Bursdagsønsker og bønn
Tekst/illustrasjoner:
Øyvind Olsholt/http://www-lu.hive.no/plansjer/
Sist oppdatert: 18. desember 2003
Bønn
står sentralt i alle religioner. Og allerede i 1. klasse skal
elevene ifølge læreplanen bli kjent med spørsmålet:
hva er bønn?
Øvelsen på denne siden
begynner med at barna skal plassere forskjellige ønsker (representert
ved illustrasjoner) i en av to bokser: enten som noe de kan få
i bursdagsgave eller som noe de ikke kan få i bursdagsgave.
Og her er vi mest interessert i de tingene som ikke så lett
havner på gavebordet...
1.
Hva går det an å ønske seg i bursdagsgave? Vel,
det er jo mulig å ønske seg det aller meste, men selvsagt,
ikke alle ønsker er like enkle å oppfylle. Hensikten
med denne øvelsen er å sette igang en samtale om hva
vi kan gjøre med de ønsker vi har som vi ikke
kan regne med å få i bursdagsgave.
2.
Begynn med å skrive ut tegningene i dette
dokumentet (tegningene tar seg absolutt best ut i farver så
det er en fordel om du har en farveskriver tilgjengelig). Klipp
tegningene fra hverandre og spre dem utover gulvet eller på
et stort bord. Hver av tegningene representerer et mulig ønske
som et barn kan ha (eller en voksen for den saks skyld).
3.
La så barna plassere tegningene i en av de to store sirklene
«Ting du kan ønske deg til bursdag» og «Ting
du ikke kan ønske deg til bursdag». Mens barna undrer
seg over hvilke tegninger som skal plasseres i hvilken sirkel, er
det viktig at du er aktivt med og hele tiden spør dem hvilke
grunner de har for valgene sine.
4.
Etterat alle ønskene er plassert, er turen kommet til å
se nærmere på de ønskene som havnet i sirkelen
«Ting du ikke kan ønske deg til bursdag». Hvorfor
havnet de her? Er det noen som har hatt noen av disse ønskene
noen gang? Isåfall: hvorfor ønsker vi oss ting som
vi ikke kan få? Eller kan vi kanskje få det likevel
selv om det ikke er mulig å få det til bursdag? Isåfall
hvordan? Hva er forskjellen på å be en bønn og
det å ønske seg noe i bursdagsgave?
Filosofiske spørsmål
Nederst på denne siden finner du flere spørsmål
av filosofisk natur som kan åpne opp for mange tanker rundt
bønnens vesen samt klargjøre forholdet mellom et ønske
og en bønn. (De samme spørsmålene foreligger
også i dette
utskriftsvennlige dokumentet.
Ideer til filosofiske samtaler
- Gå igjennom resultatet av plasseringen av tegningene.
Var det noen av ønskene som kunne vært i begge
sirklene? Var det noen ønsker som ikke hørte hjemme
i noen av sirklene? Hvilke andre ønsker burde vært
med i sirkelen for «umulige» bursdagsønsker?
- Hva slags bursdagsønsker mener du er vanlige å
ha? Nevn noen eksempler. Hvorfor er dette vanlige ønsker?
Hvilke ønsker mener du er uvanlige? Er det f.eks. uvanlig
å ønske seg gode venner eller en lillesøster?
Hvorfor, hvorfor ikke?
Hvis du spør foreldrene dine hva de ønsker seg
til sin bursdag, svarer de kanskje: «snille barn».
Er dette et vanlig ønske for foreldre? Går det
an å gi dem dette i presang? Hva ville vært et uvanlig
bursdagsønske fra foreldrene dine?
- Tenk deg at du fikk ett og bare ett ønske som du skulle
få oppfylt uansett. Hva ville du ønsket deg da?
Hvorfor? Hvem eller hva kunne oppfylt ønsket ditt tror
du? Moren og faren din? Rektor på skolen? Kongen?
Er det større sjanse for å få ønsket
oppfylt dersom du ber en bønn om det? Ville det vært
riktig å be en bønn for å få oppfylt
ditt høyeste ønske?
- Har du noen gang bedt en bønn? Når mener du
det er riktig å be en bønn? Hvem ber du til: kan
du be til andre mennesker eller til deg selv? Hva slags ting
kan du be om: noe som gjelder deg selv eller noe som gjelder
andre? Må du be alene eller kan du be sammen med andre
også? Hvordan føler du deg når du ber en
bønn? Er det annerledes å be en bønn enn
å be en venn om å gjøre deg en tjeneste?
- Må vi tro på Gud for å be? Viser vi at
vi tror på Gud når vi ber? Hva er Gud?
 |
|
|