Lærerens beretning
Tekst/illustrasjoner:
Ann-Hege Bø (Nordkisa skole)/Øyvind Olsholt og Kristian
Westgård (Eidsvold Blad)
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 18. februar 2004
Vi
skulle ha om spiring i tredje klasse. Alle lærer mer av
å gjøre ting fremfor å se ting i en bok, men
de fleste planter bruker ganske lang tid på å vokse,
og barn vil helst at ting skal være ferdige ganske raskt.
Jeg bestemte meg derfor for å dyrke agurker med klassen.
Jeg visste at agurker gror rimelig raskt, samt at «det blir
noe ut av det». Det burde derfor være mulig å
bli ferdig med prosjektet før ferien. NB: Agurker bør
sås i februar – mars.
Forberedelser
I klassen var det 26 elever, og alle burde få så
noe. Jeg anskaffet derfor noen pakker agurkfrø, og to pakker
pelargonia-frø. Vi fikk noen små potter fra en forelder,
resten kjøpte vi. Vi trengte like mange som vi hadde frø.
Vi trengte også større potter ettersom plantene
vokste, så vi anskaffet potter i to større størrelser
til. Helt til slutt i veksten, skulle plantene over i 10-liters
bøtter. Pottene hadde hull i bunnen, i bøttene lagde
vi selv hull (med kniv), 2 cm i diameter.
Vi kjøpte inn blomsterjord med gjødsel (hønsemøkk)
– 40 liters sekker. Vi trengte også blomsterpinner
(lange) og snorer til å binde opp plantene med.
Vi trengte også brett/fat med minimum 5-6 cm kant. Vi
hentet smågrus/stein fra strøkassen på skolen
(pass på at det ikke er tilsatt salt eller andre ting).
Dette brukte vi til å lage et selvvanningssystem.
Hva gjorde vi?
Vi
sådde 10. mars, men kunne godt ha sådd litt tidligere.
I pottene med ca. 10 cm diameter sådde vi tre agurkfrø,
pelargoniaene fikk en liten potte hver. Vi satte navn på
pottene, slik at ungene kunne se hvilke som var deres frø.
I klassen hadde vi benker, disse brukte vi til å sette
brettene med blomsterpotter på. Benkene ble plassert inntil
vinduet, hvor det var panelovner, så det ble som et drivhus
for plantene. Vi dekket pottene med plastfolie som vi fjernet
når frøene begynte å spire.
Vi vannet med jevne mellomrom, ungene byttet på å
gjøre det. Det var ikke like enkelt for alle å ikke
vanne for mye, men det gikk greit etter hvert. Selv om vi hadde
fatene som fungerte som selvvanningssystem, måtte vi vanne
tre-fire ganger – også i påsken. Heldigvis tok
en mamma jobben (det var veldig mye sol den påsken).
Det er mye ompottingsarbeid med agurker, men ungene var ivrige
i arbeidet. De lærte raskt at plantene måtte pottes
om når røttene stakk ut gjennom hullene i bunnen.
Jeg lot det stå igjen en plante som ikke ble pottet om til
de største pottene, og vi så da at den ikke vokste
noe særlig mer.
Ettersom vi pottet om tok vi vekk navnelappene slik at plantene
ble noe alle hadde sammen. Da vi hadde pottet om til 10-liters
bøtter, trakk vi snorer fra bøttene og opp i taket.
Plantene fikk da noe å slynge seg rundt (de trenger litt
«hjelp» også, slik at de ikke vokser alle veier).
Underveis knep vi av villskudd og blomster som ikke ville gi agurker.
Resultatet
Såingen foregikk før storefri, og da vi kom inn
igjen løp ungene bort til pottene for å se om det
var begynt å spire. Det var det jo ikke; først etter
en uke kom de første spirene på agurkene, og pelargoniene
brukte lenger tid. Vi brukte tid på å titte på
plantene hver morgen.
Det var litt undring over hvorfor frøbladene og de vanlige
bladene var forskjellige. Pelargoniane hadde dessuten samme blader
som agurkplantene til å begynne med. Men så ble de
ulike igjen. Det var også forskjell på hvor lang tid
det tok før de enkelte agurkplantene spirte. Ungene hadde
lagt merke til at de plantene som stod på østsiden
ikke vokste like raskt som de på sørsiden, og vi
snakket sammen om plantenes behov for lys, varme og vann.
Etter ca. en og en halv måned høstet vi de første
agurkene. Det var de beste agurkene vi noen gang hadde smakt,
selvfølgelig.
Vi lot plantene leve i klasserommet frem til sommerferien. Agurkplantene
var vanskelige å flytte, men pelargoniaene ble gitt bort,
og blomstret flott.
Etterspill
Dette
var et prosjekt ungene tilsynelatende var veldig opptatt av. Etter
hvert ble flere på skolen det også, og de ble intervjuet
i lokalavisen (Eidsvold blad). Jeg har snakket med en forelder
nå (januar året etter), og barna snakker visstnok
fortsatt om agurkene sine.