidlertid ikke bare Montesquieu som tenkte i disse baner. Det gjorde stort sett alle de franske opplysningsfilosofene på første halvdel av 1700-tallet. Noen av de mest berømte navnene er: d'Alembert, Diderot, Voltaire, Rousseau, Condillac, La Mettrie og Holbach. Disse ville omforme samfunnet slik den engelske naturvitenskapsmannen Isaac Newton (1642-1727) allerede hadde omformet synet på naturen og himmellegemene. Og de ville studere menneskets handlinger i samfunnet uten å måtte forholde seg til religionens og teologiens ofte stivnede forestillinger om virkeligheten. Her hentet de inspirasjon fra den engelske politiske tenkeren John Locke (1632-1704) som allerede på 1600-tallet hadde gått kraftig til angrep på ideen om at mennesket har tilgang til sikker viten. Britisk tenkning utgjorde således et idémessig grunnlag for den franske opplysningsfilosofien.


Ideer til filosofiske samtaler


  1. I boken Persiske brev gjør Montesquieu narr av det samfunnet han lever i. Han viser ingen respekt for autoriteter og bruker ironi for å ramme dem han synes fortjener det mest. Resultatet var meget virkningsfullt. Men hvorfor rammer ofte indirekte kritikk mer enn direkte kritikk? Hvorfor er det verre å bli gjort til latter enn å bli åpent og ærlig kritisert for det man har gjort? Betyr dette at ironi er mektigere enn oppriktighet? Betyr det at det lønner seg å gå rundt grøten hvis man ønsker å oppnå forandringer? Er det uærlig å være ironisk?
  2. Montesquieu mener at hver av de tre forfatningsformene bærer på hver sin «ånd», de har hvert sitt livgivende prinsipp. Republikkens prinsipp, sier han, er «dyd», monarkiets prinsipp er «ære» og despotiets prinsipp er «frykt». Hva vil det etter din mening si å leve et dydig liv? Hva vil det si å leve et liv hvor æren er det viktigste? Og hva vil det si å leve et liv i frykt? Ser du noen sammenheng mellom de tre styreformene og de tre prinsippene? Eller kan vi like gjerne tenke oss en republikk hvor frykten dominerer? Eller et monarki preget av dyd? Eller et ærefullt despoti?
  3. Formuleringen av maktfordelingsprinsippet var en milepæl i europeisk politisk filosofi. Å fordele makten mellom den dømmende, lovgivende og utøvende makt er noe som gjøres over nesten hele verden idag. Men kan vi tenke oss en maktfordeling også for hvert enkelt menneske? Burde vi f.eks. forsøke å oppnå en maktfordeling mellom fornuften, følelsene og viljen i oss slik at ingen av delene fikk lov til å dominere alle våre valg og handlinger? Hvordan kan vi gå frem for å oppnå en slik «personlig» maktfordeling? Er det noe som taler imot en «personlig» maktfordeling? Er det noe som taler imot en samfunnets maktfordeling?
  4. Montesquieu var opptatt av klimaet: vær og temperatur er med på å forme individene og dermed de samfunnene som skapes. I Norge har vi som kjent mye vær og mye lave temperaturer. Hvilken innflytelse tror du det får for det samfunnet vi lager oss? Ville det politiske Norge sett annerledes ut idag om vi hadde hatt tropeklima her i tusenvis av år? Tenker vi annerledes når klimaet endrer seg? Føler vi annerledes? Ser og hører vi andre ting når vi befinner oss i et annet klima? Og hvis klimaet spiller slik rolle, kan vi ikke da tenke oss at også naturen får betydning for hvordan vi tenker og føler? Hva betyr det f.eks. for vår norske selvforståelse at det er så mye fjell og ødemark i Norge? Hvordan ville vi opplevd det å være norsk dersom hele Norge hadde hatt samme myke, duvende topografi som Danmark?
  5. For de franske opplysningsfilosofene var det viktig å se menneske og samfunn med andre øyne enn religionens og moralens dogmatiske øyne. De ville løsrive seg fra kristendommens klamme grep om sinnene og oppdage samfunnet på nytt. For å få til det, var det viktig å oppløse sannhetsbegrepet: religionen måtte ikke lenger få ha monopol på sannheten. Og monopolet ble da også opphevet, ikke ved at filosofene fant andre sannheter som var bedre og riktigere, men ved at de viste at det ikke finnes noen sannhet som er gyldig for alle til alle tider. Men ender ikke dermed filosofene opp i en selvmotsigelse: er ikke setningen som sier at det ikke finnes noen sannhet i seg selv en ny sannhet?

