Juleevangeliet
En kjent fortelling fortalt på en ny måte
Tekst/illustrasjoner:
Ariane Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup
Sist oppdatert: 17. desember 2003
Julen er i dag først og fremst
en kristen høytid der vi feirer Jesu fødsel. Denne
fortellingen, slik den står skrevet i Bibelen (Lukas 2,1-21),
kan imidlertid ofte være kinkig å få taket på
for de yngre barna. Vi vil derfor i denne serien presentere vår
egen versjon av historien om Jesu fødsel. Originalen finner
du nederst i høyremargen.
Alle må telles
En
gang for lenge siden hadde keiseren i Italia stor makt. Han bestemte
over mange land og het Augustus (bildet til venstre). Så
mange og store land bestemte Augustus over, at både han og
alle de som bodde der tenkte at disse landene var hele verden. Augustus
likte å holde orden på det han bestemte over. Han ønsket
derfor å finne ut hvor mange mennesker som bodde i alle disse
landene, og hvilke byer de kom fra.
Som tenkt, så gjort. Augustus var vant med at alle gjorde
som han ville, så han bestemte at alle menneskene i alle disse
landene skulle reise til de byene de kom fra. Da kunne de som arbeidet
for ham telle dem der. For på denne tiden hadde de ikke telefoner
eller datamaskiner, så hvis du ville telle et menneske, kunne
du ikke bare ringe og spørre det hvem det var og hvor det
kom fra.
Et av de landene Augustus bestemte over var landet Israel. Og i
Israel levde det en mann som het Josef. Josef var forlovet med Maria,
og Maria ventet barn. Og akkurat da keiser Augustus bestemte at
alle skulle telles, var Josef og Maria i en by som het Nasaret.
Men hverken Josef eller Maria kom fra Nasaret. De måtte derfor
reise, selv om Maria hadde barn i magen. De reiste til byen Betlehem,
for det var der Josef hadde familien sin.
Jesus blir født
Det var en lang reise, og det fantes hverken tog eller biler på
denne tiden – heller ingen fly. De måtte gå hele
veien til fots. Heldigvis hadde de et esel, og det flinke og gode
dyret bar Maria når hun ble for trett og ikke orket å
gå lenger. Da de endelig kom frem, var det ikke så mange
steder å sove, for det var fryktelig mange som hadde kommet
til Betlehem for å la seg telle. Men Maria skulle jo ha barn,
så de fikk lov til å hvile i stallen til en snill bonde.
Og godt var det, for da de endelig hadde slått seg ned, fikk
Maria barnet sitt.
Det var en liten gutt. Han var det første barnet deres,
så du kan tenke deg at Josef og Maria var stolte! Men de hadde
ingen fin barneseng og heller ingen fine klær til den lille
gutten sin. De hadde jo reist langt hjemmefra. Så Josef og
Maria tok noen av klærne sine som de tullet rundt ham. Og
så la de ham i en krybbe, som hestene og de andre dyrene spiste
høy fra, slik at han kunne hvile seg litt. Der var det tørt
og mykt – og akkurat passe stort for et lite barn. (Og i tilfelle
du lurer: dyrene snuste nok litt på ham, men de så med
en gang at han ikke var mat!)
Gjeterne møter en engel – og noen til
Like ved Betlehem var det noen gjetere som passet på sauene
og geitene sine. Plutselig skvatt de til – og det gjorde nok
sauene og geitene også. Særlig sauene, for sauer er
jo så lettskremte. Og de hadde god grunn til å bli overrasket,
for det ble med ett kjempelyst rundt dem, det var som om hele solen
hadde falt ned fra himmelen. Men det var ikke solen som hadde falt
ned – heldigvis, for det hadde blitt fryktelig varmt.
Men
det de så, var minst like uvanlig som om solen hadde falt
ned. For rett foran dem stod det en diger engel! Og det var ikke
dagligkost, selv ikke på denne tiden.
