Konsentrasjon om sidemannen
Sist oppdatert: 30. mai 2004
Formål
Å gjøre elevene oppmerksom på den moralske
innsikt at man ved å være for opptatt av andre og hva
andre gjør mister fokus på seg selv og sine egne handlinger.
Utstyr
Dere trenger kritt og en asfaltert skolegård. Aktiviteten
kan også tilpasses et klasserom, men da kan ikke så
mange gå samtidig – og resultatet blir heller ikke
så entydig. Istedenfor å tegne opp streker kan dere
da legge f.eks. en ransel til hver av de som skal delta i enden
av klasserommet, som de så skal prøve å gå
til.
Fremgangsmåte
Elevene tegner hver sin strek i skolegården, men ved siden
av hverandre slik at strekene blir parallelle. Hvis det ikke er
plass, kan dere lage flere rekker. Alternativt kan dere bare tegne
streker til noen elever, så kan de andre se på mens
de prøver seg. Strekene bør være ca. ti meter
lange, med noe plass imellom slik at elevene kan gå på
strekene sine samtidig.
Selve øvelsen går ut på at elevene prøver
å gå på hver sin strek samtidig, men istedenfor
å konsentrere seg om å gå rett på sin egen
strek skal de konsentrere seg om den som går på streken
ved siden av, for å se om han/hun klarer å gå
på sin strek. Etterpå kan de prøve å gå
på streken uten å se på sidemannen. Når
dere er ferdige kan dere snakke sammen om hvordan det gikk.
Tips!
Dere kan finne på flere aktiviteter hvor dere konsentrerer
dere om sidemannen og ikke deres egen aktivitet. F.eks. kan dere
stille dere opp to og to og kaste ball til hverandre mens dere
konsentrerer dere om de som står ved siden av og kaster til
hverandre. Er det noen som klarer å ta imot ballen sin i
det hele tatt?
Ideer til filosofiske samtaler
- Å rette oppmerksomheten
Er det mulig å gå stødig på vår
egen strek om vi hele tiden har oppmerksomheten rettet mot
andres mulige feiltrinn? Hvorfor er det i tilfelle ikke det?
Sier dette oss noe om hvordan vi bør leve?
Hva måtte til for at det skulle bli riktig å se
på hvordan de andre klarer det: hadde det vært
riktig av oss hvis vi ikke hadde noen strek å gå
på selv? Hadde det vært riktig å se på
hvis det var for å hjelpe? Hadde det vært riktig
å se på hvis vi hadde spurt om det var greit på
forhånd?
- Ansvar for andres handlinger
Har vi et ansvar for andre menneskers handlinger? Når
har vi i tilfelle det:
• når vi ikke liker det de gjør?
• når vi føler at vi kan hjelpe dem?
• når de ber om hjelp?
• når det de gjør går ut over andre?
• når det de gjør går ut over dem
selv?
• når vi ønsker å være snille
mot dem?
- Egen og andres skyld
Har vi rett til å kritisere andre menneskers feil? Fra
Bibelen har vi et uttrykket «å se splinten i sin
brors øye, men ikke bjelken i sitt eget», og et
annet sted svarte Jesus at «den som er uten skyld kan
kaste den første sten». Hva tenker dere om dette?
|