|
 |
Jehovas vitner
Hva tror Jehovas vitner på?
Tekst/illustrasjoner:
Tom Frisvold, Jehovas vitner
Filosofiske spørsmål og klasseromsaktiviter:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 2. februar 2004
I
denne delen skal vi blant annet høre at Jehovas vitner vil
tilbake til den «opprinnelige» kristendommen, den som
eksisterte blant de aller første kristne og som vi kan lese
rett ut av Bibelen. Vi skal også få forklart hvor navnet
«Jehova» kommer fra. Ellers vil vi her se nærmere
på de viktigste oppfatninger og standpunkter som kjennetegner
Jehovas vitner som religiøst samfunn. (Husk at du får
opp en tekstboks med bibelsitatet når du holder musen over
bibelreferansen.)
Jehovas vitner i et nøtteskall
Jehovas vitner tror at Gud snart vil opprette et Paradis på
jord der alle vil leve i fullkommen lykke, fred og fordragelighet.
Dette er et sentralt tema i Jehovas vitners forkynnelse.
Jehovas vitner tror at Bibelen er Guds ord. De tror at Gud ledet
bibelskribentene til å skrive det han ville de skulle skrive.
Ifølge Jehovas vitner er alt som står i Bibelen sant
og vitenskapelig nøyaktig, og profetier
nevnt i Bibelen er blitt oppfylt. Det er Bibelen som gir kunnskap
om Gud, meningen med livet, jordens fremtid og hvordan vi bør
leve.
Jehovas vitner tror at det bare finnes én sann religion,
nemlig kristendommen. Men etter deres oppfatning har kristenhetens
kirkesamfunn i dag på mange måter gått bort fra
den opprinnelige kristendom som Jesus og de første kristne
forkynte. Jehovas vitner går inn for å holde seg til
den rene, opprinnelige kristendom slik den er uttrykt i Bibelen,
og ser bort fra bestemmelser og trosbekjennelser som man er blitt
enige om på ulike kirkemøter opp gjennom tidene. Deres
tro skiller seg derfor på flere områder ut fra den katolske,
ortodokse og protestantiske tro.
Jehova er Guds navn
Bibelen ble opprinnelig skrevet på hebraisk og gresk. I den
hebraiske delen (Det gamle testamente) blir Guds navn brukt ca.
7000 ganger, mye oftere enn noe annet navn. Dette navnet ble skrevet
med de konsonantene
som på norsk tilsvarer «JHWH». (Hebreerne føyde
til vokalene når de leste.) Man vet ikke sikkert hva som var
den opprinnelige uttalen av navnet, men «Jehova» er
den uttalen som er mest utbredt idag.
Noen mener at navnet heller bør uttales «Jahve».
I mange bibeloversettelser har oversetterne brukt ordet «Herren»
i stedet for dette navnet (direkte oversatt betyr ordet «Jeg
er»). Jehovas vitner mener at dette er galt. Vitnene hevder
også at dette navnet opprinnelig stod i den greske delen av
Bibelen (Det nye testamente).
Vitnene bruker ofte navnet «Jehova» når de snakker
om Gud eller ber til Ham. De viser til at Gud selv ønsker
at dette navnet skal brukes (2.
Mosebok 3,14-15, se fotnoten
i noen oversettelser), og mener at det er lettere å utvikle
et personlig forhold til en Gud som har et personlig navn.
Ingen treenighet, Gud er én
Jehovas vitner forstår Bibelen slik at det finnes bare én
Allmektig Gud, Skaperen, og at han har navnet Jehova (Salme
83,19). Jesus er Guds Sønn, og underordnet
sin Far. Den Hellige Ånd er Guds aktive, virksomme kraft.
Jehovas Vitner tror altså på både Faderen, Sønnen
og Den Hellige Ånd. Men de tror ikke på treenighetslæren
som går ut på at disse tre er like mektige, og at de
er tre personer i én Gud.
Jesus – frelser og konge
Jehovas
vitner ser på Jesus som sin Frelser. De tror at han gav sitt
liv som en «løsepenge» for menneskene (1.
Timoteus 2,5-6), at han kjøpte tilbake den muligheten
til å få evig liv som menneskeheten mistet da Adam og
Eva var ulydige mot Gud (Romerne
5,12 13
14
15
16
17
18).
