Rollespill
Sist oppdatert: 16.januar 2004
Del elevene i grupper på seks. Skriv ut og kopier PDF-dokumentet
(klikk på utskriftsikonet til høyre) og klipp det opp
slik at hver gruppe har hver sin kopi - og hver elev hver sin rolle.
På bakgrunn av stikkordene til rollen, la elevene representere
hver sin befolkningsgruppe, noen som kjemper for forandring i Frankrikes
konstitusjon og andre som kjemper for å bevare den slik den
er.
Elevene kan bruke de midler de har til rådighet, de kan forhandle,
og de kan bruke makt. Men de må forsøke å forestille
seg hvordan den befolkningsgruppe som de representerer tenker, og
tale og handle i tråd med dette. Minn elevene på at
de privilegerte borgere og adelen er mer påvirket av de nye
tanker i opplysningstiden enn de andre. Men de andre blir påvirket
av hva de privilegerte sier!
La elevene loggføre utviklingen i rollespillet, og se om
elevene gjennom dette rollespillet klarer å forutse noe av
det som skulle hende i Frankrike under den franske revolusjon. Diskuter
så resultatene i klassen. Loggene kan siden evt. brukes som
utgangspunkt for den videre undervisning om revolusjonen.
Slik ser PDF-dokumentet ut:
Kongen: behov:
- lojale undersåtter
- penger utfordringer:
- handelsherredømme
- krig
- finanskrise trussel:
- adelens maktbehov
- finanskrise muligheter:
- selge embeter også til borgere
- statlig prisregulering
- skattereformer
- sosiale reformer
- lojal bondestand
- borgerskapets behov for politisk innflytelse
- lojal byalmue
- sveitsisk nasjonalgarde (leiesoldater)
- internasjonale forbindelser
- vilkårlige arrestasjoner |
Adelsmannen:
plikter:
- hjelpe kongen å styre
- stille soldater til disposisjon for kongen
- utføre oppdrag på kongens befaling
rettigheter:
- råderett over len
- rett til å kreve skatter, avgifter og pliktarbeid av
befolkningen
- enerett til å drive jakt i området
- monopol på fellesinnretninger
- domsmyndighet over befolkningen
- fritak for skatt
- i praksis enerett til å inneha offentlige og kirkelige
embeter og høyere offiserstillinger
- stor politisk innflytelse trussel:
- det fremadskridende borgerskap som nå kan kjøpe
embeter
- vilkårlige arrestasjoner på ordre fra kongen
- sveitsergarden (kongens betalte leiesoldater) |
Byalmue:
plikter:
- tiende til kirken
- skatt til konge
- stille soldater styrke:
- samhold
- laug og fagorganisasjoner
- bytoll
- kirkelig fattigforsørgelse, hospital osv.
trussel:
- brødpriser
- arbeidsledighet
- sult
- vilkårlighet fra de privilegerte
- manglende sosial sikkerhet
- markedsimperialisme
- lave lønninger |
Bonden: plikter:
- skatt til lensherre
- tiende til kirken
- skatt til konge
- jordleie
- pliktarbeid for lensherre
- veiarbeid
- soldattjeneste begrensinger:
- jakt
- fellesinnretninger styrke:
- samhold
- engasjert landsbyprest
- kloster med sosiale ordninger
- delvis lokalt selvstyre trussel:
- jordmangel
- sult
- kriminelle omstreifere |
Rik borger:
fordeler:
- økt handel
- sjøfart
- mulighet for kjøp av embeter
- industri
- utdannelse
- mulighet for lensprivilegier begrensinger:
- skatt
- innfløkt byråkrati
- statlig prisregulering
- tollgrenser
- systematisk motarbeidelse fra adelen
- ingen politisk innflytelse
- manglende rettssikkerhet |
Geistlige:
fordeler:
- skattefritak
- politisk innflytelse
- inntekter fra tienden
- mulighet for lensprivilegier forpliktelser:
- paven i Roma
- sosiale tjenester som fattigforsørgelse, sykehus osv.
- vedlikehold av kirkens eiendom
- forsørgelse av de geistlige |
Klikk på utskriftsikonet oppe til høyre for å
skrive ut denne tabellen.
|