 |
 |
Læreplanreferanse — Matematikk
På denne siden finner du hele læreplanen i matematikk. De
læreplanreferansene vi har laget stoff til er uthevet med rødt
fulgt av en hakeklamme som inneholder lenker til temaene. Her kan du til
enhver tid følge med hvilke deler av læreplanen vi har laget
stoff til.
Hovedmomenter: 1.-4. klasse
• 5.-7. klasse •
8.-10. klasse
Målsetninger |
1-4 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET
Elevene skal bli kjent med grunnleggende matematiske begreper som
har direkte sammenheng med erfaringer i deres hverdag. De skal oppleve,
erfare og bli fortrolige med bruk av matematikk i hjem, skole og lokalsamfunn.
De skal lære å samarbeide om å beskrive og finne
ut av situasjoner og problemer, samtale om og forklare hvordan de
tenker, og utvikle tillit til sine egne muligheter. |
1-4 |
TALL
Elevene skal lære å kjenne og bruke naturlige tall og
symboler for disse. De skal bli kjent med enkle brøker og desimaltall
når disse er knyttet til konkrete størrelser. Elevene
skal utvikle grunnleggende kjennskap til de fire regneartene og få
øvelse i å forklare hvordan de tenker (). Elevene skal
bli fortrolige med enkel bruk av elektroniske hjelpemidler. De skal
få mulighet til å oppdage og oppleve at i tallenes verden
kan vi finne orden og system. |
1-4 |
ROM OG FORM
Elevene skal utvikle sine kunnskaper om rom og form og på den
måten stimulere sin kreativitet og fantasi. De skal bli kjent
med forskjellige figurer, former og mønstre og bruken av dem
i dagligliv og nærmiljø. Med utgangspunkt i praktiske
erfaringer skal elevene ha noe kjennskap til mål for utstrekning
i rommet. |
5-7 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET
Elevene skal få erfaringer med matematikk som et nyttig redskap
også i andre fag og i dagliglivet og kunne bruke faget i forbindelse
med forhold i hjem og samfunn. De skal videreutvikle sine begreper
om forskjellige størrelser og enheter, vurdere og regne med
disse, med penger og tid, og bli fortrolig med å bruke hensiktsmessige
hjelpemidler, spesielt lommeregner og datamaskin. |
5-7 |
TALL
Elevene skal utvide og utdype sine begreper om tall - naturlige tall
og hele tall og tall på brøk- og desimalform. De skal
forstå og kunne bruke de fire regneartene, vurdere hvilke operasjoner
som er aktuelle i hver enkelt situasjon, lære å velge
regnemetode og tekniske redskaper og kunne utføre beregninger
i hodet, på papiret eller med lommeregner. |
5-7 |
GEOMETRI
Elevene skal lære å kjenne varierte former og figurer
og skaffe seg innsikt i deres egenskaper og bruksmuligheter. De skal
lære å beskrive plassering i plan og rom. De skal bli
kjent med avbildninger, bruken av dem, og sammenhengen med symmetri
og mønster, modeller, kart og arbeidstegninger. Elevene skal
få erfaringer med og kunnskaper om måling og om å
sammenlikne, anslå og beregne geometriske størrelser. |
5-7 |
BEHANDLING AV DATA
Elevene skal lære å skaffe fram og tolke informasjoner
og data ut fra sin erfaringsverden - fra andre fag, gjennom tverrfaglig
arbeid, fra oppslagsverk og databaser og fra samfunnet utenfor skolen.
De skal lære å systematisere og bearbeide dette og presentere
resultatene med hensiktsmessige hjelpemidler. Elevene skal bli fortrolige
med begrepet sannsynlighet, spesielt i praktiske sammenhenger som
angår sjanse, risiko og usikkerhet. |
8-10 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET
Elevene skal lære å bruke sine kunnskaper i matematikk
som et nyttig redskap i oppgaver og problemer i dagliglivet og samfunnslivet.
