Tegne og gå gangetabeller
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Denne øvelsen foregår ute i skolegården.
Formål
- oppleve ganging i praksis
- leke med matematiske begreper
- få en bedre forståelse av tallinjer
- øve på 2- og 4-gangen
- øve seg på å løse gangestykker
Utstyr
Kritt til alle elevene.
Fremgangsmåte
1. Tegne tallinjer:
Forklar elevene at de nå skal lage sine egne gangetabell-linjer.
La dem jobbe sammen to og to. I skolegården, la hver gruppe
tegne en lang, rett strek, og dele den opp i 40 like store deler
og nummerere delene, slik at den ser ut som en tallinje. Delene
må ikke være større enn 1/4 meter.
2. Telle og gå tallinjen:
La barna stå på hver sin side av tallinjen, der den
begynner. Klassen skal nå gå tallinjen sammen, ett
skritt for hver del/hvert tall. La dem telle i kor til de når
40.
3. Gå 2-gangen:
TIlbake til start igjen. Barna skal nå hoppe over én
del for hvert skritt, slik at hvert skritt blir to deler langt.
I kor skal de så telle tallene de lander på. Dette
blir to-gangen, altså; 2-4-6-8-10 osv.
4. Gå 4-gangen:
Barna skal nå hoppe over tre deler for hvert skritt, slik
at hvert skritt blir fire deler langt. I kor skal de så telle
tallene de lander på. Dette blir fire-gangen, altså;
4-8-12-16 osv.
5. Løse gangestykker sammen:
Læreren skal så gi elevene gangestykker som de skal
løse ved hjelp av tallinjen. Stykkene skal være fra
2- eller 4-gangen f.eks. 3 · 2. Barna går da 2 deler
frem for hvert skritt, og tar tre skritt. La dem telle høyt
i kor mens de går. Etterhvert kan barna selv finne på
regnestykker som medeleven skal løse ved å gå
tallinjen.
Ideer til filosofiske samtaler
- Forholdet mellom tall og virkelighet
Dere gikk først én del pr. skritt, så to
deler pr. skritt, og til slutt fire deler pr. skritt. Var det
dobbelt så vanskelig å gå to deler pr. skritt
som å gå én, siden du kom frem dobbelt så
fort. Hvis ikke, hvor ble det av energien du sparte?
|