|
|
Fortolkning av ord og uttrykk
Sist oppdatert: 11. november 2003
Idé
Fortell klassen at du har noen oppgaver som du trenger deres hjelp
for å løse. Oppgaven er å finne frem til alternative
tolkninger av tilsynelatende enkle og uproblematiske utsagn som
vi støter på i hverdagen. Vi skal altså trene
oss i å forstå en påstand på forskjellige
måter og fra flere perspektiver. Det er viktig å oppøve
slike ferdigheter, ikke bare i KRL-faget, men overalt hvor vi forholder
oss til språklige uttrykk, f.eks. tekster, påstander,
argumenter og ideer. Kreativitet i møte med språket
smitter også over og fremmer kreativitet på andre livsområder.
Eksempel og fremgangsmåte
Som eksempel kan vi ta det følgende: «Hunden er løs».
Stort enklere kan ikke et utsagn bli. Men kan selv dette forstås
på flere måter, alt etter hvilken kontekst vi setter
det inn i og alt etter hvilke personer vi legger det i munnen på?
Her er noen forslag:
- På et skilt utenpå et gjerde rundt en stor og imponerende
eiendom står det: «Hunden er løs». Dette
er den typiske konteksten for dette utsagnet. Her er det rimelig
å forstå utsagnet som en advarsel om hva
som kan skje dersom man beveger seg på innsiden av gjerdet:
man vil få et ublidt møte med vakthunden. Det hadde
derfor vært mer presist om det sto: «Advarsel! Hunden
går til angrep på alle uvedkommende som beveger seg
innenfor dette gjerdet».
- Men la oss isteden tenke oss at skiltet henger på kontorveggen
til en veterinær som arbeider med hunder. Da er det neppe
riktig å forstå skiltet som en advarsel. Kanskje veterinæren
mener at hunder burde få løpe mere fritt. Isåfall
kunne skiltet tolkes som en oppfordring: «La hundene
gå mere fritt». Eller kanskje skiltet er hengt opp
for spøk, veterinæren har selv en liten
skjødehund som ikke er egnet til å skremme en flue.
Skiltet kan i dette tilfelle tolkes som: «Ingen fare, hunden
er løs» eller «Hunden kan klappes og koses
av alle som ønsker det».
- En avisannonse med overskriften «Hunden er løs!».
Det viser seg å være reklame for halsbånd til
hunder. Overskriften kan vi da f.eks. forstå som en oppfordring:
«La ikke hunden din gå løs», som en anbefaling:
«Hvorfor la hunden din gå løs når det
finnes så fine halsbånd som dette», eller som
en bebreidelse: «Du burde ikke la hunden din gå
så mye løs».
- Sagt av et barn som ser en hund løpe forskremt og alene
mellom bilene i gaten. Her skulle vi tro barnet mener å
gjøre oss oppmerksom på hunden eller å
uttrykke omsorg og medfølelse med den. Mulige
tolkninger kan være: «Se, der er det en hund som har
kommet bort fra eieren sin», «Se, hunden er i fare!»,
«Se på stakkars hunden, den holder på å
bli påkjørt av alle bilene».
Oppgaver til klassen
Dette er bare noen eksempler. Med litt fantasi er det lett å
tenke seg flere situasjoner hvor utsagnet får en annen betydning
enn den som først slår oss. Legg også merke til
at vi formulerer et nytt utsagn til hver enkelt fortolkning slik
at det skal fremgå klarere hva den nye betydningen går
ut på. Her er noen utsagn og begreper dere kan prøve
dere på:
- Det er kaldt her
- I Norge er det mye natur
- Hester er det beste dyret som finnes
- «dyrevern»: går det an å forstå
dette begrepet på flere måter? tips: tenk dere ordet
uttalt av henholdsvis norsk dyrevernaktivist og spansk tyrefekter
- Bibelen er en stor bok
|
|