Elevene skal ut fra et aktuelt tema eller problemområde kunne
systematisere og formulere opplysninger med matematikkens språk,
utvikle resultater ved hjelp av metoder og redskaper de rår
over, og prøve dette på den aktuelle sammenhengen. Elevene
skal ha kunnskap om bruk av IT-hjelpemidler og etter hvert vurdere
hvilke hjelpemidler som er egnet i den enkelte situasjon. |
8-10 |
TALL OG ALGEBRA Elevene
skal få erfaringer med og kunnskaper om tall og regning som
et effektivt redskap i aktuelle situasjoner og ved løsning
av problemer. De skal kunne tolke og bruke bokstaver som symboler
for ukjente og variable størrelser og til å generalisere
og bevise. Elevene skal kunne bruke tall som et utgangspunkt for fordypning
og generalisering av ideer og metoder. De skal få noe kunnskap
om hovedtrekk ved noen forskjellige kulturers tallsystemer.
[Tall og algebra] |
8-10 |
GEOMETRI
Elevene skal kjenne til viktige egenskaper ved geometriske objekter.
De skal kunne lage figurer, foreta avbildninger og skape mønstre
og lære å bruke tegninger og kart. Elevene skal lære
å sammenlikne, vurdere og beregne geometriske størrelser.
De skal lære å gjennomføre resonnementer og begrunne
framgangsmåter og valg. Elevene skal oppleve estetiske sider
av geometrien gjennom praktiske eksempler i arkitektur, kunst og håndverk
og se dette i en kulturell og historisk sammenheng. |
8-10 |
BEHANDLING AV DATA
Elevene skal kjenne til ulik bruk av statistikk. De skal kunne skaffe
fram, tolke, vurdere og presentere informasjoner og data. De skal
kunne nytte databaser, regneark og andre programmer. Elevene skal
med utgangspunkt i praktiske erfaringer tilegne seg begreper om sannsynlighet |
8-10 |
GRAFER OG FUNKSJONER
Elevene skal kunne tolke, lage og bruke grafer og tabeller og få
kjennskap til bruk av funksjoner gitt ved formler. De skal kunne bruke
sine kunnskaper om grafer og funksjoner til å undersøke
og beskrive situasjoner og sammenhenger og til å arbeide med
praktiske og matematiske problemer. Elevene skal ha kunnskap om bruken
av datamaskin i arbeid med grafer og funksjoner. |
Hovedmomenter 1.-4. klasse |
1 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- prøve å lage og følge regler i lek og spill,
ordne og telle
- vinne erfaring med å sortere gjenstander
etter egenskaper som størrelse, form, tyngde og farge
[Sortering], få
håndtere et bredt utvalg av gjenstander som grunnlag for
å oppdage og sette ord på forskjeller og likheter
- gjøre erfaringer med å måle og å vurdere
størrelser og med uttrykk for tid
|
1 |
TALL |
- arbeide med gjenstander og mengder som grunnlag for antallsoppfatning
- bruke tallbilder, bruke ord for tall og for relasjoner mellom
tall og trene telling oppover og nedover gjennom lek, samtaler,
i rollespill og rytmiske aktiviteter
- oppøve ferdighet i å ordne i rekkefølge
og knytte dette til ordenstall
- gjøre erfaringer med symboler for tall, f eks ved å
prøve å lage egne symboler
- forberede addisjon og subtraksjon
|
1 |
ROM OG FORM |
- gjennom lek og varierte aktiviteter eksperimentere med og lage
forskjellige former, figurer og mønstre
- arbeide med firkanter, trekanter og sirkler og med terninger,
kuler og andre figurer
- eksperimentere med plassering og flytting og beskrive dette
med egne ord
- gjennom lek og praktiske aktiviteter vinne erfaringer med og
samtale om forskjellige slags størrelser: lengde, areal,
rom
|
2 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- arbeide med å ordne og telle i lek, spill og praktiske
oppgaver
- oppdage forskjeller og likheter ved å sortere og klassifisere
gjenstander etter egenskaper
- trene på måling og på å vurdere størrelser,
arbeide med klokka og tid, med norske mynter og sedler og få
trening i å telle opp og veksle penger
- arbeide praktisk med regnefortellinger, blant annet fra nærmiljøet
|
2 |
TALL |
- beskrive antall og relasjoner på bakgrunn av varierte
erfaringer, særlig fra lek, samtale og andre aktiviteter
i dagliglivet
- arbeide med symboler for tall, spesielt med
vanlige siffer, og bli klar over enerplass og tierplass [Tall]
- arbeide med addisjon og subtraksjon og med å uttrykke
dette muntlig og skriftlig
- eksperimentere med tall og symboler, undersøke regneoperasjoner
og gjøre utregninger ved hjelp av lommeregneren og f eks
dataprogrammer
- beskrive situasjoner i dagliglivet ved hjelp av regning med
