Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofi i skolen Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Multiplikasjon 5-gangen
 Multiplikasjon
 

5-gangen

Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 2. februar 2004

Så er turen kommet til å se nærmere på 5-gangen. Også denne gang skal vi se at det skjuler seg et helt bestemt mønster bak multiplikasjonstabellen.


Dersom vi kun skriver opp summene, ser 5-gangen slik ut:

0-5-10-15-20-25-30-35-40-45-50

Som dere ser veksler tallene på enerplassen regelmessig mellom 0 og 5 slik: 0-5-0-5 osv. Vi kan vise dette slik:

Tallene på tierplassen veksler også, men med to av hvert tall slik: 0-0-1-1-2-2-3-3-4-4-5-5 osv. Dette kan vises slik (legg merke til at vi ikke skriver nullen på tierplass når tallet er mindre enn ti):

Vi kan fortsette tabellen til 100, og se om den fortsatt følger samme mønster:

0 5 10 15
20 25 30 35
40 45 50 55
60 65 70 75
80 85 90 95
100      

Som du ser, tabellen følger hele tiden det samme mønsteret!


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Prøv øvelsen «Klikk deg frem i 5-gangen» på denne siden. Som du ser ender tallene på 5 eller 0 uansett hvor lenge du holder på. Dette er den første multiplikasjonstabellen så langt hvor vi bare får to forskjellige sluttsiffer. Det gjør at 5-gangen er endel enklere enn de andre gangetabellene. Hvordan kan det ha seg? Er det fordi 5 er akkurat halvparten av 10? Gir det mening å si at 5-gangen er halvparten så lett som 10-gangen (fordi 5 er halvparten av 10)?
  2. Er det tilfeldig at vi mennesker har fem fingre på hver hånd og fem tær på hver fot? Er det i det hele tatt noe som skjer med tilfeldighet, tror du? Kan du komme på andre ting som det er naturlig å forbinde bare med tallet 5 (og ingen andre tall)?

    Vi har altså tilsammen 20 fingre og tær. Vi kan derfor si at vi har «5 · 4» fingre og tær. Eller er det riktigere å si at vi har «4 · 5» fingre og tær? Er «fem ganger fire» nøyaktig det samme som «fire ganger fem»? Smak på ordene og se for deg hender og føtter...

 
   

[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
MULTIPLIKASJON
  Multiplikasjon med kvadrater
  Tegne multiplikasjonstabeller ved hjelp av tallinjer
  2-gangen
  3-gangen
  4-gangen
5-gangen
  6-gangen
  7-gangen
  8-gangen
  9-gangen
Teksten med filosofiske spørsmål
Klikk deg frem i 5-gangen
Test deg selv i 5-gangen
Hoppe 5-tabellen
© www.skoletorget.no