Gjeterne ble derfor ganske redde, de hadde aldri sett en engel
før. Engelen var både stor og lysende, og ingen kunne
vite hva en så stor engel kunne være istand til. Men
engelen sa at de ikke skulle være redde, for Gud hadde sendt
den ned på jorden for å fortelle dem noe fint. Og så
fortalte engelen dem om det lille barnet som akkurat hadde blitt
født i Betlehem. Dette barnet, sa engelen, skal frelse menneskene
fra alt som er vondt.
Gjeterne var ikke helt sikre på hva engelen kunne mene med
dette, for det er mye som kan være vondt: det er vondt å
ha tannpine, det er vondt å være fattig, det er vondt
når noen erter, og det er vondt å miste noen man er
glad i. Hvordan kunne det lille barnet hjelpe dem med alt dette?
Men man spør ikke engler om slikt, særlig ikke når
de er så store som denne var!
Gjeterne prøvde derfor å få med seg mer av hva
engelen sa, så kunne de heller tenke mer på dette senere.
Og engelen sa flere vanskelige ting. Den sa at det lille barnet
var Kristus; det vil si at det var herren deres. Og så sa
den at grunnen til at barnet ble født akkurat i Betlehem
(som er byen til den store kong David og hans folk), var at det
lille barnet skulle bli en stor konge. Også dette var vanskelig
å forstå for gjeterne, for hvordan kunne et lite barn
bli en mektig konge; hvordan kunne det bli sterkere enn selveste
keiser Augustus?
Men til slutt sa engelen at de måtte skynde seg inn til Betlehem
for å finne det lille barnet som lå i en krybbe. Og
dette var lettere å forstå; for hvis engelen kunne fortelle
dem hvor de kunne finne barnet, så kanskje det var sant det
andre også.
Med ett var det fullt av engler rundt gjeterne, og de priste Gud,
det vil si de takket ham. Og så sang de – akkurat slik
engler pleier å synge. De sang:
«Ære være Gud i det høyeste
og fred på jorden
blant mennesker som har Guds velbehag!»
Gjeterne finner det lille barnet
Da
englene hadde forlatt gjeterne og vendt tilbake til himmelen, kan
du nok tenke deg at de ikke var sene med å gjøre som
engelen hadde sagt! De skyndte seg avsted til Betlehem for å
finne barnet. Og selv om engelen ikke hadde gitt dem noen adresse,
klarte de å finne både Maria og Josef og det lille barnet
som lå i krybben.
Gjeterne så på det lille barnet og tenkte på
det engelen hadde sagt. Så fortalte de hva de hadde opplevd,
og alle som hørte på undret seg over det de fortalte.
For hvordan kunne den store vakre engelen si at denne fattige lille
gutten, som ikke engang var født i et ordentlig hus, skulle
være deres herre og frelse menneskene fra alt vondt? Men Maria,
mammaen hans, hun gjemte alt det hun hørte i hjertet sitt
og tenkte nøye over det.
Gjeterne måtte snart dra tilbake til marken for å passe
på flokken sin. De priste og lovet Gud for det de hadde hørt
og sett; for alt var akkurat slik som engelen hadde sagt.
Den lille gutten får navnet Jesus
Da den lille gutten var åtte dager gammel, fikk han navnet
Jesus. Det hadde nemlig Gud bestemt. For Maria, mammaen hans, hadde
også hatt besøk av en stor og vakker engel med et budskap
fra Gud. Og denne engelen hadde fortalt henne om barnet som skulle
bli en konge, og at det skulle få dette navnet.
Jammen godt det fantes engler!
Ideer til filosofiske samtaler
- Keiser Augustus hadde stor makt. Når han bestemte at
alle menneskene skulle reise til byene de kom fra, så
gjorde de det. Tror du alle menneskene i Norge hadde reist til
byen de kom fra hvis kongen vår hadde bestemt det?