symboler, og omvendt, og arbeide med å lage regnefortellinger
– muntlig eller skriftlig
- arbeide med eksempler på partall og oddetall i praktiske
sammenhenger og få trening i å fordoble og halvere
|
2 |
ROM OG FORM |
- undersøke forskjellige former, figurer og mønstre
slik vi møter dem i omgivelsene, f eks i bygninger og ulike
hustyper, i møbler, redskaper og tekstiler
- oppleve og prøve ut speilsymmetri i konkrete tilfeller
ved å observere og lage figurer på forskjellige måter
- gjøre seg nærmere kjent med sirkler og mangekanter,
spesielt firkanter, trekanter, terninger og andre rette prismer,
sylindrer og kuler – samtale om egenskaper
- gjøre erfaringer med plassering og flytting, bli kjent
med og bruke begreper som beskriver dette, gjenta en form og lage
mønstre
- bruke mål til å sammenlikne forskjellige
lengder og arealer og uttrykke størrelsene med enheter
som de gjerne selv kan være med på å bestemme
[Målestokker]
|
3 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- samarbeide om å vurdere ulike muligheter og løsninger,
i lek, spill og praktiske oppgaver
- øve seg i å velge passende måleredskaper
og få erfaringer med å bruke dem, vurdere og sammenlikne
størrelser. Arbeide mer med klokka og tid
- samtale om, vurdere og løse oppgaver om kjøp og
salg før og nå, f eks lage og leke butikk
- samle og prøve å sortere og ordne data fra egne
interesseområder, fra naturen og fra stedet der de bor
|
3 |
TALL |
- vinne erfaringer med hva plassen til et siffer i flersifrede
tall betyr for dets verdi
- prøve forskjellige måter å skrive tall, f
eks romertallene opp til 40, og samtale om ideene bak skrivemåtene
- bruke enkle brøker som en halv og en kvart i praktiske
sammenhenger
- arbeide systematisk med addisjon og subtraksjon, f eks opp til
20, og etter hvert utvikle metoder for å addere og subtrahere
flersifrede tall både i hodet og på papiret. Arbeide
med sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon og bruke lommeregner
og f eks informasjonsteknologi til å utforske regneoperasjoner
- bruke addisjon og subtraksjon i varierte situasjoner og få
erfaringer med å velge hensiktsmessig metode og redskap
i oppgaver
- bruke multiplikasjon og divisjon i konkrete sammenhenger
- arbeide med multiplikasjonstabellen, f eks
å multiplisere med 2, 3, 4, 5 og 10, finne mønstre
og se strukturer i tallenes verden [Multiplikasjon]
- øve seg i å vurdere og kontrollere svar på
forskjellige måter
|
3 |
ROM OG FORM |
- arbeide videre med mønstre og figurer i plan og rom,
med å undersøke form, størrelse, hjørner,
sider, kanter og sideflater og med å observere og bruke
speilsymmetri i enkle tilfeller
- erfare vinkel som det å dreie rundt et fast punkt, spesielt
kvart omdreining som rett vinkel
- øve seg i å beskrive plassering i rutenett og andre
referansesystemer, f eks fra erfaringer med spill, lek og andre
situasjoner
- sammenlikne lengder og avstander og etter hvert uttrykke dette
ved hjelp av standardenheter, bruke målebånd og metermål,
lese av tall på skalaer, anslå lengder og avstander
og sammenlikne med resultater ved måling
- vinne grunnleggende erfaringer med areal og volum, sammenlikne
forskjellige arealer og forskjellige volumer og bruke areal- og
volumenheter
|
4 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- gjøre erfaringer med å planlegge og gjennomføre
ulike aktiviteter og samarbeidsoppgaver, f eks dele inn i lag
og partier og organisere forestillinger
- arbeide videre med måling og måleredskaper
- samle, notere og illustrere data, f eks med tellestreker, tabeller
og søylediagrammer
- arbeide med kalenderen
|
4 |
TALL |
- arbeide systematisk med plassverdisystemet
- gjøre erfaringer med negative tall
i praktiske sammenhenger, f eks på temperaturskala, ved
arbeid på tallinja [Negative
tall]
- arbeide med enkle brøker og desimaltall i praktiske sammenhenger
- arbeide videre med metoder for å addere og subtrahere
flersifrede tall i hodet og på papiret. Få erfaring
med addisjon og subtraksjon av desimaltall
- vinne erfaringer med multiplikasjon som gjentatt addisjon og
med divisjon som gjentatt subtraksjon
- arbeide mer med multiplikasjonstabellen, multiplisere og dividere
tall med 10 direkte, og multiplisere og dividere i hodet eller
på papiret når det også inngår tosifrede
tall
- arbeide med å utvikle varierte metoder ved hoderegning.
