Kvinnenes revolusjon
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 8. februar 2004
Som
vi tidligere har sett spilte brød — eller rettere sagt
mangel på brød — en sentral rolle under revolusjonen.
Opprør blant folk hadde det vært siden de tidligste
tider, som oftest som et direkte resultat av mangel på brød.
Men under revolusjonen kom opprørene tettere enn ellers.
Den økte politiske bevisstheten og et svekket statsapparat
gjorde nok sitt til dette. Den nye nasjonalforsamlingen var imidlertid
snar til å dra politisk fordel av opprørene. Slik ble
kvinnenes krav om brød til sine barn raskt trukket til fordel
for et mer politisk krav om de revolusjonæres kontroll over
kongen.
Til Paris!
Det hadde lenge vært et ønske fra innbyggerne i Paris
at kongen skulle flytte inn dit med hele sin familie. Dermed ville
det vært langt vanskeligere for kongen å organisere
et statskupp eller en motrevolusjon. Og da det ble kjent at kongen
atter beordret militære styrker til Versailles, ble dette
ønsket til et krav.
Det var alment kjent at hoffet motarbeidet revolusjonen og at de
presset kongen til å komme med mottiltak. Å flytte kongen
til Paris ville derfor ikke bare svekke mulighetene for et kupp,
det ville også svekke hoffets innflytelse.
I hele september ble denne saken heftig diskutert i avisene, og
søndag 4. oktober 1789 var dette hovedtema for en stor politisk
debatt som ble avholdt i parken Palais Royal i Paris. Morgenen
etter så man resultatet av folkemøtet: tusenvis av
kvinner samlet seg foran rådhuset for å kreve brød.
5-6000 av disse kvinnene dro videre mot Versailles for å
fremme sine krav ansikt til ansikt med kongen. 20 000 mann fra nasjonalgarden
fulgte etter dem for å kreve kongen flyttet til Paris. Morgenen
etter, da kongen gikk ut på balkongen, ble han møtt
av opphissede folkemasser som ropte «til Paris, til Paris».
Et merkelig opptog
Kongen hadde tidligere avvist dette kravet, men stilt overfor denne
rasende folkemengden, så han ingen annen utvei enn å
etterkomme kravet og bli med til Paris. Tilbaketoget ble et av de
mest oppsiktsvekkende opptog i Europas historie:
Først gikk nasjonalgarden med brød på bajonettene
etterfulgt av vogner med korn og mel. Så kom de tusener av
kvinner etterfulgt av kongens livvakt, det
flanderske regiment, kongens egen vogn (eskortert av general
Lafayette), et hundretalls vogner med representanter fra nasjonalforsamlingen
samt resten av nasjonalgarden. Helt til sist kom alle de demonstrantene.
Revolusjonen ble styrket
Nasjonalforsamlingen hadde dermed fått bekreftet at de hadde
betydelig politisk støtte i nasjonalgarden og blant småborgerne.
Takket være disse gruppene hadde nasjonalforsamlingens ønske
om å få kongen overflyttet til Paris endelig blitt oppfylt.
Kongen ble ført til slottet Tuileriene i hjertet
av Paris. Der var han nå nærmest å regne som en
politisk fange, avskåret fra sitt hoff og sine regimenter,
og omringet av nasjonalgarden og den sterkt politisk engasjerte
pariserbefolkningen. Nok en gang hadde han måttet gi etter
for ytre press, og folk var ikke lenger redd for å utfordre
ham.
Kongens politiske makt var også sterkt svekket. Han var nå
nasjonalforsamlingens «nikkedukke».
Paris var det politiske sentrum og det franske borgerskap hadde
så å si overtatt hele den politiske ledelsen av landet.
Pariserne hadde gjennom flere opprør vist at de hadde både
makt og evne til å styre den politiske utviklingen. Dette
skulle vise seg å bli skjebnesvangert for den videre utvikling
av revolusjonen.
Ideer til filosofiske samtaler
- Alle visste at hoffet presset kongen til å motarbeide
revolusjonen. Men når folket gjorde opprør, var
det kongen de var ute etter, det var kongen de forlangte skulle
flytte til Paris. Kongen ble en syndebukk.
Har du opplevd deg som en syndebukk noen gang? Har du sett andre
bli gjort til syndebukker? Har redde og «svake»
mennesker lettere for å bli gjort til syndebukker enn
modige og «sterke» mennesker? Hvorfor lar vi mennesker
få både skyld og straff selv om de egentlig ikke
er skyldige? Er det fordi hevntørsten noen ganger er
sterkere enn rettferdighetssansen?
- Kongen tok ikke stilling i forhold til revolusjonen, men lot
seg mer eller mindre styre av sin hustrus (Marie Antoinette)
og hoffets meninger. Dette måtte han senere betale dyrt
for. Synes du det var galt av kongen ikke å ta et klart
standpunkt i forhold til revolusjonen? Hvilke grunner kunne
han ha for sin manglende stillingtagen?
Synes du det er svært viktig, viktig, litt viktig eller
uviktig å vite hva du bør gjøre eller mene
i disse situasjonene:
– når familien skal bestemme hvor dere skal dra
på ferie
– når en (eller flere) elev(er) mobber en medelev
– når diskusjonen går om hvilket fotballag
som er best
– når du er alene i byen om kvelden og har mistet
alle pengene dine
– når noen skamroser deg for noe du har gjort eller
sagt
– når moren og faren din krangler og en av dem plutselig
spør deg hvem du mener har rett
– når alle vennene dine skal gå i demonstrasjonstog
og spør om ikke du også skal være med
– når den du er forelsket i er forelsket i en annen
som er forelsket i deg
- Kvinnene i Paris hadde først og fremst ett mål
med å marsjere til Versailles: å få brød
til sine barn. Men gradvis kom det politiske mer og mer i forgrunnen;
gradvis ble kravet om brød til et krav om død,
makthavernes død. — Hvilket ordtak/uttrykk synes
du best beskriver dette:
– målet helliger middelet
– mye vil ha mere og fanden vil ha flere
– hvis du gir dem lillefingeren, så tar de hele
hånden
– forbuden frukt smaker best
- Nasjonalforsamlingen tok kvinnenes marsj til inntekt for revolusjonen.
Men det var jo slett ikke sikkert at kvinnene sympatiserte med
revolusjonen selv om de skrek slagord mot kongen: de var jo
hovedsaklig opptatt av å skaffe mat til sine sultende
barn.
Hva er grunnen til at vi ofte misforstår og feiltolker
hverandre? Er det fordi vi legger forskjellige ting i de ordene
vi bruker? Eller er det fordi vi er for selvopptatt og bryr
oss mindre med hvordan andre har det og hvordan de tenker? Andre
grunner?
|
|
|