 |
 |
Læreplanreferanse — Engelsk
På denne siden finner du hele læreplanen i engelsk. De læreplanreferansene
vi har laget stoff til er uthevet med rødt fulgt av en hakeklamme
som inneholder lenker til temaene. Her kan du til enhver tid følge
med hvilke deler av læreplanen vi har laget stoff til.
Hovedmomenter: 1.-4. klasse
• 5.-7. klasse •
8.-10. klasse
Målsetninger |
1-4 |
MØTE MED SPRÅKET I MUNTLIG OG SKRIFTLIG
BRUK
Elevene skal oppdage, oppleve og gjøre egne erfaringer med
det engelske språket og utvikle evnen til å oppfatte og
uttrykke seg på engelsk. De skal bli kjent med levemåter
i engelsktalende land og få en begynnende forståelse for
hvordan de selv kan lære seg engelsk. |
5-7 |
BRUK AV SPRÅKET
Elevene skal utvikle sin evne til å oppfatte det engelske språket
og til å uttrykke seg og finne mening i engelske tekster. Elevene
skal utvikle sin evne til å kommunisere på engelsk. |
5-7 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING
Elevene skal utvikle noe innsikt i språket som samhandling og
som uttrykk for kultur. Elevene skal bli kjent med levesett, tradisjoner
og skikker i engelskspråklige land. De skal gradvis utvikle
innsikt i hvordan de kan arbeide med å lære seg engelsk. |
8-10 |
BRUK AV SPRÅKET
Elevene skal videreutvikle sin evne til å kommunisere muntlig
og skriftlig på engelsk i ulike situasjoner. |
8-10 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING
Elevene skal utvikle innsikt i språket som kommunikasjon og
som uttrykk for kultur. Elevene skal bli kjent med fortid og nåtid
i engelskspråklige land. De skal utvikle innsikt i hvordan de
kan arbeide med å lære seg engelsk, og bli stadig mer
selvstendige som språkbrukere. |
Hovedmomenter 1.-4. klasse |
1 |
MØTE MED SPRÅKET I MUNTLIG OG SKRIFTLIG
BRUK |
- oppdage hvordan engelsk språk lyder og ser ut, møte
språket blant annet gjennom rim, regler og dikt, f eks "Humpty
Dumpty", "Jack and Jill" og andre dikt fra antologier
for barn, sanger, sangleker og bevegelsesleker, både tradisjonelle
og moderne, f eks "Pat-a-cake" og "Simon Says"
- oppleve engelsk gjennom flere medier, bruke bilder og tegninger
som kan hjelpe dem til å leve seg inn i tekstene de møter,
høre utdrag av barnebøker
- prøve ut sin egen engelsk, f eks synge, lese og resitere
i kor, herme, leke med ord, lage ordspill og oppdage rim og rytme
i språket
- begynne å gjøre seg kjent med hvordan barn i engelsktalende
land lever
|
2 |
MØTE MED SPRÅKET I MUNTLIG OG SKRIFTLIG
BRUK |
- oppleve det engelske språket gjennom
flere medier i et rikt utvalg av tekster, bl a rim, regler og
dikt, sanger, sangleker og bevegelsesleker, høre fortellinger,
kortutgaver av eventyr som de allerede kjenner fra sitt eget språk
[Aesop, Rhymes],
f eks "Little Red Riding Hood" og "The Three Billy
Goats Gruff"
- utforske lyder, rim og rytme i språket,
lage og framføre korte muntlige tekster, bruke bilder,
film og musikk sammen med tekster for å leve seg inn i og
skape mening i de tekstene de møter, tegne og forme innholdet,
delta i dramatiseringer og rollespill [My
body]
- lese og skrive i egen takt, f eks bildetekster og ordbilder,
og leke med dataprogrammer med engelsk tekst
- gjøre seg noe kjent med levemåter i engelsktalende
land gjennom å arbeide med temaer som "Familie og venner"
|
3 |
MØTE MED SPRÅKET I MUNTLIG OG SKRIFTLIG
BRUK |
- få erfaring med det engelske språket gjennom ulike
medier ved å møte et utvalg av tekster, bl a rim,
regler, dikt og sanger, f eks "London Bridge is falling down",
leker og sangleker, f eks "Oranges and Lemons", fortellinger,
fabler og eventyr, f eks "Goldilocks" og "Cinderella"
- arbeide med tekster sammen med bilder, film og musikk, uttrykke
det de opplever i tekstene, i ulike formingsoppgaver, bruke engelsk
i lek, rollespill og dramatiseringer
- eksperimentere med språkets rytme og tone, lage muntlige
tekster, f eks dikt og beskjeder, øve seg i å framføre
dem, lære noen ordspill, ordtak, sanger og dikt
- utforske skriftspråket blant annet på plakater og
oppslag i klasserommet, leke med skriving, for eksempel tekster
til bilder og postkort, og bruke datamaskin til lek med tekstskaping
- hjelpe hverandre med å lage tekster og dele tekstene med
hverandre ved å framføre dem og stille ut, trene
seg i enkle formuleringer for å kunne uttrykke seg positivt
om det andre har laget
- samtale om forskjeller mellom engelsk og norsk og sette seg
gradvis inn i det engelske lydsystemet, f eks øve seg på
alfabetet
- oppdage likheter og ulikheter mellom egen og engelsk levemåte
gjennom arbeidet med tekster innenfor temaer som "Hverdag