Samtale om tenkemåter. Bruke lommeregner og f eks informasjonsteknologi
til å utforske regneoperasjoner og til beregninger
- bruke tall og regning i praktiske situasjoner.
Velge og begrunne valg av regneart, metode og redskap, og vurdere
svar [Regning i praktiske
situasjoner]
|
4 |
ROM OG FORM |
- planlegge og undersøke hvordan vi kan bruke enkle former
til å lage sammensatte figurer, trene på å forskyve
og speile for å lage mønstre. Prøve hvordan
vanlige former kan brukes i vår hverdag
- arbeide med plassering, øve seg i å velge og bruke
et referansesystem, f eks rutenett. Arbeide med kart
- få videre øvelse i å velge hensiktsmessige
måleredskaper og bruke dem, lese av skalaer
- bruke kvadratmeter og kvadratcentimeter som arealenheter og
arbeide med å finne arealer
- arbeide med alminnelige volummål, spesielt kubikkdesimeter
som liter, og finne volumer.
- gjøre erfaringer med viktige vinkelmål, spesielt
en hel omdreining som 360°, en halv omdreining som 180°
og en kvart omdreining som 90°
|
Hovedmomenter 5.-7. klasse |
5 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- prøve ut og få erfaringer med sammenhengen mellom
enheter for avstand, volum og vekt og arbeide mer med tid, tidsenheter
og kalenderen
- formulere og løse matematiske oppgaver i forbindelse
med hobbyer og fritidsaktiviteter
- bruke matematikk i forbindelse med disposisjon av penger, kjøp
og salg
|
5 |
TALL |
- arbeide videre med plassverdisystemet, med desimaltall, særlig
i praktiske sammenhenger med mål og måling, se desimaltall
som en utvidelse av tallsystemet for hele tall og få flere
erfaringer med negative tall og med å ordne tall på
tallinja
- arbeide med hoderegning i alle regnearter, arbeide for å
få trygge tabellkunnskaper og arbeide mer med sammenhengene
mellom regneartene
- øve på addisjon og subtraksjon og arbeide med metoder
for å multiplisere og dividere flersifrede tall, også
desimaltall - i hodet og på papiret
- øve på variert bruk av lommeregner og undersøke
lommeregnerens muligheter og begrensninger
- arbeide med addisjon og subtraksjon av enkle brøker i
praktiske situasjoner
- bruke alle regnearter til å løse problemer i praktiske
situasjoner og få trening i å velge og bruke hensiktsmessige
regnearter, metoder og hjelpemidler
- gjøre overslag og bruke forskjellige metoder til å
vurdere resultater og svar
|
5 |
GEOMETRI |
- lage figurer, former og mønstre, og arbeide med å
finne ut av egenskaper ved dem
- måle og beregne omkrets av blant annet firkanter og trekanter
- vinne erfaringer med å bruke referansesystem, spesielt
to tallinjer som koordinatsystem, og med lokalisering på
kart
- arbeide med å finne arealer ved opptellinger av arealenheter
og bli kjent med andre praktiske metoder til å bestemme
arealer, f eks oppdeling
- øve seg i å velge og bruke enheter for lengde,
areal og volum og trene på å gjøre anslag om
slike størrelser i situasjoner fra dagliglivet
|
5 |
BEHANDLING AV DATA |
- trene seg i å samtale om, samle og tolke data og bli kjent
med databaser
- gjøre erfaringer med å systematisere og presentere
data ved hjelp av tabeller og enkle diagrammer, spesielt søylediagrammer
|
6 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- gjøre beregninger fra dagliglivet, f eks om mat og kosthold,
reiser, rutetabeller, telefon og porto
- arbeide mer med størrelser og enheter, og spesielt tidsberegning.
