Den uendelige tallinjen
Rund som en sirkel
Tekst og illustrasjoner:
Anne Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 4. februar 2004
Kan
dere tegne tallinjer? De blir ofte fryktelig lange, så lange
at vi til slutt ikke kan tegne dem lengre. Nå skal du se hvordan
vi kan lage en tallinje som aldri stopper!
Vi trenger nemlig ikke å lage tallinjen
rett, vi kan lage den sirkelrund. Ved å lage en rund tallinje,
kan vi følge den i all evighet. Tegn en sirkel som vist på
denne tegningen:

Denne tallinjen begynner også på
0, og dette har vi merket av øverst på sirkelen. Før
vi tegner videre skal vi tenke på hvordan vi skal dele den
inn videre. Hvor mange tall har vi i titallssystemet vårt?
Riktig, det er ti tall i et titallssystem. Men hvilke ti tall er
det?
Inndeling av tallinjen
De ti tallene i titallssystemet vårt er:
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9. Disse grunntallene skal vi
nå bruke til å lage andre tall med. Derfor skriver vi
disse ti tallene inn på tallinjesirkelen vår:

Nå har vi plassert alle de ti grunntallene
i titallssystemet vårt på sirkelen. Vi har fått
en tallinje som aldri stopper, en uendelig tallinje.
Å følge tallinjen
Nå skal vi følge tallinjen rundt.
Sett fingeren på 0 og følg linjen med klokken frem
til tallet 9. Når vi kommer til 0 igjen, har vi kommet til
tallet 10. En runde er altså en tier-runde.
Når vi begynner på andre runde, må
vi først sette tallet 10, og så legge til det nye tallet.
Når vi f.eks. kommer til tallet 1 i andre runde, blir summen
altså 10+1=11, når vi kommer til 2
blir summen 10+2=12 osv.
Slik kan tallinjen følges til vi igjen
kommer til 0. Da har vi gått to tier-runder, altså er
vi ved tallet 20. Går vi videre til tallet 1, legges dette
til 20, og vi har 20+1=21, når vi kommer
til 2, har vi 20+2=22, osv. Slik kan vi fortsette
i det uendelige.
Å regne ved hjelp av tallinjen
Akkurat som andre tallinjer kan den uendelige
tallinjen brukes til å løse regnestykker. Vi skal nå
se hvordan vi kan løse regnestykket 6+8.
Vi tegner 6 i blått og 8 i grønt,
og så ser vi hvor vi ender:

Vi går én tier-runde og ender på
tallet 4. Altså har vi 10+4=14. Det betyr
at 10+4=6+8=14.
Prøv å regne ut 9+7
på samme måte!
Ideer til filosofiske samtaler
- En sirkel kan vi tenke oss som en rett linje som vi «bøyer»
slik at endene møtes. Men hvis vi nå tenker oss
at den rette linjen er uendelig lang i begge retninger, slik
som en tallinje jo kan være, hvordan skal vi da få
endene til å møtes?
a. En uendelig, rett tallinje har ingen ender og kan derfor
ikke bli til noen sirkel
b. Vi trenger ingen ender for å lage en sirkel, vi kan
bare legge mange linjer oppå hverandre
c. Vi bøyer linjene slik at de danner en sirkel og så
fortsetter vi å bøye i det uendelige slik at sirkelen
blir uendelig tykk
d. Andre forslag?
- Titallssystemet består av ti forskjellige tall eller
siffer. Ett av disse er tallet 0. Men hva står egentlig
tallet 0 for? Når vi teller, begynner vi jo aldri med
0, men med 1. Tenk deg at du skal telle hvor mange elever det
er i klassen, og du skal begynne tellingen med tallet 0. Hvem
eller hva peker du på (eller tenker du på) idet
du begynner tellingen? Er det mulig å ende opp med riktig
svar når du begynner tellingen med 0?
- Hvorfor tror dere vi har akkurat ti grunntall i tallsystemet
vårt? Kunne det like gjerne ha vært fem eller tyve?
Hvordan hadde vi talt til 100 hvis vi hadde et tallsystem med
bare 5 grunntall? Kanskje er det bare når vi har et titallssystem
at vi teller til 100? Hva hadde vært naturlig å
telle til i et femtallssystem? 25? 50?
 |
|
|