Kort tid etter at Jesus døde ble han oppreist til liv som
en åndeskapning.
I dag sitter han ved Guds «høyre hånd»
i himmelen (Hebreerne
10,12-13) og har stillingen som Hode for den kristne menighet
(Efeserne
5,25) og som Konge i Guds rike (Johannes
18,36-37; Daniel
7,13-14). Jehovas vitner ber til Gud, eller Jehova, i Jesu navn
(Johannes
14,6).
Guds rike — et hovedtema i Bibelen og i Jehovas vitners
forkynnelse
I «Fadervår» lærte Jesus disiplene å
be om at Guds rike må komme (Matteus
6,10), og han sa at hans etterfølgere skulle forkynne
evangeliet eller budskapet om dette riket over hele jorden (Matteus
24,14). Guds rike er kommet når det er Gud som styrer.
Jesus er blitt utnevnt til å være konge i dette riket.
Han skal herske fra himmelen sammen med en gruppe medregenter, i
alt 144 000, som er «kjøpt fra jorden» (Johannes
åpenbaring 14,1-4, Daniel
7,27). Dette riket, denne himmelske regjeringen, skal fjerne
alle styresmakter på jorden (Daniel
2,44) og selv overta styret. Da vil det bli rettferdighet og
fred på jorden (2.
Peter 3,13, Johannes
åpenbaring 21,4). Jehovas vitner legger vekt på
å forkynne om dette riket.
Fremtidshåp
Ifølge Jehovas vitner vil de som tror på Gud og Jesus,
og samtidig gjør som Gud vil, få evig liv. De aller
fleste av dem vil få leve evig her på jorden, som skal
bli et paradis. En liten gruppe på i alt 144 000 (Johannes
åpenbaring 14,1-4) kommer til himmelen for å være
konger og prester sammen med Jesus Kristus (Johannes
åpenbaring 20,6). De skal regjere over den nye jord.
De som har dødd opp gjennom tidene, vil bli levende igjen
(Apostlenes
gjerninger 24,15). De som står i et godt forhold til Gud
når Guds rike griper inn, vil få overleve «den
store trengsel» og behøver ikke å dø i
det hele tatt (Johannes
åpenbaring 7,9 10
11
12
13
14
15
16
17).
De som ikke tror på Gud og Jesus og som ikke gjør som
Gud vil, blir borte. De dør, det vil si at de slutter å
eksistere.
«De siste dager»
Jehovas vitner tror at vi lever i det Bibelen kaller «de
siste dager», det vil si den siste tiden av den nåværende
verdensordning (2.
Timoteus 3,1-5, Matteus
24). På grunnlag av tidsregningen i Bibelen og det som
skjer i verden, tror de at «de siste dager» begynte
i 1914, da den første verdenskrig brøt ut. Samme år
ble Jesus innsatt som konge i det
messianske rike i himmelen (Johannes
åpenbaring 12). Jehovas vitner tror derfor at en ny og
bedre verdensordning er nær.
Ikke evig pine i helvete
Ut fra det som står i Bibelen tror ikke Jehovas vitner at
mennesker har en udødelig sjel som lever videre når
de dør (Forkynneren
9,5-10, Jakob
5,20). Når man dør, går hele mennesket i
oppløsning og blir til jord igjen (1.
Mosebok 3,19). Ifølge Bibelen er menneskene
sjeler (også dyrene er sjeler). Det betyr at sjelen
ikke er udødelig. . Det finnes ingen del av mennesket som
lever videre i en annen form etter døden og kan oppleve smerte
eller glede. Håpet for de døde er en oppstandelse,
eller å bli skapt på ny.
Ordet «helvete», som står i mange bibeloversettelser,
er oversatt fra det greske ordet «Gehenna». Gehenna
var søppelplassen utenfor Jerusalem hvor avfall ble brent
opp og ble borte. Jehovas vitner tror at når Jesus snakket
om at noen ville komme til Gehenna, brukte han denne søppelplassen
som et bilde på at de ville slutte å finnes.
