Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtalerForsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Sortering Alt som glitrer... Verdiskalaer
 Alt som glitrer...
 

Verdiskalaer

Sist oppdatert: 11. november 2003

Alle elevene får i oppgave å tømme pennalet sitt på pulten og sortere innholdet etter en verdiskala på 1-5, hvor 1 er de minst verdifulle tingene og 5 er de mest verdifulle. De kan skrive tallene som representerer de forskjellige verdinivåene (1 - 5) på papirark og legge tingene oppå, slik at det blir enkelt å se hvilken gjenstand som har hvilken verdi.

Be dem så sette seg to og to sammen og sammenligne hvordan de har sortert. Ville de ha sortert inneholdet til sidemannen annerledes - og i tilfelle hvorfor? Be dem slå sammen innholdet av de to pennalene og bli enige om sorteringen av det. Be dem sammenligne med sorteringen som to andre elever har gjort. Ville de ha sortert likt?

Snakk sammen om erfaringen i plenum - og samtal gjerne om noen av de filosofiske spørsmålene.