Tallenes historie
Fra sten og ben til null og én
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003
Det har tatt menneskeheten lang tid
å opparbeide seg den tallforståelse og de regneferdigheter
vi har idag. For det er ikke slik at menneskene naturlig kan telle.
Tall og tallforståelse er noe vi lærer. Her skal vi
se hvordan det hele begynte for tusenvis av år siden, først
ved å bruke ord til å representere tall, deretter ved
å utvikle stadig mer avanserte tall- og posisjonssystemer.
Vi skal også høre om tallet null og det binære
tallsystemet.
Tall og telling er noe vi lærer
Det er ikke så lett å telle sauer hvis man ikke kan telle!
Det er ikke slik at menneskene naturlig kan telle. Tall og tallforståelse
er noe vi lærer. Om du ikke hadde lært å telle,
ville du ikke ha tenkt over at det var mulig å gjøre
det.
La oss nå tenke oss at du var en gjeter som aldri hadde lært
om tall, hvordan ville du da ha holdt rede på flokken din,
og visst om noen av sauene manglet?
Det er mange måter å holde rede på mengder på.
Du kunne f.eks. ha samlet stener, en sten for hver sau. Så
kunne du ha sammenlignet antall stener med antall sauer og sett
om noen av sauene manglet. Eller du kunne ha hatt en trepinne eller
et ben som du risset inn merker i – ett merke for hver sau.
Det er funnet spor som viser at allerede i steinalderen brukte menneskene
slike metoder for å holde rede på mengder.
Innen matematikken kalles et slikt system for «én-til-én
korrespondanse».
En sau er det samme som en sten eller ett merke. Det er det samme
vi gjør når vi gir poeng i spill: ett riktig svar eller
én scoring gir ett poeng.
Ord for tall
Men hva om gjeteren skulle snakke med en annen om hvor mange sauer
han hadde? Eller hva om en pottemaker skulle fortelle hvor mange
krukker han hadde laget den dagen? Det kunne jo hende at de hadde
glemt å ta med seg trebiten der de hadde risset inn antallet,
og det kunne sannelig bli tungt å gå rundt med en haug
med stener i lommene.
Det
ble etter hvert nødvendig å bruke ord på
ting som kunne representere antall. Øyne kunne for eksempel
representere tallet 2, for alle har akkurat to øyne. Nese
kunne representere tallet 1, hånd kunne representere tallet
5 siden vi har fem fingre osv. Hvert sted hadde sin måte å
representere de forskjellige tallene på. Tallene stod ikke
lenger for sauer eller mennesker eller hva det var de ville snakke
om, men rett og slett for abstrakte
tall. Tallet 3 kunne vise til hva som helst, fisk eller dager, bare
det var 3 av dem. Menneskene hadde laget ideen om tall.
Tallsystemer
Kan du se forskjellen på 50 og 75 prikker uten å telle
alle prikkene først? Hva med 130 og 132 prikker? Det hadde
kanskje vært lettere om du hadde sortert prikkene i grupper,
og så talte gruppene, ganget og la sammen? Etterhvert ble
det nødvendig og gjøre nettopp dette.
Det er også en annen viktig grunn til at det ble nødvendig
å sette tallene i system. Skal du ha ett ord til å representere
hvert tall, blir det nødvendig å finne på (og
huske) uendelig mange ord. Dette var umulig. Man måtte derfor
finne et system der samme ord kunne bety forskjellige tall,
alt etter sammenhengen det ble sagt i. Man måtte gruppere
tallene. Måter å gruppere og ordne tall på, kaller
vi for tallsystemer. Det har blitt utviklet mange ulike
tallsystemer opp gjennom tidene.
Det første som måtte gjøres før et tallsystem
kunne utvikles var å få oversikt over tallene. Man begynte
å plassere tallene i stigende rekkefølge, det laveste
først, så det nest laveste osv.:
1, 2, 3, 4... osv.
Man lærte rett og slett å telle. Så laget man
systemer av tall der man bare hadde ord eller tegninger for noen
tall, og så laget man nye tall ved å legge disse sammen.
Hvis ordet hånd representerte tallet fem, kunne man si tallet
15 ved å si «hånd, hånd, hånd».
Både egypterne, grekerne og romerne brukte et slikt system.
Posisjonssystemer
En av de mest fremragende
måter å organisere tall på er å gi tallene
verdi etter hvor de er posisjonert
i forhold til hverandre. Dette kalles for et posisjonssystem. Vårt
titallssystem
er et slikt posisjonssystem. Tallet 3 betyr f.eks. ikke alltid 3,
men kan bety helt andre tall. Når jeg for eksempel skriver
32, oppfatter vi tallet 3 som 30, og når jeg sier 3000 oppfatter
vi tallet 3 som 3000.
Dere tror kanskje at det å gi tall verdi etter hvor de er
plassert i forhold til andre tall er en innlysende
måte å systematisere tall på? Men menneskene har
faktisk bare funnet på dette fire ganger i løpet av
historien:
- først av babylonerne
ca 2000 år f.Kr.
- så av kineserne ca. 100 år f.Kr.
- av mayaene
i Amerika ca. 300 år e.Kr.
- og til sist av indiske matematikere ca. 400 år e. Kr.
Tallet null – 0
Babylonerne var de første til å finne opp tallet null.
Men både de, og mayaene som senere gjorde den samme oppfinnelsen,
oppfattet egentlig ikke null som et tall. Det var et symbol på
den tomme mengde, dvs. ingenting. Siden det var få
som hadde bruk for et symbol som stod for ingenting, var
dette tallet lite i bruk.
