Husker du fortellingen om haren og skilpadden? De skulle løpe
så fort de kunne fra start til mål. Stakkars skilpadden
tok små korte skritt, mens haren hoppet i lange byks.
Nå vil vi tegne veien som skilpadden måtte gå.
Tenk deg at skilpadden begynner å gå ved start. For
hvert skritt han tar, kommer han et skritt lenger vekk fra start,
og dermed nærmere mål. Vi kan si at det blir et pluss-skritt,
siden han hele tiden kommer nærmere mål.
Vi kan tegne veien og skrittene slik:
Men tenk om skilpadden er så redd at han går bakover
fra start, og ikke frem mot målet! For hvert skritt han
tar, kommer han ett skritt lenger vekk fra mål. De kan du
også merke av på tegningen, men da må du huske
å skrive et minus-tegn foran tallet, siden han går
bakover. Du kan tegne det slik:
Ser dere at hvis skilpadden tar minus-skritt, må han ta
enda flere pluss-skritt for å komme til mål?
Vi kan lage regnestykker på denne linjen! Tenk om skilpadden
starter på start og går to skritt frem. Så blir
han plutselig redd og går fire skritt tilbake. Hvor står
han nå?
Husk at alle skritt fremover, blir pluss-skritt, altså
mot mål. Alle skritt bakover, blir minus-skritt, altså
bort fra mål. Vi kan følge skrittene med fingeren.
På tegningen har vi laget pluss-skrittene blå, og
minus-skrittene røde, så får dere se! Ser dere
hvor han ender opp?
Stakkars skilpadden, han ender på -2, altså har han
to skritt mer å gå, enn han hadde til å begynne
med!
Vi kan skrive regnestykket slik: 2 - 4 = -2
Tenk om han så går seks skritt frem igjen. Hvor er
han da? Følg med fingeren på tallinjen, så
skal du se. Vi har tegnet disse skrittene grønne:
Helt riktig, han kom til 4. Regnestykket kan du skrive opp slik:
2 - 4 + 6 = 4
Slik kan du bruke en tallinje til å løse nesten
alle regnestykker. Se hvordan vi har løst dette regnestykket:
6 - 8 = -2
Kan dere løse disse regnestykkene:
5 - 3 = ?
7 - 10 = ?