 
   

[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
DEN FRANSKE REVOLUSJON
Del I
  Forhistorien
  Opptakt til en revolusjon
  Finanskrise og aristokratiets opprør
  Politisk vekkelse og borgerskapets overtagelse
  Borgerskapets revolusjon — Stenderforsamlingen av 1789
  Sanskulottenes revolusjon — Bastillens fall
  Kvinnenes revolusjon
  Bondereisningen — «den store skrekken»
  Menneskerettighets-
erklæringen av 1789
  Konstitusjonen av 1789
Del II
  kommer i 2004...
Filosofi i tiden forut for den franske revolusjon
Du er her Montesquieu
  Voltaire (1)
  Voltaire (2)
  Rousseau
Ressurser
  Tidslinje
  Persongalleri
  Ressurser
Teksten inkludert alle filosofiske spørsmål og margoppslag
interaktive øvelser
Spørsmål til teksten
Finn rette betydning av ordet

Lord Chesterfield (1694-1773)

Britisk statsmann, diplomat og humorist som er mest kjent for sine mange brev som skildrer livet blant de høyere sosiale skikt i England. Her gir han også regler for skikk og bruk, han skildrer kunsten å behage andre mennesker samt kunsten å skape seg verdslig lykke og suksess. Chesterfield var en stor elsker av fransk kultur og personlig venn med bl.a. Voltaire.

Isaac Newton (1642-1727)

Engelsk fysiker og matematiker. Newton var den ledende skikkelse i den vitenskapelige revolusjonen på 1600-tallet. På bakgrunn av hans oppdagelse av de tre bevegelseslovene klarte han å formulere loven om universell gravitasjon (tyngdekraft). Innen matematikken var han den første til å formulere regning med uendelige store og uendelige små størrelser. Newtons verk Principia Mathematica fra 1687 er en av de viktigste enkeltverkene i hele den moderne vitenskapshistorie.

John Locke (1632-1704)

Engelsk filosof som innførte den nye tids tanker både i England og Frankrike. Hans tenkning var også en kilde til stor inspirasjon da den amerikanske grunnloven skulle skrives. Han er kjent som den første store filosof i den engelske empiristiske (erfaringsbaserte) tradisjon. Hovedbudskapet er at mennesket aldri kan oppnå sikker viten om selve virkeligheten, og at det ikke finnes noe slikt som «medfødte ideer». Vårt sinn er fra fødselen som en ubeskrevet tavle («tabula rasa») og det er gjennom erfaringen vi lærer alt vi vet, eller tror vi vet, om virkeligheten.

Locke var også en betydelig pedagog. Han mener at den beste moralske oppdragelse et barn kan få er å ha foreldre som går foran med et godt eksempel på måtehold. Å gå foran med sitt gode eksempel er langt bedre enn å lage regler og forskrifter. Locke legger også vekt på oppmuntring av barns naturlige anlegg og at barn og foreldre skal utvikle vennskap seg imellom.

Denis Diderot (1713-1784)

Fransk forfatter og filosof som fra 1745 til 1772 var redaktør for Den store franske encyclopedi – et av opplysningstidens mest sentrale verker. Meningen med Encyclopedien var å samle all tilgjengelig kunnskap og viten i ett stort verk. Prosjektet fikk motstand fra myndighetene og kirken fordi mange av de tankene som ble fremmet var i skarp opposisjon til de etablerte sannheter. Både Montesquieu og Voltaire var bidragsytere til verket.

© www.skoletorget.no