Tegne strekfigurer av seg selv på tavlen...
Sist oppdatert: 11. november 2003
Formål
Å hjelpe barna til å forstå ti-talls-systemet
Utstyr
Tavle og kritt eller et stort ark og en tykk tusj
Fremgangsmåte
Hver dag når barna kommer inn i klasserommet, la hvert barn
tegne seg selv som en enkel strekfigur, som en strek, eller ved
å skrive navnet sitt på tavlen eller på et stort
ark som står klart til dette formål. Når det har
kommet ti barn inn, tegner læreren en rød sirkel rundt
de ti figurene. De neste barna som kommer må tegne seg selv
utenfor denne sirkelen. Når det har kommet ti nye barn, lager
læreren igjen en rød sirkel rundt disse, og de nye
barna som kommer må skrive seg selv utenfor denne også.
Om det en dag kommer 24 barn, vil dette kunne se slik ut:

Spør så barna hvor mange grupper med ti det ble i
dag. Barna vil svare to, og læreren kan skrive tallet to som
vist på tegningen. Spør så barna hvor mange av
dem som ikke fikk plass i en tier-gruppe. Barna vil svare fire,
og læreren kan skrive tallet fire som vist på tegningen.
Spør så hvor mange barn som er tilstede i klassen i
dag.
Dette kan gjøres hver dag over en lengre periode til læreren
er trygg på at alle barna har forstått hvordan titallssystemet
fungerer.
|