Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtalerForsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Tall Titallssystemet Hoppe tau med klassen
 Titallssystemet
 

Hoppe tau med klassen

Sist oppdatert: 30. mai 2004

Læreplanreferanse

Matematikk, 1. klasse: trene telling oppover og nedover gjennom lek... og rytmiske aktiviteter

Formål

Øve på å telle oppover og nedover

Utstyr

Et langt hoppetau

Fremgangsmåte

Trinn 1:
La to barn svinge tauet frem og tilbake. La ett og ett barn hoppe 10 hopp mens han teller til ti høyt sammen med klassen.

Trinn 2:
Samme som trinn 1, men la barna denne gangen telle alene.

Trinn 3:
Gjenta trinn 1, men la barna denne gangen telle baklengs. De som vil kan nå få slynget tauet på vanlig måte.

Trinn 4:
Samme som trinn 3, men la den som hopper nå telle alene.

Trinn 5:
Ta opp ett eller flere av de filosofiske spørsmålene nedenfor med dem som har vært med på aktiviteten.


filosofi-ikon

Ideer til filosofiske samtaler


  1. Hva er viktig å kunne?
    Er det viktigere å kunne:

    • telle oppover enn nedover?
    • gå fremover enn bakover?
    • puste inn enn ut?
    • løpe fort enn å stoppe fort?
    • lese forlengs enn baklengs?

    Hvorfor/hvorfor ikke?
  2. Grenser
    I denne øvelsen talte vi til ti samtidig som vi gjorde ti hopp. Men hva om vi i stedet skulle telle til hundre og hoppe hundre ganger? Hadde du klart det? Eller hva med å telle til tusen og hoppe tusen hopp? Hadde du klart det?

    Går det en grense for hvor lenge vi kan holde på å hoppe eller er det mulig å hoppe hvor lenge som helst? Går det en grense for hvor lenge vi kan holde på å telle? Går det en grense for hvor langt vi kan telle?
  3. Forskjellige typer slit
    Vi blir slitne av å hoppe mange ganger. Blir vi slitne av å telle langt også? Hva er forskjellen på å bli sliten av å hoppe og det å bli sliten av å telle? Når vi hopper og teller samtidig, blir vi da dobbelt så slitne?