Sanskulottenes revolusjon — Bastillens fall
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003
Det
var ikke bare borgerskapet som ønsket forandringer. Også
byenes småfolk, sanskulottene, ønsket å ha et
ord med i laget. Dette var stort sett arbeidere og kjøpmenn
som i gode år hadde relativt greie leveforhold. Men de stod
stadig i fare for å falle ned i samfunnets lavere skikt av
fattigfolk, tyver, prostituerte og landstrykere — og i år
med matmangel sultet de ofte. Sanskulottene hadde et sterkt samhold
og ønske om å forsvare egne interesser, samt sterk
motvilje mot de rike og adelen. Også de hadde tatt del i de
politiske debattene, og fått nyss om opplysningstidens ideer
om at alle mennesker var like mye verdt, og derfor burde ha de samme
rettigheter. Nå satte de alt sitt håp til stenderforsamlingen,
og fulgte forhandlingene i spenning.
Hva er en «sanskulott»?
Sanskulott (fr. sansculotte) betyr «uten bukser» og
var opprinnelig en spøkefull betegnelse som før revolusjonen
ble brukt om pengelense forfattere og andre kunstnere. I løpet
av revolusjonstiden utviklet imidlertid betegnelsen seg til å
bli en hedersbetegnelse på de revolusjonære i de brede
lag av bybefolkningen. For det var disse som etterhvert fikk mer
og mer makt og delvis tok over hele ledelsen av revolusjonen.
Kornpriser og kaos
På
1780-tallet var det hungersnød i Frankrike. Derfor var det
politisk sett svært farlig at tidligere finansminister Brienne
i 1787 innførte fri kornhandel. Dette innebar at
det ikke var noen fastsatt grense for prisen på korn. Den
som solgte korn kunne derfor ta den prisen han ville.
Kornprisene steg, og nøden ble derved enda større
for den fattige del av befolkningen. Bøndene, sanskulottene
og borgerne sto sammen mot adelen og føydalvesenet. Adelen
ble til og med mistenkt for å holde korn tilbake i et forsøk
på å stanse den voksende motstanden i folket. Men dette
førte naturligvis bare til at uroen økte blant den
fattige bybefolkningen som var helt avhengig av tilgang til billig
brød. Nå nærmet det seg det komplette kaos i
Paris, landets hovedstad.
Paris-politikerne gjør hva de kan...
12. juli 1789 samlet 407 valgmenn seg på rådhuset i
Paris i håp om å finne en løsning på situasjonen.
(Det var disse 407 som hadde valgt Paris-representantene til stenderforsamlingen.)
Valgmennene nedsatte en fast rådgivende komité ved
siden av det gamle bystyret, og samlet en borgermilits
med 200 mann fra hvert distrikt for å holde ro og orden i
byen. Jean Sylvain Bailly ble utpekt til borgermester.
Stormen av Bastillen
Samtidig
samlet det seg tusenvis av mennesker i Palais Royal —
en offentlig park som vanligvis var et samlingssted for det rike
borgerskapet. Den unge Camille Desmoulins holdt her en
oppglødd tale der han oppfordret folk til å gripe våpen.
Folkemassen fant veien til våpenlagrene, brøt seg inn
og tok det de kom over.
Så gikk ferden videre mot Bastillen. Bastillen var
det mest beryktede fengselet i Paris der mange politiske motstandere
av kongen gjennom tidene hadde sittet innesperret, blitt torturert
og drept. For pariserne var derfor Bastillen selve symbolet på
kongens undertrykkelse av folket. Til og med borgermilitsen og kongens
garde sluttet seg til den rasende folkemengden. De nådde snart
frem til Bastillen, og, siden de var så mange og våpensterke,
tok det ikke lang tid før de hadde inntatt hele fengselet.
Under stor jubel ble vokterne tatt til fange og alle fangene sluppet
fri.
Bastillens fall — Pariskommunens fødsel
Politisk sett var denne hendelsen viktig. Stormen på Bastillen
viste kongen at det neppe ville nytte å avsette nasjonalforsamlingen
med makt. Stormen hadde også vist hvor politisk farlig Paris-befolkningen
var. Samtidig førte den til at rådhuskomiteen sto adskillig
sterkere som byens nye styre. Pariskommunen var hermed
dannet og borgermilitsen ble utvidet til nasjonalgarde med Joseph
Motier de Lafayette som kommandant.