Meningen med livet
Jehovas
vitner tror at da Gud skapte de første menneskene, var det
meningen at de skulle leve evig i et paradis på jorden og
at det er mulig å få evig liv i et slikt paradis. I
dette paradiset, som snart vil bli opprettet, vil menneskene leve
i fred med hverandre og i harmonisk balanse med naturen. Det å
leve i harmoni med Gud nå og ha håp om evig liv i en
verden der alt er i samsvar med Guds vilje, er det som gir livet
mening.
Ideer til filosofiske samtaler
- Om Gud
Tror du at Gud finnes? Hvis ja, hvordan tror du Gud er? Er det
mulig å kjenne Guds vilje? Hvordan kan vi være sikre
på at det er Guds vilje vi har med å gjøre
og ikke vår egen vilje? Det fleste vil si det er galt
å gjøre som de andre vil og ikke som vi selv vil.
Kan det da være galt å gjøre som Gud vil
og ikke som vi selv vil? Eller er ikke Gud «utenfor oss
selv» slik andre mennesker er «utenfor oss selv»?
Hvorfor omtales forresten Gud alltid med ordene «Ham»
og «Far»? Betyr dette at Gud er en mann eller er
dette bare tilfeldige navn vi mennesker har gitt Gud? Kunne
vi like gjerne omtalt Gud som «Henne» og «Mor»?
- Én sann religion
Jehovas vitner tror at det bare finnes én sann religion
og at dette er kristendommen. Hvilke krav vil du stille til
en «sann» religion? Må den være sann
for alle mennesker (som kjenner til den), eller holder det at
den er sann bare for en mindre gruppe mennesker (i tilfelle
hvor mange)? Kan det finnes flere sanne religioner på
samme tid eller kan det bare finnes én?
Det finnes svært mange historiebøker som tar for
seg store temaer som f.eks. den andre verdenskrig. Men kan vi
noensinne peke på én av disse bøkene og
si at den er sann mens alle de andre bøkene
er usanne? Eller er det kanskje heller slik at alle bøkene
har grepet hver sin flik av sannheten? Kan vi isåfall
overføre dette til religionen og si at alle verdens religioner
har grepet hver sin lille flik av sannheten?
- Fortolkning og forståelse
Bibelen er skrevet på gresk og hebraisk av mennesker som
levde langt herfra for flere tusen år siden. Når
vi leser Bibelen i dag, tror du det er mulig for oss å
forstå akkurat hva de mente med det de skrev? Tror du
vi forstår det samme når vi leser Bibelen idag som
det en jøde forsto for 2000 år siden? Er det mulig
å oversette fra et språk til et annet uten at noe
av meningen blir forandret? Er det mulig å oversette noe
fra en kultur, eller fra en tid, til en annen uten at noe av
meningen går tapt eller blir forandret?
Finnes det én «riktig» fortolkning av bibelen?
Kan isåfall hvem som helst komme frem til denne? Er det
lettere for en gruppe å komme frem til en «riktig»
forståelse, eller kan det være lettere for spesielt
utvalgte, f.eks. paven? Må man være spesielt intelligent
for å kunne forstå en tekst «riktig»
eller har det ikke noe med det å gjøre?
(For å arbeide videre med disse spørsmålene,
se klasseromsøvelsen Fortolkning
av ord og uttrykk)
- Guds navn
Jehovas vitner mener det er galt å erstatte Guds navn
i det gamle testamentet – «Jahve» eller «Jehova»
– med navnet/tittelen «Gud». Vitnene mener
at vi bør bruke det navnet som nevnes i Bibelen (navnet
«Jehova» nevnes ca. 7000 ganger i det gamle testamentet).
Men i jødisk-kristen tradisjon er det opp gjennom årene
likevel blitt vanlig å bruke navnet «Gud»
som et egennavn istedenfor «Jehova». Hvorfor har
vi sluttet å bruke navnet Jehova tror du? Og hvorfor er
det viktig for Vitnene å bruke akkurat det navnet som
står nevnt i det gamle testamentet?
Tenk deg en gutt som bor i et arabisk land. Han heter Ali. Nå
skal Ali flytte til Norge. Men siden Ali ikke er noe vanlig
navn her i landet, er det noen som begynner å kalle ham
for «Are». Hvordan ville Ali reagert på det
tror du?
