Del IV
Erfaringer og tips til samtaleledere
Tekst:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Illustrasjoner:
Clipart.com
Sist oppdatert: 15. november 2003
I denne delen kommer vi med en rekke
forslag til innspill og praksiser som kan brukes i løpet
av en filosofisk samtale. Disse ideene er først og fremst
ment som «krydder» i samtaler
som allerede er igang, men kan, som du vil se, også brukes
til å sette igang nye samtaler.
Komme videre med tanker og innspill
Det
er ikke alltid så lett å finne gode motspørsmål
og kreative vinklinger under en samtale. Målet er å
spille ballen tilbake til barna på en naturlig måte
slik at de blir fristet til selv å utvikle tråden videre,
men det er ikke gjort i en fei å bli god til dette. Som så
ofte ellers er det bare øvelse som gjør mester.
Det kan imidlertid være til god hjelp for den voksne å
samtale filosofisk med andre voksne for slik å komme raskere
inn i den nye praksisen. Å sette seg inn i filosofisk litteratur
kan også være nyttig fordi dette utvider perspektivene
og gir oss flere knagger å henge samtaleinnspillene på.
(Du finner noen litteraturforslag i siste del av kurset).
Legg merke til når elevene ler
Et godt utgangspunkt for samtale kan være spørsmål
knyttet til elevenes reaksjon på tekster eller historier.
Hvis det er en morsom historie, kan det være lurt å
legge merke til akkurat hvor i historien barna ler for å komme
tilbake til disse stedene i historien senere – ikke for å
snakke det humoristiske ihjel (Gud forby!), men for å oppdage
nye aspekter eller nyanser ved historien.
Be om stillhet
Ofte kan det være en god idé å være helt
stille i ett minutt eller to slik at alle kan få en sjanse
til å samle tankene. Stillhet kan brukes både når
det kommer (altfor) mange innspill på en gang og når
det faktisk er stille fordi gruppen er gått midlertidig
tom for ideer. Noen ganger trenger vi rett og slett tid
til å tenke videre i et spørsmål.
«Tale-lapper»
I
de fleste grupper av barn og unge (og ikke minst i voksne grupper!)
vil det være slik at det er enkelte som lett tar ordet og
raskt dominerer hele samtalen. Når vi har filosofiske samtaler,
er det imidlertid ønskelig at flest mulig deltar og opplever
seg som en del av det som skjer. Dessuten begynner fort de andre
barna å kjede seg om det er noen som snakker hele tiden. Derfor
kan vi ikke alltid være «rettferdige» og hele
tiden la de som rekker opp hånden snakke.
Det kan også noen ganger være behov for å stagge
«pratmakerne» ved hjelp av noen enkle knep. Én
måte er å gi hver elev f.eks. fem «tale-lapper».
Hver gang de vil si noe, må de gi fra seg en lapp. De mest
taletrengte blir derved tvunget til å vurdere sine innlegg
nøyere før de ber om ordet og ikke bare rekke opp
hånden i tide og utide. De mer tilbakeholdne får derved
større rom for, og blir indirekte oppfordret til, å
ta ordet.
Dette er først og fremst et middel for å organisere
en pågående samtale, men kan også føre
til at en samtale kommer lettere igang.
Bytte om ord/meninger
En viktig ingrediens i de filosofiske samtaler er leken: lek med
ord, tanker og meninger. Og hvorfor ikke gjøre leken til
en dyd! Her er noen forslag:
- dere kan bestemme dere for å gi nytt meningsinnhold til
et ord og så forsøke å snakke sammen, f.eks:
«kan» skal nå bety det samme som «bør»,
eller «ikke» skal nå bety det samme som «kanskje».
- dere kan sette sammen ord som ikke har noe med hverandre å
gjøre, f.eks. garasjesvane eller hostehest. Prøv
å finne de særeste kombinasjonene, deretter: prøv
å gi de sære ordene en egen mening!
- dere kan bevisst misforstå bruken av et vanskelig ord
i en samtale for å rette oppmerksomheten mot det
- ellers: gåter, ordspill osv., f.eks. «minken øker
og økene minker» eller «det er tre i båten»
(forklar!)
Her er det mange muligheter! Men la ikke hele samtalen gå
med til slike leker. Aner vi at vi har en interessant samtale på
trappene, kan det å vedbli for lenge i slike leker bare virke
hemmende.
