Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtalerForsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Tall Titallssystemet Tegne strekfigurer av seg selv på tavlen...
 Titallssystemet
 

Tegne strekfigurer av seg selv på tavlen...

Sist oppdatert: 11. november 2003

Formål

Å hjelpe barna til å forstå ti-talls-systemet

Utstyr

Tavle og kritt eller et stort ark og en tykk tusj

Fremgangsmåte

Hver dag når barna kommer inn i klasserommet, la hvert barn tegne seg selv som en enkel strekfigur, som en strek, eller ved å skrive navnet sitt på tavlen eller på et stort ark som står klart til dette formål. Når det har kommet ti barn inn, tegner læreren en rød sirkel rundt de ti figurene. De neste barna som kommer må tegne seg selv utenfor denne sirkelen. Når det har kommet ti nye barn, lager læreren igjen en rød sirkel rundt disse, og de nye barna som kommer må skrive seg selv utenfor denne også. Om det en dag kommer 24 barn, vil dette kunne se slik ut:

Spør så barna hvor mange grupper med ti det ble i dag. Barna vil svare to, og læreren kan skrive tallet to som vist på tegningen. Spør så barna hvor mange av dem som ikke fikk plass i en tier-gruppe. Barna vil svare fire, og læreren kan skrive tallet fire som vist på tegningen. Spør så hvor mange barn som er tilstede i klassen i dag.

Dette kan gjøres hver dag over en lengre periode til læreren er trygg på at alle barna har forstått hvordan titallssystemet fungerer.