Tenk deg nå at Ali har levd mange år i Norge. Han
er blitt voksen og har fått en sønn. Han vil gjerne
at sønnen skal arve navnet hans, men tenker også
at det kanskje kan være fint at sønnen får
et navn som er mer vanlig i Norge. Sønnen får da
navnet «Are», det samme som faren hadde blitt kalt
da han var ung. Tror du Ali opplever at Are står ham fjernere
enn om Are hadde fått navnet Ali istedenfor?
Hvor viktig er et navn? Er ikke navn bare tilfeldige ord og
bokstaver alle sammen? Eller er de ikke det?
- Når Guds rike kommer...
Jehovas vitner tror at når Guds rike kommer, skal Jesus
sammen med 144 000 medregenter styre verden fra himmelen. Betyr
dette at det gjennom hele menneskets historie kun finnes 144
000 rettferdige mennesker, hverken mer eller mindre? Betyr det
at ingen mennesker kan gå fra å være rettferdige
til å være urettferdige og omvendt, dvs. at alle
er født enten rettferdige eller urettferdige?
I teksten står det «En liten gruppe på i alt
144 000...». Synes du 144 000 er en liten gruppe mennesker?
Hvor stort må utgangspunktet være for at 144 000
kan sies å være en liten gruppe? Er 144 000 lite
i forhold til jordens befolkning idag på ca. 6 milliarder?
I forhold til alle mennesker som har levd og som skal leve på
jorden? Går det an å tenke seg at så mange
mennesker regjerer i fellesskap? Tror du hver enkelt stemme
kan bli hørt og tatt hensyn til i en så stor gruppe
mennesker?
Jehovas vitner tror at verden siden begynnelsen på 1900-tallet
har befunnet seg i en «endetid». Bibelen sier nemlig
at i «de siste dager» skal menneskene være
«egoistiske, glade i penger, fare med skryt, være
overmodige, snakke stygt om andre, være ulydige mot foreldre,
utakknemlige, uten respekt for det hellige, ukjærlige
og uforsonlige, fare med sladder, mangle selvbeherskelse, være
rå, likegyldige for det gode, svikefulle, oppfarende,
innbilske». Tror du menneskene oppfører seg verre
i vår tid enn i tidligere tider? Tror du mennesker som
oppfører seg dårlig kan begynne å oppføre
seg bedre igjen? Tror du det finnes noe slikt som en endetid
eller tror du verdenshistorien går sin gang i uendelighet?
- Oppstandelse
Jehovas vitner tror på en oppstandelse, som innebærer
at man blir skapt på nytt. Tenk deg at du er død
og at kroppen din er råtnet bort. Tenk deg så at
Gud skaper deg på nytt, altså f.eks. at Gud skaper
et menneske som er helt likt deg slik du var på et gitt
tidspunkt i ditt liv. Er dette mennesket deg? Om han skaper
deg som 20-åring, mens du døde da du var 90, vil
du da være den samme 20-åringen som du var da du
levde? Eller vil du være en annen siden du nå har
90 års livserfaring? Kan noe som en gang har vært
bli gjenskapt akkurat slik det var, uten at noe forsvinner eller
blir lagt til?
- Meningen med livet
Ifølge Jehoves vitner er «det å leve i harmoni
med Gud nå og ha håp om evig liv i en verden der
alt er i samsvar med Guds vilje» det som gir livet mening.
Opplevelse av mening er altså på den ene side knyttet
til håpet om evig liv i Guds rike (som snart skal komme),
på den annen side til det å leve i harmoni med Gud
her og nå.
Men kan det ikke bli vanskelig å finne harmoni her og
nå dersom håpet og drømmen om det som snart
skal komme er svært sterk? Om ikke annet er det vel fare
for å bli utålmodig? Eller er det kanskje helt omvendt:
er det mye lettere å finne ro, trygghet og harmoni her
og nå nettopp på grunn av vissheten om herligheten
som venter oss?
Men «håp» og «visshet» er jo vanligvis
ikke det samme. Går det an å håpe og tro så
sterkt at håpet og troen nærmer seg visshet og sikkerhet?
Men hvis man er blitt helt sikker i sin sak, har man da noe
behov for håpet eller troen? Hva er etter din mening viktigst
for å ha et godt og meningsfullt liv: sikkerhet og visshet
eller tro og håp? Er det gjennom vissheten eller gjennom
håpet at vi oppnår harmoni og trygghet?
 |
 |
|
 |
|