|
|
Den hodeløse
En kostelig molbohistorie
Tekst/illustrasjoner:
Sitert fra «Molbohistorier gamle og nye», ved
Oskar Braaten,
Aschehougs utvalgte for barn nr. 11, Oslo 1941
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 23. september 2004
Dette er en pussig liten historie om
en gruppe molboer på vei til skogen for å hente et
tre som de hadde kjøpt. Som man kan ane, går det ikke
helt bra, og turen får både fatale og latterlige konsekvenser.
Til historien har vi først laget noen problematiserende
spørsmål, deretter et forslag til en allegorisk tolkning
av historien. Forhåpentligvis vil både historien, spørsmålene
og fortolkningen bidra til å sette fantasien igang i klassen!
(Tidligere publisert på Barne-
og ungdomsfilosofenes hjemmesider.)
Den hodeløse
Molboene
har lang vei til skogs, og de må være oppe i god til
når de skal hente ved. Tidlig en morgen kjørte en
del av dem ut i skogen og skulle hente et tre de hadde kjøpt.
Men på veien kom han som hadde kjørt først
til å miste øksa si, og da de andre så det,
trodde de han kastet den fra seg med vilje, og så slengte
de øksene fra seg de også.
Da de nå stod ute i skogen, hadde de ingenting å hogge
med, og de visste ikke sin arme råd, for de hadde ikke lyst
til å reise tomreipes hjem heller. Da fant endelig en av
dem på den utveien at de skulle trekke treet overende;
men de hadde ikke noe tau med seg, og så måtte en av
dem klatre opp i treet og legge halsen sin i kløfta mellom
to greiner og så skulle de andre dran i bena
til treet knekket over.
Jo da, de drog og de drog, og til slutt ramlet de bakover alle
sammen, og han de trakk i, fulgte med, men han hadde ikke noe hode
på seg. Dette kunne de ikke begripe, de gikk rundt omkring
og lette og lette, men nei, de fant ikke noe hode, for det satt
igjen oppe i treet. Ja, så var det jo ikke mer å gjøre
ved den tingen, de fikk se å komme seg hjem igjen.
Og så la de den hodeløse mannen opp i vogna og kjørte
hjem til kona medn og spurte om hun var sikker på at
han hadde hatt hodet med seg da han drog ut om morgenen.
«Det kan jeg ikke mins nettopp nå!» sa kona; men
så stod hun og tenkte seg litt om: «Jo visst hadde han
hodet med seg!» sa hun. «Han åt jo kål med
det i morres før han drog avgårde.»
Ideer til filosofiske samtaler
- Hva motiverer min handling?
Når den forrerste molboen tilfeldigvis mister øksen
sin, tror de andre at han bevisst kaster den fra seg. Og fordi
én gjør det, så gjør alle de andre
det også. Er dette en fornuftig eller ufornuftig måte
å handle på?
- Finnes det gode grunner for alltid å gjøre
slik som andre mennesker gjør?
- Finnes det gode grunner for aldri å gjøre
slik som andre mennesker gjør?
- Hvilke grunner veier tyngst?
- Hva skulle alternativet være til å gjøre
som alle de andre: å gjøre som en selv vil/burde
ville, som en selv føler/burde føle, som
en selv vet er riktig, som Gud vil?
- Er det mulig å ville noe, å føle noe
og å vite noe helt uavhengig av vår oppfattelse
av andre mennesker?
- Hva er en god idé?
Ofte er vi forhindret fra å gjennomføre ting slik
vi har planlagt dem. Da må vi ty til alternative løsninger
á la molboenes bruk av stakkarens hode for å få
ned treet. I nødsituasjoner er det altså om gjøre
å ha gode idéer. Men hva kjennetegner egentlig
en god idé?
- at det opprinnelige forsettet blir gjennomført
uten risiko forbundet med gjennomføringen?
- at det opprinnelige forsettet ikke bare blir gjennomført
uten for stor risiko, men også på en smartere
og mer effektiv måte enn man først så
for seg?
- at den løser problemer på en måte
som ingen før har tenkt på?
- at den løser problemer som ingen før har
tenkt på?
- at den løser problemer?
- at den får mennesker til å tro på idéen
og engasjere seg i den?
- Premisser for tankeslutninger
Molboene haler og drar så hodet til slutt løsner
fra kroppen. De forsøker å finne hodet igjen,
men mislykkes siden de tar det ene premisset for gitt at det
må ha falt ned på bakken idet det løsnet
fra kroppen. Det faller dem ikke inn at hodet kan ha blitt
hengende igjen i treet. Kan du finne tankepremisset i de følgende
eksemplene? Kan det tenkes at noen av disse premissene er feilaktige
eller utilstrekkelige eller at andre mulige premisser
som kunne forklare hendelsene er utelatt?
- «Nå slåss de igjen! Jeg fatter ikke
at noen kan synes det er så gøy å slåss.»
- «Hun spiste ikke opp frokosten sin idag heller.
Nå er det slutt på godtespising om kveldene.»
- «Det er ingen som arbeider så flittig som
henne. Hun har sikkert strenge foreldre.»
- «Sykkelen har vært istykker siden han lånte
den. Det er helt sikkert siste gangen han får låne
sykkelen min.»
- «Har du slått deg nå igjen! Hvor mange
ganger har jeg sagt at du må være forsiktig?»
- «Han tror han blir tøffere av å gå
uten lue.»
- Absurde spørsmål
Molboene frakter den døde kroppen hjem til kona og spør
om hun kan huske om mannen hadde med seg hodet da han gikk
ut om morgenen. Hun må tenke seg om (!) før hun
svarer: «Ja, han åt kål med det imorges.»
Hva ville du gitt til svar dersom en kom opp til deg
og stilte deg følgende spørsmål:
- «Hvorfor har du ikke noe navn, [ditt navn]?»
- «Hvis jeg gir deg hundre kroner, hvor mye skylder
jeg deg da?»
- «Hvordan kan du være sikker på at du
er våken?»
- «Tror du at du ville vært lykkelig
hvis du faktisk ble lykkelig?»
- «Burde du ikke vanne blomstene snart, nå har
det jo regnet i ukevis?»
- «Liker du meg, selv om jeg liker deg?»
Hva er det (eventuelt) som utgjør det absurde i disse
spørsmålene? Kan noen av spørsmålene
på en eller annen måte likevel forstås som
fornuftige, morsomme, tankevekkende e.l.? Hvordan? Kan et svar
som er fornuftig, tankevekkende eller morsomt være meningsfullt
selv om spørsmålet som utløste det må
sies å være meningsløst?
|
|
|
|
|