Hoppe tau med klassen
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Læreplanreferanse
Matematikk, 1. klasse: trene telling oppover og nedover
gjennom lek... og rytmiske aktiviteter
Formål
Øve på å telle oppover og nedover
Utstyr
Et langt hoppetau
Fremgangsmåte
Trinn 1:
La to barn svinge tauet frem og tilbake. La ett og ett barn hoppe
10 hopp mens han teller til ti høyt sammen med klassen.
Trinn 2:
Samme som trinn 1, men la barna denne gangen telle alene.
Trinn 3:
Gjenta trinn 1, men la barna denne gangen telle baklengs. De som
vil kan nå få slynget tauet på vanlig måte.
Trinn 4:
Samme som trinn 3, men la den som hopper nå telle alene.
Trinn 5:
Ta opp ett eller flere av de filosofiske spørsmålene
nedenfor med dem som har vært med på aktiviteten.
Ideer til filosofiske samtaler
- Hva er viktig å kunne?
Er det viktigere å kunne:
• telle oppover enn nedover?
• gå fremover enn bakover?
• puste inn enn ut?
• løpe fort enn å stoppe fort?
• lese forlengs enn baklengs?
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Grenser
I denne øvelsen talte vi til ti samtidig som vi gjorde
ti hopp. Men hva om vi i stedet skulle telle til hundre og
hoppe hundre ganger? Hadde du klart det? Eller hva med å
telle til tusen og hoppe tusen hopp? Hadde du klart det?
Går det en grense for hvor lenge vi kan holde på
å hoppe eller er det mulig å hoppe hvor lenge som
helst? Går det en grense for hvor lenge vi kan
holde på å telle? Går det en grense for hvor
langt vi kan telle?
- Forskjellige typer slit
Vi blir slitne av å hoppe mange ganger. Blir vi slitne
av å telle langt også? Hva er forskjellen på
å bli sliten av å hoppe og det å bli sliten
av å telle? Når vi hopper og teller samtidig, blir
vi da dobbelt så slitne?
|