Bli kjent med måling i enkelte andre kulturer
- vinne erfaringer med myntenheter, kurs og omregning mellom norsk
og utenlandsk mynt
- bruke matematikk til å beskrive fenomener fra naturen,
f eks lys og skygge, dag og natt, årstider, solsystemet
|
6 |
TALL |
- erfare ulike kulturers måte å
skrive tall på og bakgrunnen for dette [Tallenes
historie]
- arbeide mer med hoderegning og med å videreutvikle oppstilte
regnemetoder, spesielt for multiplikasjon og divisjon med flersifrede
tall og desimaltall
- gjøre erfaringer med multiplikasjon med desimaltall i
sammenheng med proporsjonalitet, f eks kilopris multiplisert med
kvantum
- arbeide mer med brøk, med likeverdige brøker på
en praktisk måte, med å addere og subtrahere. Arbeide
med multiplikasjon av brøk som gjentatt addisjon
- regne videre med lommeregner. Arbeide med å utnytte sammenhengen
mellom regneartene og få trening i å velge og bruke
regnearter, ulike metoder og hjelpemidler, f eks informasjonsteknologi,
til å løse problemer og undersøke situasjoner
- vinne erfaringer med å vurdere forskjellige framgangsmåter,
metoder og resultater
- undersøke tall og utforske tallmønstre, f eks
ved hjelp av lommeregner og datamaskin, oppdage og beskrive egenskaper
|
6 |
GEOMETRI |
- gjøre erfaringer med vinkel som en dreining omkring et
punkt og som to stråler ut fra et punkt. Bli kjent med vinkelmål
- arbeide med grunnleggende plangeometriske begreper som punkt,
linjestykke, rett linje, stråle, vinkel og kurve og med
lukkede kurver som mangekant og sirkel
- undersøke egenskapene til de ulike typene av firkanter
og trekanter, blant annet måle og beregne omkrets. Arbeide
med å finne fram til hvordan vi kan beregne arealet av rektangler
og trekanter og bruke dette til å finne arealet av andre
mangekanter i planet
- arbeide med parallellforskyvning, speiling og dreining av figurer
i planet
- bruke koordinatsystem til å beskrive plassering og flytting
- øve på å bruke standardenheter for lengde,
areal og volum og velge og bruke ulike måleredskaper og
-instrumenter
- arbeide med målestokk, kart og enkle arbeidstegninger
|
6 |
BEHANDLING AV DATA |
- øve seg i å samle, tolke, systematisere og presentere
data
- vinne erfaringer med å ordne dataene i rekkefølge
etter størrelse og lære å finne median og typetall
- gjøre erfaringer med sannsynlighet ved å reflektere
over og samtale om situasjoner fra dagliglivet, spill og forskjellige
eksperimenter
|
7 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- øve seg i å bruke matematikk
til å uttrykke og bearbeide informasjoner om forhold i elevenes
eget miljø [Analog
og digital]
- arbeide med problemstillinger og løse oppgaver knyttet
til økonomi, f eks arbeid og lønn, sparing og rente
- arbeide med noen sammensatte enheter og størrelser, f
eks fart og pris, og illustrere dette grafisk og med regneuttrykk
- arbeide videre med myntenheter, kurs og omregning mellom norsk
og utenlandsk mynt
- søke informasjon om sekstitallsystemet i historisk perspektiv
og se sammenhengen med tid – døgn, timer, minutter
og sekunder – og med vanlig gradinndeling av sirkelen og
av jordkloden
|
7 |
TALL |
- arbeide videre med hele tall og desimaltall, bruke brøk
som ren tallstørrelse, som del av en størrelse og
som forhold mellom hele tall
- gjøre erfaringer med begrepet prosent som hundredel og
som del av et hele
- arbeide videre med hoderegning, med å multiplisere og
dividere i hodet og på papiret, regne med lommeregner og
arbeide med å vurdere siffer og desimaler i svar
- trene på å velge og bruke regnearter, metoder, hjelpemidler
og redskaper, f eks informasjonsteknologi, til å løse
problemer og utforske situasjoner. Bruke forskjellige metoder
til å vurdere resultater og svar
- undersøke og gjøre seg kjent med primtall, sammensatte
tall og faktorisering
- arbeide med addisjon og subtraksjon av negative tall
- arbeide videre med å utnytte sammenhengen mellom regneartene.