Ludvig XVI må gjøre retrett
Stormen av Bastillen viste, ikke bare kongen, men også resten
av befolkningen, hvilken makt folket kunne ha. Over hele landet
begynte nå lignende opprør å finne sted, og i
alle større byer ble det valgt rådhusforsamlinger og
borgermestre og det ble også opprettet nasjonalgarder. Ludvig
XVI følte seg tvunget til å fjerne de militære
styrkene og ta den populære finansminister Jaques Necker
i nåde igjen.
Ideer til filosofiske samtaler
- Det fortelles at sanskulottene hadde et sterkt samhold. Kanskje
sterkere enn samholdet innen borgerskapet og adelen. Blir samholdet
alltid sterkere jo fattigere man er? Samhold regnes som et gode
siden man slipper å føle seg ensom og alene. Men
hvis du måtte velge mellom samhold, vennskap og fattigdom
eller ensomhet og rikdom — hva ville du valgt? Hva har
etter din mening størst verdi?
- Sanskulott var opprinnelig en nedsettende betegnelse
på fattige kunstnere og andre løse fugler. Men
da man begynte å bruke ordet på den revolusjonære
delen av bybefolkningen, ble ordet plutselig en hedersbetegnelse.
Det er altså omstendighetene som bestemmer hva slags pregning
et ord har.
Kan du tenke deg forskjellige omstendigheter hvor de følgende
ord har henholdsvis nedsettende og anerkjennende betydning:
– nerd
– røver
– amatør
– fattigfolk
– annerledestenkende
- Finansminister Brienne innførte i 1787 fri kornhandel.
Alle som solgte korn og brød kunne nå ta de prisene
de ville. Og siden det allerede var knapphet på korn,
førte dette til at prisene steg så mye at de fattige
ikke lenger hadde råd til å kjøpe brød.
Hva er etter din mening mest galt her: at det ble innført
fri kornhandel — eller at de fattige ikke hadde råd
til å kjøpe brød? Hadde frihandel vært
greit hvis ingen var fattige? Hadde fattigdommen vært
akseptabel så lenge fri kornhandel ikke ble innført?
- Folket — med sanskulottene i spissen — stormet
Bastillen i 1789. De hadde fått nok av undertrykkelse
og vanstyre. Men hvorfor var fengselet det første de
stormet? Hvorfor ikke slottet eller regjeringsbygningene? Hvilken
bygning ville du gått løs på dersom du skulle
vise din misnøye med styre og stell? Eller ville du gjort
noe helt annet? Hva er det aller sterkeste uttrykk for misnøye
du kan tenke deg?
Risikerte ikke sanskulottene å slippe ut en rekke farlige
forbrytere også da de friga alle fangene på Bastillen?
Og var de ikke på en måte selv forbrytere
når de gjorde opprør mot staten ved å storme
fengselet? Hvor går grensen mellom rettferdig opprør
og forbrytersk pøbelvirksomhet? Hvem bør bestemme
hvor denne grensen skal gå?
- På grunn av folkets revolusjonære handlinger ble
kongen tvunget til å omgjøre sine beslutninger.
Er det alltid slik at man må sette makt bak kravene sine
for å bli hørt? Er det alltid slik at den som har
makt også har rett? Er det viktig å finne ut hva
som er rett og rettferdig i en situasjon eller er det tilstrekkelig
å la den sterkeste vinne?
- En revolusjonsfabel:
På en skole fantes jente som fullstendig dominerte alle
de andre elevene. Hun regjerte hele skolen som en ond dronning
og ingen turte annet enn å adlyde hennes minste vink.
Hun hadde også alle de eldste og sterkeste gutta på
sin side så det var ingen som kunne hamle opp med henne.
En dag bestemte hun at alle i klassen hennes skulle brennmerkes
for å vise at de tilhørte henne. Mange av elevene
sa at dette var en god idé — mest fordi de ikke
turte å si noe annet. Ingen turte å si imot forslaget.
Én etter én ble de så brennmerket i all
hemmelighet på skoletoalettet i friminuttene…
Jenta hadde total makt over sine medelever. Hadde hun dermed
også rett til å gjøre det hun gjorde? Hva
ville du gjort dersom du hadde total makt over et annet menneske?
Tror du at du kunne komme til å gjøre noe som ikke
var «rett og riktig»? I tilfelle: hvorfor?
|
|
|