Del III
De undersøkende spørsmål
Tekst:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Illustrasjoner:
Clipart.com
Sist oppdatert: 15. november 2003
Hittil
i dette kurset har vi sett på bakgrunnen for filosofering
med barn, det sokratiske idealet, vi har hørt litt om internasjonale
bevegelser, den voksnes rolle i samtalen og karakteristiske trekk
ved samtalen. Nå er samtalen kommet igang og vi skal ta for
oss «de undersøkende spørsmålene».
Det er disse som driver enhver filosofisk samtale fremover så
vi håper at denne siden vil gi deg noen ledetråder til
hvordan du selv kan begynne å stille undersøkende spørsmål.
I en filosofisk samtale kommer vi oss videre ved hjelp av undersøkende
spørsmål.
Ta for eksempel en samtale om hva det vil si å stjele. Et
barn sier kanskje at å stjele er det samme som «å
ta noe som andre eier». Men hvor går skillet mellom
det å ta noe og det å låne noe? Hvor lenge kan
jeg låne noe før det er å betrakte som tyveri?
Hvis jeg straks leverer tilbake det jeg har tatt, er det da fremdeles
å betrakte som tyveri? Og hvis jeg plukker opp noe på
gaten som noen har mistet, stjeler jeg det da? Hva vil det egentlig
si å eie noe? Er det forskjell på å eie en sykkel
og en skog, en bok og et annet menneske? Hvor går grensen
mellom det jeg kan eie og det jeg bare kan ha til låns? Finnes
det noe som ikke kan tas i besittelse av noe menneske: vennskap,
lykke, klokskap?
Ved å stille undersøkende spørsmål av
denne typen forsøker vi å finne ut hva barnet mener
med de synspunktene det fremmer i samtalen, hvordan de kan begrunnes,
hvilke konsekvenser de vil kunne ha osv. I det følgende vil
vi se nærmere på forskjellige kategorier undersøkende
spørsmål og hvordan vi som voksne kan bruke dem i det
filosofiske samværet med barn.
a. Omformulering av synspunkter
Barn er ikke alltid like flinke til å uttrykke seg klart
og tydelig (ikke alltid voksne heller for den saks skyld!). Det
er derfor ikke sikkert at alle deltagerne i samtalen får med
seg det som blir sagt eller forstår det slik som det er ment.
Når vi mistenker at dette kan være tilfelle, kan vi
be barnet si det én gang til, denne gang med bruk av andre
ord. Vi kan godt hjelpe dem på glid, men vi må vokte
oss for å legge vår egen forståelse i munnen på
barna. Vi skal kun hjelpe dem til å omformulere sine egne
tanker, ikke det vi tror (eller ønsker) at de prøver
å si.
b. Fortolkning
Først når budskapet er fremlagt så klart som
mulig kan vi vende oss mot selve innholdet i budskapet. Det gjør
vi ved å fortolke hva som er blitt sagt og sette
det inn i en større ramme. Fortolkning dreier seg for en
stor del om å klarlegge hva vi kan slutte oss frem til på
bakgrunn av utsagnet. Dette gjør vi enten ved logiske slutninger
eller ved å slutte oss til noe som er antydet i utsagnet.
I et tenkt tilfelle, hvis f.eks. en elev skulle erklære at
«alle mennesker er levende vesener» og en annen elev
sier at «alle levende vesener må dø», så
kan vi logisk trekke den slutning at «alle mennesker må
dø». Men hvis en elev sier: «Neida, Petter er
ikke favoritteleven din – han får bare gode karakterer
fordi han er så innmari flink», er det nok ikke så
galt å tolke utsagnet ironisk. I dette tilfellet er ironien
ganske opplagt, men andre ganger er det vanskeligere å avgjøre
om noe skal forstås bokstavelig eller billedlig. Her må
den voksne vise skjønn og være rede til å begrunne
hvorfor han/hun tolker i den ene eller annen retning.
Å tilby gode fortolkninger av menneskers utsagn er litt av
en kunst og egentlig noe som krever både studier og lang trening.