Undersøke og formulere hvilke regler som gjelder
- vinne erfaringer med kvadrering og kvadratrot - bruke lommeregner
|
7 |
GEOMETRI |
- arbeide med geometriske begreper, spesielt symmetri for enkle
former og figurer, og ut-fordres til å finne ut av egenskapene
til regulære mangekanter og beskrive det de finner ut
- få videre trening i å beregne omkrets og areal av
firkanter, trekanter og andre mangekanter. Undersøke og
beregne areal av sammensatte figurer
- gjøre erfaringer med å bruke avstander og vinkelmål,
blant annet til å beskrive flytting
- undersøke og bli kjent med sirkelens geometri: radius,
diameter, omkrets, tallet * som forhold mellom omkrets og diameter,
og hvordan vi kan beregne sirkelens areal
- arbeide med egenskapene til rett prisme og sylinder, spesielt
hvordan vi kan beregne overflate og volum
|
7 |
BEHANDLING AV DATA |
- gjøre flere erfaringer med data, med å finne fram
til hensiktsmessig gruppering når det er aktuelt, og med
å bruke søyle- og sektordiagram
- arbeide med begrepet gjennomsnitt
- vurdere og etter hvert beskrive sannsynlighet som tall i området
fra 0 til 1 - fra erfaringer i dagliglivet, i spill og ved eksperimenter
- vinne erfaringer med å simulere fenomener med tilfeldighet
og usikkerhet
|
Hovedmomenter 8.-10. klasse |
8 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- arbeide mer med størrelser og enheter
- registrere og formulere problemer og oppgaver knyttet til nærmiljø
og samfunn, arbeid og fritid, og få erfaringer med å
velge og bruke hensiktsmessige framgangsmåter og hjelpemidler
og vurdere løsninger
- bli kjent med hovedprinsippene for regneark og få erfaringer
med bruk av regneark på datamaskin
- arbeide med spørsmål omkring personlig økonomi
og med forbruksmønstre. Få erfaring med å sette
opp et enkelt budsjett og føre regnskap, vurdere priser,
avslag, betalingsmåter
- øve seg i å regne med fremmed mynt
|
8 |
TALL OG ALGEBRA |
- fortsette arbeidet med plassverdisystemet for hele tall og desimaltall
- arbeide videre med primtall, sammensatte tall og faktorisering
- arbeide med sammenhengen mellom brøk og desimaltall,
prosent og promille
- videreutvikle hoderegning, skriftlige regnemetoder, bruk av
lommeregner og informasjonsteknologi, arbeide med framgangsmåter,
planlegge utregninger, gjøre overslag og vurdere rimelig
presisjonsnivå
- arbeide med alle regneartene på hele tall, desimaltall
og brøk og regne med prosent og promille
- arbeide med å bygge opp forståelse for bruk av bokstaver
og parenteser i enkle regneuttrykk og formler, også med
utgangspunkt i størrelser fra andre fagområder eller
dagligliv
- øve seg i å velge framgangsmåter ved problemløsning
og åpne oppgaver, i å bruke varierte strategier for
å vurdere og kontrollere beregninger og i å vurdere
rimelig presisjonsnivå
- møte enkelte utvalgte trekk i forbindelse med tallregningens
historie, f eks forskjellige tallsystemer
|
8 |
GEOMETRI |
- vinne erfaringer med å lage og undersøke mønstre,
f eks dekke flater ved hjelp av mangekanter
- undersøke, lage, tegne og konstruere figurer med varierte
redskaper og klassifisere figurer etter deres egenskaper
- gjøre erfaringer med romfigurer og prøve å
finne ut regler for perspektivtegning
- arbeide med parallellitet og vinkelmål, tegne og konstruere
vinkler, normaler og paralleller og bruke dette i aktuelle sammenhenger
- arbeide mer med målestokk, med kart og med å lage
og bruke enkle arbeidstegninger
- arbeide videre med mål, med å velge hensiktsmessige
måleredskaper og enheter for lengde, med å finne ut
og beregne areal og volum av enkle og sammensatte figurer og med
å gjøre anslag og vurderinger
|
8 |
BEHANDLING AV DATA |
- planlegge og lage skjemaer for datainnsamling, ordne dataene
og klassedele materialet
