Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtalerForsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Multiplikasjon Tegne multiplikasjonstabeller ved hjelp av tallinjer Tegne og gå gangetabeller
 Tallinjer – klasseøvelse
 

Tegne og gå gangetabeller

Sist oppdatert: 30. mai 2004

Denne øvelsen foregår ute i skolegården.

Formål

  • oppleve ganging i praksis
  • leke med matematiske begreper
  • få en bedre forståelse av tallinjer
  • øve på 2- og 4-gangen
  • øve seg på å løse gangestykker

Utstyr

Kritt til alle elevene.

Fremgangsmåte

1. Tegne tallinjer:
Forklar elevene at de nå skal lage sine egne gangetabell-linjer. La dem jobbe sammen to og to. I skolegården, la hver gruppe tegne en lang, rett strek, og dele den opp i 40 like store deler og nummerere delene, slik at den ser ut som en tallinje. Delene må ikke være større enn 1/4 meter.

2. Telle og gå tallinjen:
La barna stå på hver sin side av tallinjen, der den begynner. Klassen skal nå gå tallinjen sammen, ett skritt for hver del/hvert tall. La dem telle i kor til de når 40.

3. Gå 2-gangen:
TIlbake til start igjen. Barna skal nå hoppe over én del for hvert skritt, slik at hvert skritt blir to deler langt. I kor skal de så telle tallene de lander på. Dette blir to-gangen, altså; 2-4-6-8-10 osv.

4. Gå 4-gangen:
Barna skal nå hoppe over tre deler for hvert skritt, slik at hvert skritt blir fire deler langt. I kor skal de så telle tallene de lander på. Dette blir fire-gangen, altså; 4-8-12-16 osv.

5. Løse gangestykker sammen:
Læreren skal så gi elevene gangestykker som de skal løse ved hjelp av tallinjen. Stykkene skal være fra 2- eller 4-gangen f.eks. 3 · 2. Barna går da 2 deler frem for hvert skritt, og tar tre skritt. La dem telle høyt i kor mens de går. Etterhvert kan barna selv finne på regnestykker som medeleven skal løse ved å gå tallinjen.


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Forholdet mellom tall og virkelighet
    Dere gikk først én del pr. skritt, så to deler pr. skritt, og til slutt fire deler pr. skritt. Var det dobbelt så vanskelig å gå to deler pr. skritt som å gå én, siden du kom frem dobbelt så fort. Hvis ikke, hvor ble det av energien du sparte?