og høytider"
|
4 |
MØTE MED SPRÅKET I MUNTLIG OG SKRIFTLIG
BRUK |
- vinne erfaring med engelsk språk og språkbruk gjennom
muntlige og skriftlige tekster i ulike sjangrer og fra ulike tidsepoker,
bl a rim, regler, dikt, f eks av A.A. Milne, sanger, leker og
sangleker, bildebøker, fortellinger, fabler, eventyr og
utdrag av barnebøker, f eks "Tales of"-bøkene
av Beatrix Potter, "Winnie The Pooh" av A.A. Milne,
finne fram til mening i tekstene i samtale med andre
- oppleve språket gjennom ulike tekster sammen med musikk
og gjennom film, som Walt Disneys filmatiseringer av for eksempel
"Peter Pan" og "The Jungle Book"
- eksperimentere med språket, lytte, tale, lese, skrive,
lage egne tekster, levendegjøre dem gjennom utstilling
og framføring/dramatisering, lære noen ordtak, sanger,
dikt, rim og regler
- arbeide videre med det engelske lydsystemet og gradvis erfare
at forskjellige situasjoner krever ulik måte å bruke
språket på
- samtale om hva de kan gjøre for å lære seg
engelsk, øve seg på å bruke hjelpemidler, f
eks tekniske hjelpemidler og bildeordbok, og lage en egen ordsamling
- utvide sin kjennskap til levemåter i engelsktalende land,
f eks samtale om former for høflighet i eget og i engelsktalende
land, arbeide med temaer som "Hjemsted" og "Mat
og drikke"
|
Hovedmomenter 5.-7. klasse |
5 |
BRUK AV SPRÅKET |
- oppleve og danne seg et inntrykk av det engelske språket
og engelsk språkbruk ved å møte et bredt utvalg
av tekster fra ulike tidsepoker. De skal ha tilgang til blant
annet fortellinger, eventyr, utdrag av barnebøker, f eks
"Just so stories" av Rudyard Kipling, korte utdrag av
bøker som de arbeider med i norsk, f eks "Robinson
Crusoe" [Robinson]
og "Huckleberry Finn", dikt, f eks "The
Owl and the Pussycat" av Edward Lear [Poems
and limericks by Edward Lear], sanger, f eks julesanger, viser
og sangleker, ordtak, vitser og gåter, enkle sakprosatekster
og multimedietekster
- arbeide med å oppfatte og tolke tekster, bl a bruke lydbøker
og lese regelmessig, bruke tekstbehandling og arbeide med dataprogrammer
- bruke tekster som forbilder og som utgangspunkt for å
ta språket i bruk selv, utforme muntlige og skriftlige tekster
i ulike sjangrer og formidle tekstene sine, f eks skrive fortellinger
og skuespill sammen, arbeide med rollespill og dramatisering
- fortelle om seg selv og noe de har opplevd
|
5 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- arbeide med tekster, oppdage strukturer og
ulike ords funksjoner i språket, f eks substantiv, verb
og adjektiv, og arbeide med å tilegne seg et variert ordforråd
[English grammar]
- gjøre seg kjent med levemåter i engelsktalende
land, f eks ved å ha kontakt med mennesker i andre land
og arbeide med temaer som tradisjoner, skikker, fritid, hobbyer
- samtale om arbeidet sitt med å lære språket,
øve seg i å lytte og gi konstruktiv tilbakemelding
på hverandres arbeid, oppleve at språk læres
på ulike måter, og vinne erfaring ved å velge
sine egne arbeidsmåter, bruke ulike hjelpemidler, f eks
ordbok og andre hjelpebøker
|
6 |
BRUK AV SPRÅKET |
- lytte til og lese et rikt utvalg av tekster fra ulike tidsepoker,
bl a fabler, legender, fortellinger, utdrag av barnebøker,
f eks "Doctor Doolittle" av Hugh Lofting, "Black
Beauty" av Anna Sewell og "The Little House on the Prairie"
av Laura Ingalls Wilder, dikt, f eks fra "Old Possum`s Book
of Practical Cats" av T.S. Eliot, sanger og viser, enkle
skuespill, informasjonsmateriell og enkle tekster hentet for eksempel
fra historien
- gjenfortelle og dramatisere tekster, f eks
fortellinger, eventyr, egne og andres tekster, skape egne tekster
i ulike sjangrer, både muntlig og skriftlig [Plumstone]
- prøve seg på ulike måter å skrive på,
f eks skriving som prosess, og bruke informasjonsteknologi og
medier
- fortelle om minst en fortelling eller bok de har valgt å
arbeide med
|
6 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- sette seg inn i språkets strukturer ut fra behovet for
å forstå og kunne uttrykke seg, f eks verbets former,
preposisjoner og enkel tekstbinding, stavemåter, lydskrift,
setningsmelodi og rytme
- gjøre seg bedre kjent med forholdene i engelsktalende
land, f eks gjennom å brevveksle med en skoleklasse i et
annet land, arbeide med temaer som historie
og geografi [The
prairie Indians] og begynne å gjøre seg kjent
med barnelitteratur fra engelsktalende land
- øve seg i å velge arbeidsmåter, hjelpe hverandre
med å utforme tekster, bruke ordbøker, tekniske hjelpemidler
og medier
|
7 |
BRUK AV SPRÅKET |
- arbeide med et rikt utvalg av tekster fra ulike tidsepoker.
