Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofi i skolen Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Rim, regler, gåter, vitser og sanger Killebukken Navn
 Killebukken
 

Navn

Sist oppdatert: 16. mars 2004

Beskrivelse

I denne aktiviteten diskuterer vi noen kriterier for å finne frem til gode navn på mennesker og dyr. Aktiviteten innledes med å synge sangen «Killebukken, lammet mitt» av Bjørnstjerne Bjørnson.

Gjennomføring

«Smaken» av et navn

  1. Spør barna om de synes at «Killebukken» er et fint navn? Hva er det i tilfelle som gjør det fint? Hadde «Lammevær» vært et like fint navn? Be barna prøve å si navnene høyt og «smake» på dem. «Smaker» de forskjellig?
  2. Be barna sette seg sammen to og to og «smake» på navnene til hverandre. Kan vi tenke oss at navn «smaker» forskjellige farger, at f.eks. navnet Tore «smaker» blått eller grønt, mens Sofie «smaker» gult? Minner navnene om ting eller lyder? Be eventuelt barna illustrere hverandres navn foran klassen med kroppsspråk.
  3. Prøv deretter å finne ut av følgende spørsmål sammen i klassen: Hva er viktigst når vi skal finne på et navn: at det høres fint ut eller at det passer til den/det som skal ha navnet? Blir et menneske/et dyr/et sted forandret om det får et nytt navn? I tilfelle ja: betyr det at vi må tenke oss nøye om før vi gir navn til noe(n)?

Dyre- og menneskenavn

  1. Spør barna om et dyr kan ha menneskenavn: kan f.eks. en hest hete Merete eller en hund hete Thomas? Og omvendt: kan et menneske ha et dyrenavn, f.eks. Trofast eller Blakken?
  2. Tegn to store sirkler på tavlen som delvis overlapper hverandre. I den ene sirkelen skriver dere opp navn som mennesker kan ha, i den andre skriver dere opp navn som dyr kan ha. Der hvor sirklene overlapper hverandre skriver dere opp navn som både mennesker og dyr kan ha.

    Prøv å finne ut hva som kjennetegner navnene i de forskjellige gruppene: hvorfor er det (kanskje) ikke så veldig passende å kalle et menneske for Trampe? Hvis den ene biten av sirklene blir stående tom: hvorfor gjør den det?