Poeng til de beste innspillene i samtalen
En annen måte å gjøre samtalen mer lekende og
morsom på kan være å vekke noe av konkurranselysten
hos elevene, men på en positiv måte: de kan konkurrere
om de beste innspillene i samtalen eller de beste argumentene for
eller imot et synspunkt. Dette kan gjøres ved at enten læreren
eller en egen jury gir poeng til innspillene/argumentene.
«Tilbakespoling av samtalen»
Noen ganger kan det oppstå uenighet om hva som faktisk ble
sagt underveis i samtalen eller det kan være på sin
plass å ta et kritisk tilbakeblikk, analysere forløpet.
En «tilbakespoling» av samtalen, dvs. at man gjentar
den siste utviklingen som om man spolte tilbake en kassett og spilte
den av på nytt, kan da være svært lærerikt.
Da er det også mulig for lærer eller elever å
kommentere det som faktisk ble sagt og sette det i et kritisk lys.
En slik tilbakespoling kan også gi et bedre utgangspunkt om
dere skal gi poeng til innspillene.
(NB! En forutsetning for å bruke de to siste forslagene (poenggivning
eller tilbakespoling) er at det i utgangspunktet hersker en atmosfære
av trygghet og respekt i gruppen.)
Vurdering av argumenter
En annen øvelse, som kan brukes uansett hva man samtaler
om, går ut på at elevene skal liste opp alle argumenter
for og imot en påstand som de kan komme på og notere
dem på tavlen. Hvert argument får plusspoeng dersom
de mener det er viktig, minuspoeng dersom de mener det er irrelevant
eller feilaktig.
Hvilken påstand får flest poeng og hvilken får
minst poeng? Kanskje er det noe som gjør at en påstand
ikke kan opprettholdes, må den f.eks. utelukkes fordi den
er moralsk uakseptabel?
Oppsummering
En
filosofisk samtale kan være nokså krevende, og det blir
lett slik at noen faller av lasset. Det kan skyldes manglende konsentrasjon,
men også at man tolker innleggene i samtalen forskjellig.
De som mister tråden kan føle at samtalen blir meningsløs
og at man aldri kommer videre med det som egentlig var samtalens
tema. For å hente disse elevene inn igjen kan det være
lurt å ta en pause i diskusjonen. I pausen foretar læreren
(eller en av elevene som ønsker det) en oppsummering av samtalen
så langt. En slik oppsummering kan også avslutte samtalen
– og/eller begynne neste samtale om dere ønsker å
gå videre på det samme temaet ved en annen anledning.
Det er viktig å spørre om alle er enig i oppsummeringen.
Hvis det her viser seg å være uenighet, sier det seg
selv at denne må klares opp i før man kan gjenoppta
den opprinnelige diskusjonen. Ofte kan en oppsummeringsdiskusjon
utvikle seg til en helt ny diskusjon. Og er samtalen dyktig ledet,
kan den nye diskusjonen belyse det opprinnelige temaet, men fra
en helt ny og frisk innfallsvinkel! Kun med den forskjell at denne
gangen er færre, forhåpentligvis ingen, som faller av
lasset.
Kjedelige spørsmål
Hvis elevene er vanskelig å få i tale, kan det være
en idé å stille dem noen helt generelle tankevekkere
som: hvilket spørsmål er det dummeste av alle tenkelige
spørsmål? Eller: hva er det kjedeligste som finnes?
Slike spørsmål er artige fordi de spør om noe
vi alle straks mener å ha en anelse om – helt til vi
blir bedt om å forklare og begrunne vår anelse! Alle
forberedte spørsmål må i et slikt tilfelle settes
til side til fordel for det som samtalen måtte bringe der
og da. Men fortvil ikke. Nesten alltid fører diskusjonen
etterhvert over på områder som er relevante i forhold
til de temaer man «egentlig» hadde tenkt å samtale
om. Det vanskelige i starten er å få samtalene igang.
Klarer man først starten, er fortsettelsen langt enklere.
Be barna spørre hverandre om begrunnelser
I filosofisk samtale er det et mål å få barna
til å samtale seg imellom, ikke bare henvende seg til oss
voksne. Vi prøver å få det til ved å be
noen av barna gjenta hva de andre har sagt, forklare hva de mener,
si om de er enige eller ikke osv. Vi har også god erfaring
med å oppfordre dem til å spørre hverandre om
begrunnelser for hvorfor de tenker slik de gjør.
Klar til å gå videre?
Dette var siste tekstdel av kurset. Neste og avsluttende del er
en lenke- og litteratursamling for deg som ønsker å
lære mer om filosofering med barn og ungdom.
|