De skal ha tilgang til blant annet myter, sagn, fortellinger,
utdrag av barnebøker, f eks "The Secret Garden"
av Frances H. Burnett, "Little Women" av Louisa M. Alcott
og "Tom Sawyer" av Mark Twain, utdrag av C.S. Lewis'
Narnia-bøker, dikt, f eks limericker
[Limericks], sanger, viser,
poptekster, sakprosatekster, f eks om kjente personer, tekster
fra medier, f eks aviser og tidsskrifter, og filmatiseringer av
barne- og ungdomsbøker
- bruke tekster som forbilder for og inspirasjon til egen tekstskaping
og arbeide med å utforme muntlige og skriftlige tekster
- fortelle om sitt eget land, om ulike landsdeler og om ulike
kulturer, bl a den samiske
- fortelle om innholdet i en fortelling, bok eller film de har
valgt å arbeide med
|
7 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- skaffe seg en gradvis oversikt over virkemidler, strukturer
og regler i språket, bl a regler for språkbruk, enkle
former for tekstbinding, setningsledd, setningsoppbygning og ordklasser,
kjenne de vanligste bøyningsformene og arbeide med ordforråd,
rettskrivning, uttale og intonasjon
- arbeide med ulike temaer fra fortid og nåtid som historiske
hendelser og kjente personer, ha kontakt med mennesker i andre
land, samtale om egen og andres kultur og gjøre seg kjent
med litteraturen fra engelsktalende land
- vinne erfaring med å beskrive eget arbeid og egen utvikling,
f eks ved å skrive loggbok, gjøre erfaringer med
å velge lærestoff, bruke ordbøker, enkle grammatikker
og andre hjelpemidler
|
Hovedmomenter 8.-10. klasse |
8 |
BRUK AV SPRÅKET |
- utforske muntlige og skriftlige tekster fra
ulike tidsepoker, samtale om innholdet i tekstene og utnytte kunnskaper
de har eller kan skaffe seg om tekstene, bl a eventyr, fabler
og legender [Bluebeard],
f eks "Robin Hood", tegneserier, f eks "Gulliver's
Travels", noveller, ungdomsromaner, utdrag av romaner, f
eks av Mark Twain, Roald Dahl og Nina Bawden, dikt
[Wordsworth], sanger,
ballader, viser, biografier, artikler, bruksanvisninger og annet
informasjonsmateriell
- nytte tekster som forbilder og utgangspunkt for å bruke
språket i ulike kommunikasjonssituasjoner, bruke sin kunnskap
om språket og eksperimentere med språket når
de utformer tekster, f eks i samspill med andre uttrykksformer
som bilder, musikk, sang, dans og drama
- lese minst en selvvalgt roman eller lettlesbok og gi uttrykk
for sine inntrykk og oppfatninger av det de har lest
|
8 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- utforske språkets system og regler for hvordan tekster
kan bygges opp, utvikle bevissthet om noen forskjeller på
engelsk talemål og skriftspråk, erfare noen varianter
av engelsk språk, arbeide for å få et stadig
mer variert ordforråd og finne nye måter å uttrykke
seg på
- gradvis utvikle kjennskap til kultur og samfunnsforhold i engelsktalende
land, bl a skole og utdanning, aktuelle hendelser og kunst knyttet
til arbeidet med tekstene og til kontakten med mennesker i andre
land, gjøre seg kjent med litteratur og faste uttrykk fra
engelsktalende land
- bruke ordbøker, grammatikker og andre hjelpemidler, som
informasjonsteknologi, i arbeidet med språket
- være med på å utforme gode læringssituasjoner,
diskutere arbeidsformer, finne fram til gode vilkår for
å lære engelsk og øve seg i å vurdere
eget arbeid og egen innsats
|
9 |
BRUK AV SPRÅKET |
- arbeide med et rikt og variert utvalg av tekster,
bl a myter og sagn, noveller, f eks av Ernest Hemingway og William
Somerset Maugham, ungdomsromaner, utdrag av romaner, f eks av
Charles Dickens og J.R.R. Tolkien, dikt av f eks William Blake
og William Carlos Williams, sanger, ballader, viser, pop- og rocketekster,
