|
|
Rollespill
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Formål
Øve seg i situasjoner hvor det er noen som baktaler, og
samtale om hvordan de mener man bør oppføre seg i
situasjoner hvor det enten er fristende å fortelle sladder
videre, eller hvor andre baktaler i vårt nærvær.
Fremgangsmåte
Del elevene inn i grupper på tre-fem elever. Gi dem 15-20
minutter til å planlegge en sketsj som handler om baktalelse.
Sketsjen kan fremføres f.eks. neste skoletime, slik at de
kan bruke mer tid på å planlegge, innhente rekvisitter
osv. i tilfelle de ønsker det. Snakk sammen om erfaringene
etterpå; hvordan elevene opplevde sine egne roller, hva som
kunne ha vært gjort annerledes osv. Senere kan dere eventuelt
prøve ut sketsjene på nytt, men med noen av de forandringene
som er foreslått.
Ideer til filosofiske samtaler
- Forhindre baktalelse
Hva kan vi gjøre for å forhindre baktalelse, både
hos oss selv og andre? Må vi forandre oss selv? Må
vi forandre de som snakker stygt om andre? Må vi forandre
de det er noe stygt å si om? Hva er det i tilfelle som
må forandres ved disse menneskene? Er det noe annet som
må forandres enn menneskene, f.eks. måten vi er
sammen på eller hvor vi treffes?
- Å bli baktalt
Hvordan tror du det føles å bli baktalt og hvor
ille er det egentlig at vi snakker stygt om hverandre? Prøv
å sortere de følgende tingene i en skala fra 1-5,
hvor 1 er det som gjør minst skade og 5 er det som oppleves
som verst:
• å brekke en arm?
• å bli kritisert mens du er tilstede?
• at vennene dine snakker om deg mens du ikke er tilstede?
• å bli sviktet av en venn?
• å bli mobbet?
• å miste noen du er glad i?
• at noen sprer falske rykter om deg?
Hvilken av disse tingene tror du oppleves som verst i øyeblikket?
Hvilken av dem er vanskeligst å gjøre noe med?
Hvilken av dem tar det lengst tid å «reparere»?
Tror du noen av disse hendelsene kan være så ille
at det er nesten umulig å legge dem bak seg?
|
|