|
|
Lag og gå din egen tallinje
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Formål
- oppleve en tallinje i praksis
- få en bedre forståelse av tallinjer
- øve seg på å løse regnestykker ved
hjelp av en tall-linje
Utstyr
Fremgangsmåte
- Tegne tallinjer
Forklar elevene at de nå skal lage sine egne tallinjer.
La dem jobbe sammen to og to. I skolegården, la hver gruppe
tegne en lang, rett strek.
På midten, la dem tegne et merke, og skrive tallet 0 ved
siden av. Et lite stykke bortenfor, la dem sette et merke til,
der de skriver 1, bortenfor dette kan de lage et nytt merke og
skrive tallet 2 osv. helt frem til 20. Det må ikke være
mer enn et skritts lengde fra punkt til punkt, og elevene må
passe på at avstanden mellom punktene er omtrent like stor.
Når de er ferdig med dette, kan de gå tilbake til
0, og nummerere på samme måten nedover, de må
nå bare sette et minus foran tallene. De har nå tegnet
en tallinje fra -20 til 20.
- Telle og gå tall-linjen
La barna stå på hver sin side av tall-linjen ved
null-punktet. Klassen skal nå gå tall-linjen sammen.
La dem telle i kor til 20, og for hvert tall, gå til neste
punkt på linjen. De vil til slutt ende opp på slutten
av tallinjen ved tallet 20.
La dem så gå tilbake og telle nedover, altså
20-19-18-17 osv. Når de kommer til tallet 0, kan de fortsette
til de er ved -20.
- Løse regnestykker ved å gå tallinjen
Læreren skal så gi elevene enkle regnestykker som
de skal løse ved hjelp av tallinjen, f.eks. 8-3. La dem
telle høyt i kor mens de går åtte frem og
tre tilbake. De teller da slik; 1-2-3-4-5-6-7-8 (stopp og begynn
å gå baklengs)-7-6-5. Hvor ender de nå? Jo,
på tallet 5.
Etterhvert kan barna selv finne på regnestykker som deres
medelev skal løse ved å gå tallinjen.
Ideer til filosofiske samtaler
- Hva står tallene for?
Hva står egentlig tallene på tallinjen for?
a. Står de for skrittene vi tar? I tilfelle ja, hvordan
kan det ha seg – skrittene tar vi jo bare i øyeblikket,
de blir jo ikke der når vi går videre. Eller blir
skrittene igjen på linjen? Hvis ja, på hvilken
måte? Hvis nei, hvordan kan vi la tallene stå på
tallinjen da?
b. Eller står tallene for skritt vi kan ta hvis vi har
lyst? Men er det noen vits å ha tall for ting som bare
blir virkelige hvis vi har lyst? Er de skrittene vi tar på
ordentlig, mere virkelige enn de skrittene vi kan ta hvis vi
har lyst? Er de tallene vi har gått forbi mer virkelige
enn de vi har foran oss?
c. Eller kan vi la tallene stå for noe helt annet enn
skrittene? F.eks. lengden på et garnnøste?
- Kriterier for bevegelse
Hvordan vet vi at vi har gått noen skritt? Er det det
at vi står på et annet sted når vi har tatt
dem? Hva om vi går i sirkel, hvordan kan vi da vite at
vi har gått noen skritt?
- Abstrakte tall og fysiske linjer
Noen av de andre i klassen har sikkert laget lengre tallinjer
enn dere, og noen har sikkert laget kortere tallinjer. Har
det noen betydning for tallene, er tallene blitt annerledes?
De som har laget lengre tall-linjer enn dere, har de også
laget større tall? I tilfelle ja, hvorfor? I tilfelle
nei, hvorfor ikke?
|
|