Men det skader iallefall ikke å være oppmerksom på
at fortolkning er et viktig element i all kommunikasjon, også
mellom voksen og barn. Ikke minst viktig er de mange ordløse
signalene som ledsager utsagnene: tonefall, ansiktsuttrykk, fakter
og kroppsspråk.
c. Definisjon av viktige ord i samtalen
Ofte viser det seg at vi har helt forskjellig forståelse
av ordene vi bruker. Da er det viktig at alle i gruppen blir klar
over hvordan vi bruker ordene slik at vi kan unngå skinnenighet
og skinnuenighet. F.eks. hevdet en 5-åring en gang at det
å snakke sammen var kjedelig. Det viste seg imidlertid
at det hun egentlig hadde ment å si var at hun opplevde samtalen
som vanskelig. Og da viste det seg at flere var enige med
henne.
Det
er heller ikke alltid vi bruker ordene konsekvent, dvs. vi tillegger
dem ikke samme betydningsinnhold hver gang vi bruker dem. Når
det viser seg vanskelig å bruke et ord konsekvent, kan det
være en god ide å forsøke å bli enige om
en definisjon – eller kanskje finne flere ord som kan dekke
de forskjellige betydningene vi legger i ordet.
Vi skal likevel være litt forsiktige med å etterspørre
definisjoner, det kan nemlig føre til at samtalen munner
ut i en diskusjon om kun dette ene ordet. For eksempel er et spørsmål
som «Hva legger vi i ordet 'krig'?» et godt spørsmål
i og for seg, men det må stilles på det rette tidspunkt
i samtalen. Vi må stille det når barna allerede har
erfart det problematiske ved ordet, og ikke når samtalen (om
ting som f.eks. har med krig å gjøre) utvikler seg
på en god og produktiv måte – nettopp fordi de
tar visse aspekter ved ordet for gitt.
På den annen side kan definisjonen i seg selv være
et godt utgangspunkt for samtale. En filosofisk samtale knytter
seg gjerne til filosofiske grunnbegreper som «lykke»,
«godhet», «sannhet», «virkelighet»,
«rettferdighet» osv. Alle disse kan gjøres til
tema for samtale, og noen ganger kan det gjøres nettopp ved
at elevene først prøver å forklare hva de mener
med disse ordene.
d. Oppmuntring til alternative tenkemåter ved moteksempler
Det er slett ikke uvanlig at barn insisterer på at deres
måte å se ting på er den eneste mulige måten.
De har ikke vurdert andre alternativer fordi de (mer eller mindre
bevisst) antar at det ikke finnes andre alternativer å vurdere.
En effektiv måte å rette oppmerksomheten mot alternativer
på er å fremme moteksempler.
Et moteksempel er et tenkt eksempel som gjør det opprinnelige
synspunktet mindre rimelig eller holdbart. Et moteksempel trekker
gjerne inn uventede elementer. Hvis f.eks. et barn sier at et dyr
er et tenkende vesen fordi det lager lyder, kan den voksne spørre
om også biler tenker siden biler lager lyder.
Et moteksempel til en kvikk påstand om at «Alle tyver
er slemme menn» kunne være: «Men kan det ikke
også finnes kvinnelige tyver, eller barn som stjeler, eller
et dyr?» Jo, kanskje det. Neste spørsmål blir
da: «Er det forskjell på en voksen mann som stjeler
og et barn, hva er i tilfelle forskjellen og hva gjør forskjellen
relevant for spørsmålet om tyveri?». Og hvis
noen hevder at «alle tyver er slemme mennesker», kunne
vi spørre om dette også gjelder den som stjeler mat
for å overleve. På denne måten utvider vi horisonten
og åpner for nye innspill innenfor det samme temaet. Samtalen
bringes noen hakk videre.
Moteksempler er viktige drivfjærer i en filosofisk samtale
fordi de tvinger oss til ny gjennomtenkning av det opprinnelige
spørsmålet. Moteksemplene retter oppmerksomheten mot
hva barna selv legger i sine tanker og begreper. Ikke for at læreren
deretter skal komme med svaret – liksom «lære
dem» hva begrepene «egentlig» betyr – men
for at ny og frisk undring skal bringes inn i samtalen. Meningen
er ikke å få barna til å endre oppfatning, men
å få dem til å oppdage at det finnes andre oppfatninger
enn de de har pr. idag. De trenger ikke selv å endre syn,
men de skal oppdage hvilke muligheter de har for å kunne velge
en annen oppfatning.
Klar til å gå videre?
Hvis du har lest denne siden og er rede til å gå videre
i kurset, kan du klikke deg frem til neste del hvor du vil finne
en samling nyttige tips som kan hjelpe deg om du skulle stå
fast i samtalen!
|