Del I
Grunnleggende om samtalen
Tekst:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Illustrasjoner:
Øyvind Olsholt, Clipart.com
Sist oppdatert: 5. januar 2004
Gjennom vår erfaring som barne-
og ungdomsfilosofer har vi sett at filosofisk ettertanke og refleksjon
ikke bare fungerer som et bindemiddel i en mangfoldig og fragmentert
skolehverdag, men også kan bidra til en dypere forståelse
av de enkelte fag og deres betydning for elevens egen hverdag og
selvforståelse. I et dypere perspektiv er den filosofiske
undringen og refleksjonen med på å styrke elevenes identitet
og selvforståelse. Elevene oppmuntres til å formulere
seg på områder hvor sikre og entydige svar er prinsipielt
utelukket. Denne tankeutfoldelse virker åpnende på alle
som deltar og kan føre til sterkere bånd mellom deltagerne
og skjerpet appetitt på ny kunnskap.
Filosofi som undring
For
mange er nok filosofi en abstrakt, akademisk disiplin, noe livsfjernt
og utilgjengelig for folk flest - og selvfølgelig utelukket
for et utrent og uerfarent barn. Men dette er ikke den eneste måten
å forstå filosofi på. Filosofi er like mye en
elementær praksis som alle mennesker er istand til. En slik
praksis er undringen. All filosofi – også den som foregår
på universitet – utspringer fra undring. Og alle har
vi en grunnleggende evne til å undre oss.
Undre oss over hva? Ja, f.eks. over disse vanskelige, uløselige
(noen tar munnen for full og sier: meningsløse) spørsmålene:
-
universets begynnelse: kan alt ha blitt til av ingenting?
Hvis nei, hvordan er da en begynnelse mulig?
Hvis ja, hvor kommer i så fall alt fra?
-
rettferdighet/godhet:
Er det alltid rettferdig å dele kaken likt?
Finnes den gode handling som er fullstendig blottet for selviske
motiver? (Mao: går det an å være snill uten
å tenke på at det som oftest følger en belønning
med det å være snill?)
Når vi forsøker å sette ord på undringen,
alene eller sammen med andre, når vi prøver å
forstå hverandres tanker ved hjelp av undrende og undersøkende
spørsmål, da filosoferer vi. Uansett hva vi ellers
måtte kunne og vite om filosofiens historie.
Men så burde det heller ikke være vanskelig å
forestille seg at barn faktisk kan være flinkere til å
filosofere, mer åpne, spontane og uforferdede enn mange voksne
som forlengst har latt sin barnlige undring forstumme av frykt for
å dumme seg ut eller fordi livet har lært dem at det
likevel ikke nytter. Man gjør det jo mye enklere for seg
selv når man ikke stiller for mange spørsmål.
Barn tenker ikke slik. De er inntil videre forskånet for
voksenlivets krav om effektivitet og produktivitet. Barna har derfor
tid til å undre seg og kan vel ikke helt forstå hvorfor
de blir avvist når de kommer med alle sine spørsmål
(eller avspist med mer eller mindre kreative bortforklaringer).
Filosofi i skolen
Filosofisk refleksjon og filosofisk samtalekultur er idag iferd
med å vinne innpass i skolen, ikke først og fremst
fordi den gir oss ny kunnskap – det gjør den forsåvidt
også – men fordi den hjelper oss frem til innsikt og
mening. I den filosofiske samtalen lærer vi oss å tenke
godt, vi utvikler en bedre forståelse av den verden vi lever
i, av oss selv og andre, og vi får et bedre grunnlag for å
kunne fatte gode valg. I skolen kan filosofisk ettertanke bidra
til en dypere forståelse av de enkelte fag og deres betydning
for elevens egen hverdag, og fungere som et bindemiddel i en mangfoldig
og fragmentert skolehverdag.
Men mange er usikre på hvordan dette skal praktiseres. Både
elever og lærerstudenter finner filosofistoffet i L97 vanskelig,
utilgjengelig og derved lite stimulerende. En viktig grunn til dette
kan være at det genuint barnlige i filosofien – undringen
– ikke har fått slippe til i skolen. Filosofien oppfattes
fremdeles som et kunnskapsfag på linje med de andre kunnskapsfagene
– og ikke som en praksis som kan forandre og omforme tilnærmingen
til de andre fagene.
Å innføre filosofi i skolen som et kunnskapsfag blir
feil fordi filosofiske tanker er forskjellige menneskers forsøk
på å forstå seg selv og virkeligheten. I filosofien
finnes det derfor ikke endelige og definitive svar som kan læres
bort (hvor finnes forresten slike svar?). I filosofien er det spørsmålene
og problemene som interesserer oss – mer enn de mange svar
som gis på dem.
Dette betyr på ingen måte at svarene er overflødige.
Tvertimot er svarene helt nødvendige for å komme videre
i forståelsen av problemene. Men svarene kan aldri gis én
gang for alle. Mennesket er derfor alltid uvitende i forhold til
de store filosofiske spørsmålene, her finnes det ingen
fasit å tilegne seg.
Inspirasjon fra Sokrates

Sokrates
Forestillingen om menneskets grunnleggende uvitenhet stammer (blant
annet) fra den greske filosofen Sokrates (470-399 f. Kr.). Han tillegges
følgende paradoksale utsagn: «Jeg vet at jeg intet
vet». Sokrates er klar over sin uvitenhet, han har et bevisst
forhold til sin egen mangel på innsikt i livets dype spørsmål.