Fordi null var et begrep om ingenting kom hverken babylonerne
eller mayaene på å bruke null på lik linje med
andre tall i sine tallsystem. Dette gjorde tallsystemene deres svært
innfløkte.
Tallene fikk verdi etter hvor de var plassert i forhold til hverandre.
I tallet 32 fikk f.eks. tallet 3 verdi etter hvor det ble plassert
i forhold til 2-tallet. Men hva når andre tall manglet? Da
måtte man legge inn ord. Overført til vårt titallssystem
ville 30 måtte skrives som 3 tiere, 100 som 1 hundrer osv.
(Mayaene brukte forresten ikke titallssystem men tyvetallssystem,
og babylonerne hadde et sekstitallssystem).
Men da inderne fant opp tallet null, oppfattet de det
som et tall, slik vi bruker det i dag. Derved kunne det brukes i
tallsystemet akkurat som andre tall, og kunne gi andre talltegn
forskjellig verdi. Nå ble det mulig å skrive tall bare
ved hjelp av talltegn, og man fikk helt andre muligheter til å
skrive ned og løse kompliserte matematiske oppgaver.
Det binære tallsystem
På 1600-tallet oppfant den tyske matematikeren og filosofen
Gottfried Leibniz (1646-1716) et tallsystem som bare hadde to grunntall,
tallet 0 og tallet 1. Det kalles for det binære tallsystem.
Men ingen så noen praktisk nytte i dette tallsystemet før
på 1940-tallet da den første datamaskinen ble oppfunnet.
I dag bruker alle datamaskiner det binære tallsystemet.
Ideer til filosofiske samtaler
- For veldig lenge siden hadde ikke menneskene begrep om tall
og kunne derfor heller ikke telle. Tror du de tenkte annerledes
enn oss på grunn av det? Tror du de opplevde verden annerledes?
Hvordan tror du det hadde vært ikke å ha begrep
om tall? Hadde du vært annerledes som menneske om du ikke
hadde hatt begrep om tall?
Hvordan tror du de fant ut når de skulle feire bursdag?
Hvordan fant de ut hvor gamle de var? Og hvordan holdt de orden
på pengene sine? Ville du klart å handle i butikken
dersom du ikke kunne telle? Hva om du kunne telle til to? Til
tre? Må du kunne telle for å kunne:
– sykle?
– skrive brev?
– synge i kor?
– spille fotball?
– lese en bok?
– finne ut hvor mange elever det er i klassen?
– finne ut hvor mange stjerner det er på himmelen?
- Man brukte etterhvert stener eller merker risset inn i ben
for å huske antall. Hver sten eller hvert merke kunne
da f.eks. representere en sau. Kunne de valgt noe annet enn
ben og stener for å representere sauene? Hva med f.eks.
hårstrå, blomster, vanndråper eller stjerner
på himmelen? Er det noen fordeler med ben og stener fremfor
hårstrå, blomster, vanndråper og stjerner
på himmelen?
- Hvorfor tror dere at tallene alltid har blitt organisert i
stigende rekkefølge? Kunne man ikke like godt ha begynt
med det høyste tallet? Eller hva med først å
telle med hvert femte tall, så med hvert fjerde, så
med hvert tredje osv? Kunne vi ha ordnet tallene annerledes?
Ville vi ha hatt en annen forståelse av tall da?
- Filosofen Gottfried Leibniz «kastet bort» masse
tid på noe som alle trodde var helt unyttig. Han utviklet
et tallsystem basert på bare to talltegn. Han kunne helt
sikkert ikke selv vite at dette ville være en av de viktigste
oppfinnelsene i vår tid, han gjorde dette fordi han syntes
det var interessant. Og det var helt sikkert ikke noen på
hans tid som oppfattet dette arbeidet som nyttig.
Kan noe som ikke virker som nyttig i det hele tatt karakteriseres
som arbeid? Synes dere at det er greit at noen mennesker skal
få lov til bare å jobbe med det de synes er spennende,
og ikke gjøre noe «nyttig»? I tilfelle ja,
burde hvem som helst få lov til det, eller burde det være
spesielle kriterier for det?
- I «Den lille prinsen» av Antoine de Saint-Exupéry
leser vi følgende:
«De voksne elsker tall. Hvis du forteller dem om en ny
venn, spør de aldri om vesentlige ting. De spør
aldri: «Hvordan var stemmen hans? Hva er det han helst
vil leke? Samler han på sommerfugler?» Nei, de spør:
«Hvor gammel er han? Hvor mange søsken har han?
Hvor meget veier han? Hvor meget tjener faren hans?» Og
da først tror de at de kjenner ham. Dersom du sier til
en voksen: «Jeg har sett et nydelig rødt steinhus
med geranier i vinduene og duer på taket,» så
kan de slett ikke tenke seg hvordan det ser ut. Du skal si:
«Jeg har sett et hus til hundre tusen franc.» Og
da vil de rope: «Å, så nydelig det er!»»
Den lille prinsen mener at de voksne aldri spør om vesentlige
ting. Hva spør de om da? Kan alle de voksnes spørsmål
besvares med et tall? Hva mener den lille prinsen er vesentlig
ting? Kan spørsmålene til den lille prinsen besvares
med et tall? Er alt som kan telles uvesentlig? Er alt som ikke
kan telles vesentlig?
|
|
|