Aristoteles' tanker om det levende
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Spørsmålet om hva liv er går til kjernen av
naturfaget. Naturfag omhandler både levende og ikke-levende
ting, ettersom naturen består av både levende og ikke-levende
ting. Biologien begrenser seg derimot til studiet av de levende
ting i naturen. Ordet «biologi» kommer fra de greske
ordene «bios» (liv) og «logos» (lære).
Det er ikke alltid så lett å
slå fast om noe er levende eller ikke-levende. Hva med f.eks.
vann eller jord: hvordan kan de være ikke-levende når
de inneholder så mange små, levende organismer?
Den
greske filosofen Aristoteles (384 f.Kr. – 324 f.Kr.) definerte
det levende som «det som har evne til å bevege seg
selv», dvs. det som ikke trenger noen ytre påvirkning
for å forandre seg. Grunnen til at de levende ting bruker
denne evnen, og faktisk forandrer seg, er at de har en form for
streben etter å virkeliggjøre seg selv. For eksempel
vil et frø ta til seg næring og vokse fordi det streber
etter å bli en plante. Og når planten er utvokst vil
den strebe etter å gjøre det som ligger i denne plantens
natur, bl.a. å blomstre og sette frø.
De ting som har liv har derfor ifølge Aristoteles også
en form for sjel. Ordet for sjel på gresk er psyche
– som i ordet psykologi. Psyche kan forstås
som «livsevne», men betyr også «pust».
Alt levende har derfor en egen evne, nemlig livsevnen, og de puster,
dvs. at de tar til seg næring – på en eller annen
måte.
Det var Aristoteles som delte inn alle naturlige ting i kategoriene
mineraler, planter og dyr. Han hadde i tillegg en egen kategori
for mennesket. Mineraler har ikke livsevne, men de øvrige
kategoriene har livsevne på forskjellige nivåer:
- planter har evne til å ta til seg næring, formeringsevne
og voksekraft
- dyr har i tillegg evnen til å føle og strebe
(dvs. at de selv kan bevege seg rundt for å skaffe seg
mat, ly osv.)
- mennesket har i tillegg til dette også evne til å
tenke. Tenkeevnen kjennetegnes ved at den er abstrakt
Hvert høyere nivå har, i tillegg til de evner som
kjennetegner dette nivået, også evnene til de nivåer
som er lavere. Dyr kan f.eks. ikke bare føle og strebe,
de har også evne til å ta til seg næring, og
de har formeringsevne og voksekraft.
Men Aristoteles var en god observatør og skjønte
at det ikke er noen skarpe skiller mellom disse nivåene,
og at det noen ganger kan være vanskelig å plassere
noe på ett bestemt nivå.
Senere har man gått bort fra Aristoteles' forståelse
av naturen til fordel for en mekanistisk forståelse hvor
man ikke anerkjenner en egen streben i naturen. Den mekanistiske
forståelsen ser på naturen bare som død materie
som tilfeldigvis støter borti hverandre og derfor gir et
skinn av liv. Her blir kanskje livet litt mindre forståelig?
Til gjengjeld går vi ikke utover det vi kan observere –
for vi har jo ikke se hverken «livsevne», «sjel»
eller «streben» med våre egne øyne, kan
vi vel? Det eneste vi observerer er at tingene faktisk beveger
seg.
Ideer til filosofiske samtaler
- Definisjon på levende ting
Er Aristoteles' definisjon av levende ting som «det som
har evne til å bevege seg selv» en god definisjon?
Hvis ikke: har du et bedre forslag?
- Naturens sjel
Hvor finner vi «livsevne», «streben»
og «sjel» i naturen? Er det mulig å skille
mellom levende og ikke-levende ting uten å ha med disse
begrepene (og det syn på naturen som de hører
hjemme i)? Kan du tenke deg andre måter å forstå
livet på? Hvilke ord ville du i tilfelle ha brukt?
- Livsnivåer
Er det alltid slik at dyr befinner seg på et høyere
nivå enn planter? Kunne det ikke tenkes at planter har
evner som vi ikke har oppdaget? Hva slags evner kunne i tilfelle
det ha vært?
|