Filosofiske samtaler
I
en filosofisk samtale forholder vi oss aktivt til andres tanker samtidig
som vi venner oss til å begrunne våre egne ideer og forestillinger.
Ideelt sett fungerer den voksne i samtalen som en sannhetssøkende
Sokrates som, til tross for alle kunnskaper og all livserfaring, er
ydmyk og lyttende i forhold til barna og deres bidrag.
Interesserte kan også besøke Barne- og ungdomsfilosofenes
hjemmesider: www.buf.no.
Her finner du bl.a. en rekke essays og artikler, utførlige litteraturlister
og en internasjonal lenkesamling.
Om filosofiske samtaler
Dette «lynkurset» er et tenkt som et aller første møte
med filosofiske samtaler med barn og ungdom. Her beskrives også
hvordan de filosofiske ressursene på Skoletorget kan benyttes for
å gjøre filosofiske samtaler til en integrert del av undervisningen
i skolen. Gå til lynkurs
Filosofiske samtaler med barn og ungdom – en presentasjon
I
denne presentasjonen får du vite mer utførlig hva som kjennetegner
den filosofiske samtalen, hvordan du blir en filosofisk samtaleleder,
hvordan du går frem i samtalen pluss mye annet. Her finner du også
mange nyttige tips og erfaringer hentet fra vår egen praksis som
barne- og ungdomsfilosofer. Gå
til presentasjonen
Børn og filosofi — en let indføring
Per Jespersen er en dansk pionér innen filosofering med barn-bevegelsen.
Han har arbeidet med barn og filosofi de siste 25 år og driver også
en egen skole på Syd-Jylland. Les
mer
Boken
Børn og filosofi — en let indføring er en
glimrende introduksjon til temaet. Den er instruktiv, dyptloddende, rik
på eksempler, velskrevet, inspirerende — og kortfattet. Dessverre
har den ikke vært å få tak i på lang tid. Derfor
publiserer vi den nå på Skoletorget (med forfatterens tillatelse).
Gå til boken
|