biografier, artikler, argumenterende tekster, brev og taler, f
eks av Chief Seattle, Winston Churchill og Martin Luther King,
historiske tekster, utdrag av skuespill, hørespill, dramatiseringer,
musikkspill, f eks "Pygmalion" av George Bernard Shaw,
tekster hentet fra medier, f eks film, radio, fjernsyn, aviser
og tidsskrifter [Oscar
Wilde, William Blake]
- utforme tekster i ulike sjangrer i samhandling med andre, delta
i og lede samtaler og diskusjoner om temaer som de er opptatt
av
- lese fagstoff på engelsk, f eks innenfor natur- og miljøfag
og samfunnsfag
- lese minst en selvvalgt roman eller lettlesbok og gi uttrykk
for sine inntrykk og oppfatninger av det de har lest
|
9 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- arbeide med å sette seg inn i språkets system og
sjangerregler gjennom å prøve ut språket selv,
kunne oppfatte varianter av engelsk språk og arbeide med
ordvalg, nyanser og variasjon i egne tekster
- arbeide med kultur og samfunnsforhold i engelsktalende
land, f eks geografiske forhold, viktige hendelser og personer
[Medieval kings], musikk,
film- og bildekunst, f eks ved å ha kontakt med mennesker
i andre land og gjennom å lese engelskspråklig litteratur
- nyttiggjøre seg hjelpemidler som ordbøker, grammatikker,
medier og informasjonsteknologi
- definere egne læringsbehov, formulere læringsmål,
få erfaring med å utforme øvingsoppgaver og
utveksle disse med andre elever og få erfaring med å
planlegge og vurdere eget arbeid
|
10 |
BRUK AV SPRÅKET |
- arbeide med autentiske tekster fra ulike tidsepoker, bl a noveller,
f.eks av John Steinbeck, ungdomsromaner, utdrag av romaner, f
eks av Charlotte Brontë, Lewis Carroll, Sir
Arthur Conan Doyle [Greek
interpreter] og Agatha Christie, dikt, f eks av Emily Dickinson,
Rupert Brooke og Langton Hughes, sanger, f eks av "The Beatles",
viser, jazz, blues, negro spirituals, biografier, artikler, resonnerende
og argumenterende tekster, informasjonsmateriell, utdrag av skuespill,
f eks av William Shakespeare og Tennessee Williams, utdrag av
filmer, dramatiseringer av romaner og skuespill, musikkspill,
filmer, tekster hentet fra medier som radio og fjernsyn, aviser
og tidsskrifter
- utforme muntlige og skriftlige tekster, samtale og diskutere,
få trening i å legge fram egne tanker og ta opp dagsaktuelle
spørsmål
- greie ut om fagstoff på engelsk, f eks ved å holde
foredrag og skrive rapporter
- lese minst en selvvalgt roman eller lettlesbok og en selvvalgt
novelle eller sakprosatekst og drøfte inntrykk og oppfatninger
av det de har lest
|
10 |
KUNNSKAP OM ENGELSK SPRÅK, KULTUR OG EGEN
LÆRING |
- lære om ulike typer setningsoppbygning, setningsledd,
ordklasser, deres bøyning og funksjon i språket,
språklige virkemidler og gjøre seg fortrolig med
ulike varianter av engelsk språk
- arbeide med kultur og samfunnsforhold i engelsktalende land,
bl a mellommenneskelige forhold, natur-, miljø- og kulturvern,
internasjonalt samarbeid, urbefolkningers rettigheter, bl a samers,
krig og fred, gjennom internasjonal kontakt og utvidet kjennskap
til litteraturen i ulike engelsktalende land
- løse problemer de støter på i arbeidet med
språket, ved å bruke et bredt spekter av hjelpemidler,
erfare hvordan informasjon som er nyttig i engelskfaget, kan lagres,
organiseres og gjøres tilgjengelig i klasserom og bibliotek
- samtale om og vurdere lærestoff og arbeidsmåter
i forhold til målene for engelskfaget og gjøre valg
som er nyttige for egen språklæring
|
|
 |
KRL
Norsk
Engelsk
Matematikk
Samfunnsfag
Natur & miljø
Tverrfaglig
Filosofiske
samtaler
Forsiden
Forum
E-postliste
Kontakt
Hjelp
Om
In English
|