- trene seg i å bruke hensiktsmessige mål for sentraltendens
og lære å bruke variasjonsbredde som et enkelt spredningsmål
- tolke og lage diagrammer, presentere materialet ved hjelp av
f eks informasjonsteknologi, og vurdere hvordan framstilling av
data kan påvirke oppfatningen
- vinne erfaringer med å bruke statistiske data tverrfaglig,
f eks med søking i databaser
|
8 |
GRAFER OG FUNKSJONER |
- arbeide med koordinatsystemet i alle fire kvadranter og knytte
sammen punkter og ordnede tallpar
- øve seg i å lage grafer som beskriver situasjoner
og sammenhenger i dagliglivet, og tolke resultater
- møte funksjonsbegrepet som et nyttig redskap, med bruk
av bokstaver til å symbolisere variable tall og størrelser,
og se dette i sammenheng med formler og uttrykk som de har møtt
tidligere
|
9 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- arbeide mer med vanlig brukte enheter, enkle og sammensatte
- registrere, formulere og arbeide med problemer
og oppgaver knyttet til samfunnslivet, f eks sysselsetting, helse
og ernæring, befolkningsutvikling og valgmetoder [Problemer
knyttet til samfunnslivet]
- arbeide med spørsmål og oppgaver innenfor økonomi,
f eks lønn, skatt, trygd og forsikring
- gjøre erfaringer med enkel varekalkulasjon ved å
bruke begreper som kostnad, inntekt, pris, merverdiavgift, tap
og fortjeneste
- bruke matematikk til å beskrive og bearbeide noe mer sammensatte
situasjoner og små prosjekter
|
9 |
TALL OG ALGEBRA |
- arbeide med potenser med naturlige tall som
eksponenter [Potenser],
med rotutdragning og irrasjonale tall, arbeide med tall skrevet
på forskjellig form, gjerne også med brøk som
periodisk desimalbrøk, og regne med forhold og proporsjoner
- trene seg i å velge og vurdere framgangsmåter for
å løse problemer i å gjøre overslag,
kontrollere beregninger og vurdere svar
- gjøre erfaringer med spesielle tall, tallforhold og tallmønstre
- møte tall brukt som tallkoder, f eks person-, vare- og
boknummer
- øve seg i å tolke, beskrive, vurdere og bearbeide
situasjoner og praktiske problemer både ved bruk av ord
og ved å oversette til formler, likninger og ulikheter
- finne fram til metoder for å løse likninger og
ulikheter av første grad med én ukjent
- erfare hvordan bokstaver som uttrykk for variable størrelser
kan brukes til å formulere og bevise generelle sammenhenger,
f eks i tallenes verden
|
9 |
GEOMETRI |
- arbeide med figurer i plan og rom. Få trening i å
se og oppfatte kjennetegn og egenskaper ved former, mønstre
og figurer, også romfigurer som prisme, pyramide, sylinder,
kjegle og kule
- arbeide med vinkler i mangekanter, spesielt innholdet i og begrunnelsene
for setninger om vinkler i trekanter og firkanter
- arbeide med begrepene formlikhet og kongruens
- arbeide mer med å beskrive plassering og flytting og utnytte
koordinatsystem eller rutenett
- arbeide videre med mål, undersøke overflate og
volum av forskjellige romfigurer, bl a rett prisme og sylinder,
og få erfaring med formlene for overflate og volum av kule
- bli kjent med og bruke Pytagoras' setning og få erfaringer
med andre eksempler på geometriske sammenhenger og størrelser,
f eks anvendelser av det gylne rektangel og det gylne snitt i
kunst
|
9 |
BEHANDLING AV DATA |
- arbeide med begreper og ferdigheter i statistikk
- arbeide med å utvikle mer presise begreper og uttrykksmåter
for sannsynlighet og med å tallfeste sannsynligheter
- gjøre erfaringer med at relativ frekvens noen ganger
må brukes som et anslag for sannsynlighet
- beregne sannsynligheter ut fra situasjoner hvor alle enkeltutfall
har like stor sjanse
- undersøke situasjoner der det må regnes med usikkerhet,
risiko og sjanse, f eks spill, forsikring, etterforskning og medisin
- prøve ut simulering av praktiske situasjoner der tilfeldighet