En slik bevissthet forutsetter vi i de filosofiske samtalene også,
ja, vi både forutsetter og tilstreber den. For vi kan aldri
tilegne oss en slik bevissthet én gang for alle. Vi kan bruke
resten av livet vårt på dette, det er en uendelig oppgave
– men ikke mindre viktig og meningsfull av den grunn.
Når vi samtaler filosofisk er det altså ikke for å
belære motparten (siden vi er uvitende, har vi jo ikke noe
å lære bort), men for å hjelpe den andre til å
oppdage sin egen lengsel etter mening og innsikt, sin egen visdomskjærlighet
(ordet «filosofi» betyr nettopp «kjærlighet
til visdom»).
En slik ydmykhet i forhold til egne kunnskaper kan avføde
en ny undervisningspraksis i skolen - i alle fag! Læreren
er nå ikke lenger «den som vet» hvis oppgave er
å overføre kunnskap til alle «dem som ikke vet»
(elevene). Oppgaven er nå å hjelpe elevene til å
innse dybden i og omfanget av de spørsmål de allerede
stiller til seg selv og verden. Dette gjøres i og gjennom
den filosofiske samtalen. I denne samtalen er derfor elevenes forslag
til løsninger like interessante som lærerens, like
rike på muligheter, like kloke og like fremsynte, (minst)
like tankevekkende og originale.
Læreren mister kanskje derved sin privilegerte kunnskapsposisjon,
noe som bør gjenspeile seg i oppriktig ydmykhet og årvåkenhet
i forhold til elevenes egne tanker og innspill. Læreren er
fremdeles et eksempel og et forbilde for elevene, men på en
annerledes måte: ved å gjøre seg selv «liten»,
blir læreren stor i sine elevers øyne; ved selv å
åpenbare seg som en sann uvitende, tenner læreren kunnskapstørsten
og oppdagergleden hos de unge som ellers bare trekker på skuldrene
og peker på læreren (som de da forventer at har svarene)
når noen spør dem om noe.
I den filosofiske samtalen møtes vi for sammen å prøve
å komme sannheten nærmere. Men ønsker vi å
søke sannheten sammen i filosofisk forstand, er det viktig
å få samtalen til å bevege seg fra et konkret
til et alment nivå. Enhver oppdagelse må kunne anvendes
på flere enn ett enkelt tilfelle, om den skal kunne sies å
være filosofisk. Hvis f.eks. en elev sier: «Tore er
kjempedum» er dette et konkret utsagn om en konkret person.
Det er derfor ikke et filosofisk utsagn. Men hvis læreren
møter dette utsagnet med spørsmål som: «Hvilke
grunner har vi for å påstå at noen mennesker er
dumme? Er alle enige i disse grunnene? Hvilke utsagn kan defineres
som dumme og hvilke som kloke?» – da er vi straks på
vei mot det filosofiske, almene nivået.
For å nærme oss det almene og filosofiske nivået,
spør vi etter begrunnelser for påstandene. Hvis vi
f.eks. snakker om drømmers forhold til virkeligheten, vil
gjerne de yngre barna fortelle om de drømmene de har hatt
i det siste. Slike beretninger kan da følges opp med videre
spørsmål:
- Lar det seg gjøre å trekke et skille mellom drøm
og virkelighet? Hvordan?
- Finnes det ting som bare kan opptre i drømmer og ting
som bare kan opptre i virkeligheten? Hvilke ting?
Som filosofiske samtaleledere forsøker vi å oppspore
sammenhenger mellom erfaring og tanke slik at vi kan tilegne oss
innsikt i begge deler. I beste fall stimuleres barna ved dette til
å gå inn i en åpen dialog om grunnlaget for sine
påstander for derved å ransake sitt eget tankeliv og
på den måten bli mer klar over seg selv og sine motiver.
Matthew Lipman og IAPC
Den
amerikanske filosofen og pedagogen Matthew Lipman var blant de første
som tok til å utvikle skolemateriale for filosofering med
barn. Dette var på slutten av 1960-tallet. Idag har Lipman
etablert sitt eget institutt, Institute
for the Advancement of Philosophy for Children, IAPC ved
Montclair State University, New Jersey, USA. Instituttet har idag
underavdelinger over hele verden og har også utviklet omfattende
undervisningsopplegg som består av elevtekster og lærermanualer
tilpasset alle alderstrinn.
Lipman og IAPC legger stor vekt på at barna gjennom den filosofiske
samtalen lærer seg å tenke logisk. Dette, mener han,
vil i sin tur medføre at de også tenker mer selvstendig
og uavhengig av andres oppfatninger og meninger. Målet er
at elevene gjennom samtalen skal trenes til å:
- respektere og verdsette andres synspunkter
- formulere spørsmål og tanker presist og sammenhengende
- argumentere logisk og relevant
- være intellektuelt lekne og oppfinnsomme
- utvikle egne synspunkter gjennom kritisk holdning og selvbevisstgjøring
- redegjøre for begreper og begrepsnyanser
- lære å trekke tankeforbindelser (f.eks. mellom
personlige anliggender og generelle filosofiske spørsmål
om forandring, personlig identitet, fri vilje og sannhet)
Målet med de filosofiske samtalene stikker imidlertid dypere
enn dette. Meningen er å oppnå et genuint fellesskap
mellom barn og voksen gjennom samtalene, noe som ikke mulig uten
at alle deltagere møter og finner hverandre i en felles,
undrende uvitenhet. For som vi begynte med å påpeke:
filosofering handler først og fremst om å undre seg
sammen.
Klar til å gå videre?
Hvis du har lest denne siden og er rede til å gå videre
i kurset, kan du gå til del II som tar for seg den filosofiske
samtale i praksis.
|