Når man bestemmer over noe, eier man det da? Hvis ja,
betyr dette at de som styrer i et land «eier» menneskene
som bor i dette landet? Eier foreldrene dine deg siden de bestemmer
over deg?
- Keiser Augustus ville telle alle menneskene «i hele
verden». Hva tror du poenget var med det? Er det viktig
for deg å vite hvor mange mennesker som finnes på
jorden? I byen/på stedet hvor du bor? Er det viktigere
for en konge å vite det enn for deg? Hvorfor er det i
tilfelle det?
- Gjeterne møtte en stor og vakker engel. Men finnes
det engler? Eller fantes det kanskje engler dengang Jesus ble
født, men ikke nå lenger? Eller er det ikke sant
at gjeterne møtte en engel? Hvis det ikke var en engel
de møtte, hva kan de ha møtt da?
- Hyrdene ble redde da det plutselig kom en engel til dem. Hadde
du blitt redd om det plutselig stod en engel foran deg? I tilfelle
ja: betyr det at engler er farlige? Hvordan kan vi vite at noe
faktisk er farlig, hvis vi noen ganger er redde for ting som
ikke er farlige? Og hvordan kan vi vite om noe er farlig hvis
vi ikke er redde for det?
- Den store vakre engelen var bare en budbringer; det var det
lille barnet som var viktig. Men hvordan kan et lite barn være
viktigere enn en stor vakker engel (som gjeterne i tillegg var
redde for)? Tror du barnet var viktigere enn engelen fordi det
en dag skulle bli en stor konge og frelser? Eller kan et lite
barn være viktigere enn noe annet fordi det er et lite
barn?
- Engelen sa til hyrdene at de skulle dra til Betlehem for å
finne det lille barnet i krybben. Hadde du gjort som engelen
sa? Hvorfor, hvorfor ikke? Hadde du gjort det om det ikke var
en engel du møtte, men et lite barn?
- Englene synger om fred på jorden «...blant mennesker
som har Guds velbehag!». Men burde vi ikke ønske
fred for alle mennesker, og ikke bare for dem Gud liker, som
har hans «velbehag»? Eller synes du f.eks. at de
som er ekle mot andre ikke fortjener å ha det bra? Må
man gjøre seg fortjent til å ha det bra?
- Den store engelen fortalte hyrdene at barnet skulle frelse
menneskene fra alt vondt. Men hva slags vonde ting tror dere
engelen mente Jesus kunne hjelpe oss med? Hvem kan hjelpe oss
med å fjerne vonde ting som dette:
– tannpine?
– stygge klær?
– sult?
– fattigdom?
– å bli ertet?
– å være uvenner med bestevennen?
– sorg over å ha mistet noen en er glad i?
Er det noe av dette du bare kan gjøre noe med selv? Kan
Gud hjelpe oss med noe av dette (om du tror på Gud)?
- Gjeterne priste Gud fordi alt var som engelen hadde sagt.
Men hvordan kunne de vite at det egentlig var Gud de skulle
prise, når det var en engel som fortalte dem det og ikke
Gud selv?
- Maria gjemte det hun hadde hørt i hjertet sitt. Men
hvordan er det mulig: betyr det at hjertet er som en slags eske
som vi kan gjemme ting i? Hva kan vi gjemme i hjertet, og hva
kan vi ikke gjemme der?
Kan vi gjemme ting i hodet også? Kan vi gjemme de samme
tingene i hodet som vi gjemmer i hjertet? Kan vi gjemme noe
i andre deler av kroppen også? Hva slags ting kunne du
gjemme andre steder i kroppen?
- Ifølge Bibelen fikk Jesus navnet sitt av Gud: en engel
fortalte Maria at hun skulle få en sønn, og at
denne sønnen skulle hete Jesus. Men burde ikke Gud ha
spurt Josef og Maria først? Hender det at Gud spør
mennesker om ting, eller er det bare menneskene som spør
Gud om ting?
|
|
|