Les mer om Fadervår
Sist oppdatert: 11. november 2003
[1] Fader vår, du som er i himmelen!
[2] La ditt navn holdes hellig.
[3] La ditt rike komme.
[4] La din vilje skje på jorden som i himmelen.
[5] Gi oss i dag vårt daglige brød.
[6] Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre
skyldnere.
[7] Led oss ikke inn i fristelse,
[8] men frels oss fra det onde.
[9] For riket er ditt, og makten og æren i evighet.
[10] Amen.
Her presenterer vi en utlegning av bønnen. Mye mer kan
selvfølgelig sies og det er mange andre måter å
forstå den på. Men det følgende gir i alle fall
en introduksjon til noen av de tanker og spørsmål bønnen
bærer vidnesbyrd om.
Fadervår er satt sammen av flere deler som har forskjellig
funksjon og innhold:
Når
det heter Fader vår, og ikke f.eks. Min far, kan dette forstås
slik at det er menigheten
som sammen skal henvende seg til Gud, ikke hver enkelt troende i
isolasjon. Så selv om den troende er alene når han/hun
ber denne bønnen, er fellesskapet der likevel siden han/hun
hele tiden er en del av Guds menighet. Troen skaper altså
et fellesskap.
Bønnen begynner med en påkallelse av Gud: den himmelske
far, skaper og hersker som bestemmer over alt som er til. Gud er
altså opphøyet, med suveren
makt, men samtidig er han vår alles kjærlige far. Dette
dobbelte, og kanskje motsetningsfylte, forhold til Gud blir selve
utgangspunktet for bønnen.
Når det første vi ber om er at Guds navn må
holdes hellig [2], sier det noe om hvilket av disse forholdene som
har prioritet. For å kunne forholde oss til Gud som far på
den rette måten, må vi først ha en forståelse
for at Han står over oss. Hellig kan forstås som det
som er opphøyet og avsondret, det som ikke stammer fra den
jordiske verden. Gud er hellig fordi han står over denne verden.
Derfor må også hans navn holdes hellig, dvs. navnet
må tenkes på og omtales med respekt.
[3] og [4] henger sammen. Her ber vi om at Guds rike skal komme.
Forestillingen om Guds rike som skal komme er en grunnleggende kristen
tanke og selve utgangspunktet for Jesu forkynnelse.
Når og på hvilken måte dette riket skal komme
er omdiskutert. De første kristne trodde at Guds rike på
jord var nært forestående, og på en veldig konkret
måte. Den fysiske verden skulle gå under og en ny oppstå
– befolket av de gjenoppståtte troende. Troen på
kjødets oppstandelse bærer også bud om en konkret
forståelse av Guds rike. Ifølge en slik forståelse
ber vi i Fadervår om at oppstandelsen skal skje snart. Det
er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom en slik forståelse
av Guds rikes komme og troen på Guds rike som en åndelig
realitet. Det sier bare noe om hvordan denne realiteten skal virkeliggjøres
her på jorden.
En annen forståelse av [3] er at vi ber om at alle jordens
mennesker skal leve i og med Gud. På denne måten virkeliggjøres
Guds rike som en åndelig realitet i menneskenes hjerter; vi
blir innbyggere av Guds rike. Dette innebærer at vi fullt
og helt lar oss fylle med Guds vilje slik at det er Gud som styrer
oss, ikke våre egne drifter og begjær. Mange mennesker
mener forøvrig at dette er selve definisjonen på menneskelig
frihet!
Men dermed ser vi sammenhengen med [4]: Guds vilje skal ikke bare
skje i himmelen, men også på jorden. For uansett om
vi forstår Guds rike som noe konkret eller noe rent indre
vil dets virkeliggjørelse innebære at jorden befolkes
av de troende, dvs. de som lever i henhold til Guds vilje. Forestillingen
om Guds rike sier oss også noe om [2]: Guds navn må
nemlig holdes hellig slik at vi hele tiden er forberedt på
at Hans rike skal komme.
Vi sa at utgangspunktet for Fadervår var det dobbelte forholdet
til Gud som universets hersker og Gud som kjærlig far. Dette
kan forstås slik at Gud både har en ytre og en indre
makt. I [4] og [5] handler det om Gud som ytre makt. Vi ber om at
Guds vilje må skje i himmel og på jord, noe som kan
forstås helt konkret: Gud har suveren makt, han er istand
til å bryte selv naturlovene. I pakt med dette ber vi om at
Gud må sørge for at vi stadig får vårt
daglige brød slik at vi kan fortsette å tilbe Ham.
I [6-8] handler det mer om Gud som indre makt: Gud har makt til
å gripe inn i hjertene til hver og en av oss. Vi ber derfor
om styrke fra Gud til å tilgi dem som sårer våre
hjerter samtidig som vi ber om tilgivelse for det onde vi måtte
påføre andres hjerter. Vi appellerer til Gud som til
en kjærlig far. Vi ber denne kjærlige far om beskyttelse
mot fristelser. En fristelse kan være en oppmuntring til å
si eller gjøre ting som strider mot Guds
bud. I [8] ber vi om at Gud frelser oss fra alt som er ondt,
dvs. at Gud finner oss verdig til å bli tatt opp i Guds rike.
Guds rike, det himmelske rike, er en evig realitet. At det er evig
innebærer at det aldri har oppstått og aldri kommer
til å forgå. Grunnen til at riket er evig er at det
hører Gud til. Og når det hører Gud til, så
er det en åndelig realitet, uansett om det er virkeliggjort
her på jorden eller ikke. I den avsluttende lovprisningen
[9] erklærer vi at ikke bare dette riket tilhører Gud,
men også den makt og ære som følger med det.
Vi bekrefter igjen hans opphøyethet, for denne makt og ære
står over vår forestillingsevne. Det samme gjelder også
vår forståelse av evigheten.
Bønnen rundes av med Amen. Vi kan oversette det med «la
det skje», dvs. «la Guds vilje skje», og da ser
vi igjen en forbindelse til [4] hvor vi ber om at Guds vilje må
skje på jorden som i himmelen. Amen innebærer også
en forsterkelse av bønnen; vi bekrefter, og gjentar derfor
i en viss forstand, alt det vi allerede har sagt.
|