|
 |
Al Khwarizmi
En arabisk mester
Tekst:
Øyvind Olsholt
Illustrasjoner:
Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 29. januar 2005
I
dette kapittelet skal vi høre om den irakiske matematikeren
Al Khwarismi som levde i Bagdad på 800-tallet. Dette navnet,
og navnet på hovedverket hans: Al Jabr, er verdt å
merke seg fordi de har gitt opphav til to grunnleggende betegnelser
innen matematikken: algoritme og algebra.
Mye av grunnlaget for matematikken slik vi kjenner den i dag ble
lagt i India. Gjennom muslimske erobringer og handel på 600-
og 700-tallet kom den til Arabia. Matematikkens 3 a'er –
aritmetikk, algoritme og algebra – er alle arabiske ord,
og betegner først og fremst regler for behandling av ukjente
tallstørrelser (x, y, a, b, osv.) og ligninger.
I antikken
hadde grekerne gjort store fremskritt innen matematikken: Euklid,
Arkimedes, Ptolemaios og Apolonius var noen av de fremste banebryterne.
Men rundt år 800 skjøt den matematiske utvikling i
den arabiske verden fart. Senteret var Bagdad, Irak. Perioden startet
med den femte kalif
i Abbasid dynastiet, Harun al-Rashid, som tiltrådte
i 786. Han oppfordret til vitenskapelige studier, og man begynte
snart å oversette de store greske verker til arabisk, blant
annet verker av de nevnte grekere.
Den neste kalifen, sønnen al-Ma'mun, gjorde enda
mer for saken og stiftet blant annet Bayt al-Hikma –
Visdommens hus – i Bagdad. Dette skulle bli et senter for
både oversettelse av kjente verker og forskning innen matematikk
og astronomi. Araberne hentet forøvrig lærdom ikke
bare fra grekerne, men også fra India (aritmetikk)
og babylonerne.
Matematikerne fikk i denne perioden ofte støtte fra religiøse
makthavere, noe de viste sin takknemlighet for ved å innlemme
Guds navn i begynnelsen og på slutten av skriftene sine.
Noen ganger skrev de også at de hadde mottatt guddommelig
inspirasjon under skrivningen. Nå fantes det imidlertid islamske
makthavere som var motstandere av vitenskap og som mente at alt
man trengte å vite sto i Koranen. Men slike makthavere var
ikke toneangivende i denne perioden (slik de var det i Europa i
middelalderen...).
En av de mest betydningsfulle i dette miljøet var var Mohamed
Ibn Musa Al Khwarizmi (Ibn Musa betyr «sønn
av Moses») som levde fra ca. 780 til ca. 850. Han var den
første til å betrakte rasjonale
tall, irrasjonale
tall og geometrisk definerte størrelser som «algebraiske
objekter», dvs. som størrelser man kan behandle med
ligninger. Dermed tok han et langt skritt bort fra grekernes geometrisk
orienterte verden og la grunnlaget for algebraen slik vi kjenner
den idag.
Imidlertid beholdt araberne grekernes idé om «matematisk
bevis», dvs. det at et matematisk problem bare kan anses
som løst dersom man kan vise (demonstrere) at løsningen
var gyldig. Al Khwarizmi skrev forøvrig alle tankene sine
ut i ord. Han gjorde altså ikke bruk av den matematiske notasjon
som vi er vant med idag.
Navnet «Al Kwarizmi» har – gjennom den latinske
versjonen av navnet: algorismi – gitt opprinnelsen
til begrepet «algoritme» som har fått betydningen:
«en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av fremgangsmåten
for løsningen av en beregningsoppgave».
Al Kwarizmis hovedverk, Al Jabr wa´l Muqabala (uttales
Al Dsjabr waal Mukaballa) viser fremgangsmåter i og oppskrifter
på løsning av ligninger. Boktittelen betyr egentlig
«å sette istand, å bringe i balanse, å
forenkle», og Al Jabr er med tiden blitt til «algebra»
som er en sentral betegnelse i all moderne matematikk (og dessverre
en sann pine for mange elever i norsk grunnskole!).
I neste kapitel skal vi dykke rett ned i algebraen idet vi spør:
«Hva = en ligning».
Ideer til filosofiske samtaler
- Hvem eier kunnskapen?
Al Khwarizmi var en muslimsk matematiker og astronom som med
sine verker introduserte Europa for de hindu-arabiske tall
(de tallene vi bruker idag) og begrepet algebra. Det skulle
ta mange hundre år før europeerne for alvor kom
på banen. Men før araberne, var det grekerne som
arbeidet mest med matematikk og annen vitenskap.
(Forøvrig forsto man i middelalderen, og helt frem til
moderne tid, all vitenskapelig virksomhet som en slags «visdomslengsel».
Vitenskap gikk derfor under navnet filosofi. Filosofi
betyr jo nettopp «kjærlighet til visdom»
og man betraktet alle som syslet med vitenskapelige studier
som fylt av denne «kjærligheten». Hvor annerledes
er ikke dette idag!)
Betyr dette at kunnskap og viten ikke er noe som tilhører
ett bestemt folk eller én bestemt kultur, men tilhører
hele menneskeheten? Og at hver kultur har sine avgrensede storhetsperioder
hvoretter de gir stafettpinnen videre til neste kultur som
er under oppseiling? Kan vi si at all vitenskapelig utvikling
er som et kretsløp som umerkelig beveger seg fra fra
land til land og fra kultur til kultur? Eller en det, når
alt kommer til alt, visse kulturer som viser større
fremskritt enn andre? Men så må vi spørre:
hva er vel et fremskritt? Er det et fremskritt når en
ny generasjon mobiltelefoner er mindre enn forrige generasjons?
- Kan vi stå utenfor tiden?
For å kunne si noe sikkert om disse tingene, burde vi
vel imidlertid selv stått utenfor historien,
dvs. utenfor tiden, slik at vi med et blikk kunne
overskue hvordan det gikk med hver enkelt kultur, både
vår egen og alle andre kulturer, både i fortid
og fremtid? Men det er vel ikke mulig? Eller er det mulig å
eksistere utenfor tiden og historien? Hva tenker du om det?
- Tro og viten
Alle som drev med vitenskap i middelalderen måtte spille
mer eller mindre på lag med makthaverne som på
den tiden var langt sterkere knyttet opp til religionen enn
hva tilfellet er i våre dager. På den annen side
sto også de som drev med vitenskap den gangen nærmere
samfunnets religion enn dagens vitenskapsfolk gjør.
Som vi så var også noen av kalifene blant de ivrigste
utøverne av vitenskap – selv om de ellers fungerte
som religiøse overhoder i samfunnet. Så kanskje
var ikke motsetningene så store som man først
får inntrykk av.
Har du noen gang kjent et brennende begjær etter kunnskap
og innsikt, like brennende som du føler sult eller smerte?
Hvis ja, hva kan etter din mening stille dette begjæret,
hva er veien å gå for å finne den kunnskap
og innsikt du begjærer? Hvis nei, har du da noen gang
kjent et brennende begjær etter noe å tro
på, noe som gir mening til livet ditt? Er det meningsfullt
å tro på kunnskapen?
Hva er forskjellen på å lengte etter ny kunnskap
og innsikt – slik Al Khwarizmi utvilsomt må ha
gjort – og å dyrke den innsikten som troen gir
deg – slik de islamske makthaverne gjorde som mente at
all innsikt vi trenger er å finne i Koranen? Søker
fornuften og troen det samme målet eller søker
de forskjellige mål?
 |
|
|
 |
|