inngår
|
9 |
GRAFER OG FUNKSJONER |
- arbeide videre med å tolke og lage grafer som beskriver
situasjoner i dagliglivet
- beskrive funksjoner med tabeller og grafer
- øve med bokstaver brukt til å symbolisere variable
tall og størrelser og uttrykke enkle funksjonssammenhenger
i vanlig språk og med matematikkens symbolspråk, spesielt
utforske lineære funksjoner
|
10 |
MATEMATIKK I DAGLIGLIVET |
- vurdere bruk av måleinstrumenter og vurdere måleusikkerhet
- anvende matematikk på spørsmål og problemer
innenfor natur- og ressursforvaltning, f eks med utgangspunkt
i miljø og forurensning, forbruk, energiforsyning og -bruk,
trafikkspørsmål og kommunikasjon
- arbeide med forhold omkring sparing og lån, rente og rentes
rente og vilkår for nedbetaling av lån, f eks ved
bruk av regneark og andre hjelpemidler
- arbeide med sammensatte problemer og oppgaver i realistiske
sammenhenger, f eks i et prosjekt
|
10 |
TALL OG ALGEBRA |
- arbeide videre med å tolke, beskrive og vurdere situasjoner
og løse problemer ved hjelp av tall og regnemetoder, formler
og likninger
- bruke og behandle enkle bokstavuttrykk, herunder brøkuttrykk
med et ledd i nevner
- erfare hvordan uttrykk med bokstaver for variable størrelser
kan brukes til å formulere og bevise generelle sammenhenger
- arbeide mer med å formulere og løse likninger og
ulikheter av første grad med én ukjent
- stille opp og tolke likninger med to ukjente, arbeide med varierte
løsningsmetoder og kontrollere og vurdere løsninger
- møte eksempler på tall og algebra i kulturell og
historisk sammenheng
- arbeide noe med spennende sammenhenger fra tallenes verden,
f eks tall med spesielle egenskaper, den rolle tallmystikk kan
spille i enkelte kulturer, eller den tiltrekning tallgåter
kan ha
|
10 |
GEOMETRI |
- arbeide mer med egenskaper ved figurer, former og mønstre,
spesielt lage og undersøke regulære og semiregulære
mønstre i planet. Bli kjent med de regulære romfigurene
og gjerne noen semiregulære romfigurer
- gjøre erfaringer med målestokk, kongruens og formlikhet
- arbeide mer med og begrunne Pytagoras' setning
- utføre og beskrive geometriske avbildninger, slik som
parallellforskyvning, speiling og rotasjon og kombinasjoner av
dem, og utnytte geometriske avbildninger til å skape og
analysere mønstre
- arbeide med geometri i sammenheng med estetikk i f eks natur,
kunst, håndverk og arkitektur og i et historisk perspektiv
|
10 |
BEHANDLING AV DATA |
- gjennomføre enkle statistiske undersøkelser ved
å planlegge og lage skjemaer for datainnsamling, bl a spørreskjemaer
- finne og trekke ut informasjon fra tabeller og annet datamateriale
og drøfte eventuelle usikkerheter, skjevheter og feilkilder
- ordne og gruppere data. Finne, bruke og vurdere typetall, median
og gjennomsnitt som hensiktsmessige mål for sentraltendens,
og variasjonsbredde og eventuelt andre mål for spredning
- arbeide med å lage statistiske grafer og diagrammer, bl
a søylediagram, kurvediagram, sektordiagram og punktdiagram,
f eks ved hjelp av informasjonteknologi
- tolke resultater fra statistiske beregninger, tolke grafer og
diagrammer og vurdere dem kritisk
- arbeide videre med begreper i sannsynlighet
|
10 |
GRAFER OG FUNKSJONER |
- gjøre erfaringer med varierte uttrykksformer for funksjoner
og undersøke funksjoners egenskaper
- bruke funksjonsbegrepet til å beskrive sammenhenger i
matematikk, i andre fag og i dagliglivet
- arbeide med proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet med
lineære og kvadratiske funksjoner
- utnytte funksjonsbegrepet til å løse likninger
og ulikheter grafisk
|
|
 |
KRL
Norsk
Engelsk
Matematikk
Samfunnsfag
Natur & miljø
Tverrfaglig
Filosofiske
samtaler
Forsiden
Forum
E-postliste
Kontakt
Hjelp
Om
In English
|