|
 |
Sigbjørn Obstfelder
En nyskaper innen norsk poesi
Tekst:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003
Sigbjørn
Obstfelder ble født i Stavanger i 1866, og gikk på
gymnaset der. Han interesserte seg tidlig for språk og diktning,
og allerede som 16-åring begynte han å samle stoff til
det som senere ble hans Erindringer fra Strand Sogn. Han var en
følsom, drømmende ung mann med sans for musikk, noe
som satte sitt preg på det han skrev. I diktene hans er det
som om vi finner musikken i språket.
Studenterliv
I 1886 flyttet Obstfelder til Kristiania (Oslo) for å studere
språk (norsk, tysk, fransk og engelsk), og bodde på
studenterhjem. Men så forlot han språkstudiene for å
gjøre noe mer praktisk; høsten 1888 begynte han på
Kristiania tekniske skole. Han fortsatte å skrive, var medredaktør
av Samfundsbladet, internavisen i Det norske Studentersamfund,
og i anledning studenterhjemmets jubileum i 1889 forfattet han sin
første bok, Heimskringla (Heimskringlam edidit Sigbioernes).
Heimskringla
var studenterhjemmets historie skrevet i vittig sagastil med kommentarer.
Utfart og depresjon
Men utferdstrangen var stor, så året etter reiste han
til Milwaukee, USA, for å arbeide som maskiningeniør.
Obstfelder trivdes dårlig med livet i Statene, og reiste etter
kort tid tilbake til Kristiania, syk og nedtrykt. Han var i psykisk
ubalanse (det hadde vært tilfeller av sinnssykdom i familien),
og hadde en lengre sykeperiode hvor han bl.a. bodde hjemme hos faren
i Stavanger. Han arbeidet litt som vikar i skolen, og kom tilbake
til Kristiania i 1892.
Første diktsamling
Sommeren 1892 offentliggjorde Obstfelder fire dikt i tidsskriftet
Samtiden.
De fikk en viss oppmerksomhet pga. hans utradisjonelle og originale
stil, og maleren Edvard Munch ble inspirert til å lage tre
vignetter
til diktene. Hans første diktsamling, Digte, utgitt
senere samme år, ble en sensasjon.
Mange reagerte negativt på hans barnlig undrende og drømmeaktige
stil hvor han brukte ordenes rytme på en helt ny måte:
diktene hans var rimfrie og ustrofisk
oppbygget. Man mente diktene brøt med den «sunde borgerlige
sans» og derfor ikke var høyverdig dikterkunst. Om
man sammenligner med f.eks. Welhaven er det ikke vanskelig å
se hvorfor de reagerte.
Men ingen kunne lenger stille spørsmålstegn ved hans
begavelse som skjønnlitterær forfatter da han gav ut
to korte noveller i 1895, To Noveletter (Sletten og Liv),
og senere fortellingen Korset og dramaet De røde
dråber (som allikevel ble refusert
på teateret) i 1896.
Til fots
Han vant derfor offentlig anerkjennelse, selv om det fremdeles
var mange som ikke likte ham, og fikk etterhvert flere stipendier,
noe som gjorde det mulig for ham å reise rundt i Europa. Han
var allikevel stadig i pengenød, og noen av reisene gikk
han til fots. Han ble på denne måten kjent med Sverige,
Danmark, Tyskland, Italia, Frankrike og England, og giftet seg i
1898 med Ingeborg Weeke, som var fra København.
Død
Vinteren 1899 ble han syk i Berlin og vendte hjem til Ingeborg
i København hvor han døde sommeren 1900 like etterat
han hadde ferdigstilt En prests dagbog – det verk som
skulle gi ham anerkjennelse fra alle hold. Han ble forresten begravet
på samme dag som hans eneste barn (en datter) ble født.
På Obstfelders grav i København er det senere reist
en byste laget av billedhuggeren Gustav Vigeland, og en tilsvarende
er reist i Stavanger, Obstfelders fødeby.
Dikteren Sigbjørn Obstfelder bemerker seg med sine skildringer
av angst og ensomhetsfølelse. I diktene hans finner vi også
sporene av kjærligheten som en grunnkraft i tilværelsen.
Ideer til filosofiske samtaler
- Samtiden reagerte negativt på diktene hans fordi stilen
brøt fullstendig med tradisjonen: Obstfelder lot ikke
verselinjene rime og han forandret også rytmen i rimet.
Er det alltid slik at den som forsøker seg på noe
nytt og annerledes blir møtt med fordømmelse av
folk flest? Eller er dette bare slikt som skjedde i «gamle
dager» (da folk ikke visste bedre)? Hvorfor reagerer vi
slik? Hvorfor er mange redd for det som er nytt og ukjent? Kan
det av og til være lurt å være skeptisk til
ting som bryter med det vante og trygge? Når bør
vi vise skepsis og når bør vi ta imot det nye med
åpne armer? Har det noe å si hvem det er som bryter
med det trygge og vante? Hadde du vist mindre skepsis dersom
det var:
– et menneske du kjenner?
– et menneske med høy kompetanse på det aktuelle
området?
– mennesker med mye makt, f.eks. myndighetspersoner?
– et menneske som selv ikke har noe å vinne på
å bryte med det vante, men som gjør det likevel?
Er det visse situasjoner der vi bør vise større
skepsis en ellers? Kan du i tilfelle gi eksempler på slike?
- Mange reagerte også på at diktene hans ikke var
«høyverdige», dvs. at stilen hans var litt
barnlig og at han kunne skrive om helt hverdagslige ting som
et barn kunne være opptatt av (se f.eks. diktet Regn).
Kan du forstå en slik kritikk? Kan det tenkes gode grunner
for å opprettholde et krav om en «høyverdig»
litteratur? Hva burde litteraturens høyverdighet isåfall
bestå i:
– at den er sømmelig (dvs. at den ikke støter
eller krenker noen)?
– at den følger de stilregler som til enhver tid
gjelder for denne kunstarten?
– at den bare handler om ting som voksne, fornuftige mennesker
er opptatt av?
– at den fokuserer på spørsmål som
er relevante for menneskets åndelige vekst og modning?
– at den bare handler om menneskets veier til Gud?
– at den aldri handler om noe som har med det dyriske
og sanselige å gjøre?
– at den viser respekt for språket og for språklig
estetikk
Hva er det «dyriske» og hva er det «sanselige»
ved et menneske? Er det mulig å skille mellom det dyriske
og det høyverdige ved et menneske? Hvis ja, er det mulig
å satse på bare en av delene i et menneskeliv? Hvis
nei, er det da mulig å opprettholde et krav om en høyverdig
kunst?
- Til tross for at mange mennesker var negativt innstilt til
kunsten hans, oppnådde han altså allikevel berømmelse
og anerkjennelse til slutt. Når tror du et menneske er
på sitt mest skapende: i medgang eller i motgang? Kan
et menneske yte sitt beste uten aldri å møte motgang
eller motstand? Betyr dette isåfall at vi bør slutte
å hjelpe mennesker som har det vanskelig? Kan et menneske,
til tross for stadig oppmuntring, støtte og medgang,
forfalle til latskap og udugelighet? Betyr dette isåfall
at vi bør begynne å motarbeide mennesker som har
det for lett?
|
 |
|
 |
|