|
|
Søren Kierkegaard
Kjærlighetens gjerninger
Tekst og filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 2. februar 2004
Denne
teksten er åpningsavsnittet fra Søren Kierkegaards
(1813-1855) berømte verk «Kjerlighedens Gjerninger»
fra 1848. Et av hovedbudskapene i boken er å få oss
til å innse forskjellen på den kristne nestekjærlighet
og den for-kjærlighet vi har til dem vi kjenner og er glade
i: familie, venner, kjærester osv. Nestekjærligheten
retter seg mot ethvert menneske uten å gjøre forskjell
og den er alltid motivert av plikten til å elske, ikke av
personlig interesse eller lidenskap.
Teksten foreligger i to versjoner: originalversjonen
samt vår oversettelse/modernisering. Så hvis du synes
Kierkegaards egen tekst er litt tung, prøv deg på vår
fornorskede versjon. [Sitert fra Søren Kierkegaards samlede
verker, København 1962, bind 12, side 11.]
Kierkegaards originaltekst
«Dersom det var saaledes som indbildsk Kløgt mener,
stolt af ikke at bedrages, at man Intet skulde troe, som man ikke
kan see med sit sandselige Øie: da burde man først
og fremmest lade være med at troe paa Kjerlighed. Og hvis
man gjorde det og gjorde det af Frygt for ikke at blive bedragen,
var man saa ikke bedragen?
Man kan jo bedrages paa saa mange Maader; man kan bedrages ved
at troe det Usande, men man bedrages dog vel ogsaa ved ikke at troe
det Sande: man kan bedrages ved Skinnet, men man bedrages dog vel
ogsaa ved det kløgtige Skin, ved den smigrende Indbildskhet,
der veed sig ganske sikkret mod at være bedragen. Og hvilket
bedrag er vel det farligste? Hvis helbredelse er tvivlsomst, enten
Dens, der ikke seer, eller Dens, der seer og dog ikke seer? Hvad
er vanskeligst, at vække En, der sover, eller at vække
En, der vaagen drømmer, at han er vaagen?
Hvilket syn er sørgeligst, enten det, der strax og ubetinget
rører til Taarer, Synet af den i Kjerlighed ulykkeligt Bedragne,
eller det, som i en vis Forstand kunde friste Latteren, Synet af
den Selvbedragne, hvis taabelige Indbildskhed af ikke at være
bedragen vistnok er latterlig og til at lee af, dersom det Latterlige
ikke her var et endnu stærkere Udtryk for Redselen ved at
betegne, at han ikke er Taarer verd.»
Forsøk på oversettelse/fornorsking
«Hvis det var slik som de «kloke»
mener (stolte av ikke å bli bedratt), at vi ikke burde tro
på noe som vi ikke kan se med våre egne øyne,
da burde vi først og fremst slutte å tro på kjærligheten.
Og hvis vi sluttet å tro på kjærligheten, av frykt
for å bli bedratt, ble vi ikke da nettopp bedratt?
Det er så mange måter å bli bedratt på.
Vi kan bli lurt ved å tro det som ikke er sant, men vi kan
vel også bli lurt ved ikke å tro det som er sant. Det
heter seg at «skinnet bedrar», men kan vi ikke også
bli ført på avveie av klokskapens skinn som innbiller
seg å være sikret mot ethvert bedrag? Hvilket bedrag
er vel det farligste? Og hvem er det verst å helbrede: den
som ikke ser eller den som ser, men likevel ikke ser? Hva er vanskeligst:
å vekke en som sover eller å vekke en som i våken
tilstand drømmer at han er våken?
Hvilket syn er det sørgeligste: det som straks får
oss til å felle tårer - synet av en som er ulykkelig
sveket i kjærlighet - eller det som i en viss forstand kunne
kalle på latteren - synet av én som er så tåpelig
innbilsk at han ikke oppdager sitt eget selvbedrag (en innbilskhet
som i og for seg er til å le av, hvis det ikke var for at
det latterlige her skyldtes frykten for å erklære at
han ikke er tårer verdt).»
Ideer til filosofiske samtaler
- Kierkegaard sier at såkalt «kloke» mennesker
ikke vil tro på det de ikke kan se med sine egne øyne,
f.eks. kjærlighet. Er du enig i dette? Kan vi se kjærlighet
med våre egne øyne? Hvordan? Hvis ikke, hvordan
kan vi da oppdage kjærlighet? Med følelsene? Med
hjertet? Ved å tro på den?
- Er det nødvendig å tro på det vi faktisk
kan se med våre egne øyne? Hvis du ser en katt
bli påkjørt av en bil, trenger du da å tro
dette i tillegg? Hvis du ser en venn bli fornærmet, trenger
du å tro dette i tillegg eller er det nok å se det
med dine egne øyne?
- Når en åre stikkes ned i vannet, ser det ut som
om den er brukket. Men vi vet jo at den ikke er brukket, altså
tror vi ikke på det vi ser med våre egne øyne.
Og i en ørken kan vi se luftspeilinger: vi ser med våre
egne øyne noe som ikke finnes i virkeligheten. (Men i
det siste tilfellet er det vanskeligere å skille mellom
synsbedrag og virkelighet.)
Betyr dette at det ikke er så klokt å stole på
det øynene forteller oss likevel?
- De «kloke» er stolte av ikke å tro på
kjærligheten, sier Kierkegaard. Hvis de ikke hadde vært
så stolte, hadde de kanskje ikke følt det som et
bedrag å skulle tro på kjærligheten.
Hva innebærer det å være stolt? Hvorfor er
vi mennesker stolte? Trenger vi stoltheten eller er dette noe
som bare gjør det vanskeligere for oss å leve sammen?
Finnes det noen tilfeller hvor det er bra å være
stolt?
- Kierkegaard: «Vi kan bli lurt ved å tro det som
ikke er sant, men vi kan vel også bli lurt ved ikke å
tro det som er sant.» Vet du om noe som er sant og som
det ville vært galt ikke å tro på? Ta f.eks.
påstanden om at alle mennesker er gode på bunnen.
Kan dette bevises? Hvis ikke, bør vi likevel tro på
det? Hvorfor/hvorfor ikke?
|
|
|
|
|