Hva bruker vi vann til?
[UTKAST 28. mai 2004]
Vann til husholdning, landbruk og industri
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert:
Vår moderne livsstil krever mye
vann. Vi vasker, koker maten vår, dusjer og trekker ned i
do. Det er likevel ikke husholdningene som er hovedkonsumentene
av vann i vårt moderne samfunn. Til landbruk og industri
brukes enorme mengder vann. Mangel på rent vann er et av
de største hindre for utvikling av jordbruk og industri
mange steder på jorden i dag.
Mulige læreplanreferanser
Samfunnsfag 8 kl.
«øve seg i å sjå samanhengar mellom natur
og samfunn, utvikle innsikt i at menneska er avhengige av naturgrunnlaget
og korleis menneska påverkar og endrar det. Gjere seg kjende
med debatten om og få høve til å avklare eigne
haldningar til desse spørsmåla»
Samfunnsfag 9 kl.
«utvikle kjennskap til korleis menneska nyttar naturgrunnlaget
til å skaffe seg mat, energi og andre varer. Bli kjende med
ulike typar produksjon og øve seg i å bruke inndelinga
i dei tre hovudtypane av næringar: primær-, sekundær-
og tertiærnæring og korleis dei er endra over tid»
Vann til husholdningen
Man
har regnet ut at et menneske kan klare seg godt med 10 liter vann
pr. dag til å drikke, lage mat, vaske opp, vaske seg, vaske
tøy osv. I vårt moderne samfunn bruker imidlertid
hver person i gjennomsnitt 200 liter hver dag på dette (tallet
varierer i forskjellige statistikker). Derfor trenger vi mye mere
vann nå enn før.
Hver gang du trekker ned på do, spyler du ned 26 liter vann.
Når du bader i badekaret, bruker du mellom 76 og 114 liter
vann, og tar du en dusj, spyler du vekk 19 liter vann i minuttet.
Setter du på vaskemaskinen, bruker du 57 liter vann, og for
en klesvask går det med 152 liter vann!
Mange steder i verden er det ikke nok vann til at menneskene kan
leve i slik luksus. Millioner av hus i Asia, Afrika og Syd-Amerika
har ikke innlagt vann. Menneskene må da hente vann i brønner,
elver eller bekker. Mange steder i Afrika må f.eks. landsbyens
unge jenter gå tre timer frem og tre timer tilbake, altså
seks timer, for å hente vann til familien sin. Dette er like
lenge som du er på skolen!
Vann til landbruk

Gammeldags brannpumpe i USA
Det meste av det vi dyrker krever stor tilførsel av vann.
For å dyrke nok hvete til å kunne bake et brød,
kreves det f.eks. 435 liter vann. Stort sett dyrker vi jorden i
områder der det er rikelig med regn. Men for å få
nok mat til verdens økende befolkning, må vi også
dyrke opp jorden i områder med lite vann. Derfor er det nødvendig
med vanningssystemer.
Ved kunstig vanning bruker man av et områdes vannreserver.
Kommer det hele tiden like mye vann til disse reservene som det
som brukes, er ikke dette noe problem. Men mange steder brukes
det mer av stedets vannreserver enn det som kommer til. Dette vil
før eller siden kunne få katastrofale følger.
Mangel på vann er den største begrensing når
det gjelder å dyrke nok mat i et område. Hadde det
vært nok vann overalt ville det knapt vært mangel på
mat noen steder (unntatt i områder der krig og andre ekstreme
situasjoner gjør det umulig å dyrke jorden og fordele
maten).
Vann til industri
I industrien brukes vann til mye. Vann brukes bl.a. til å
vaske frukt og grønnsaker for de fryses, tørkes eller
hermetiseres. Vann brukes som råmateriale for leskedrikker,
boksemat og andre produkter. Vann brukes i kjølesystemer
for å holde maten frisk.
Generelt i industrien brukes mest vann på renhold og kjølesystemer.
For eksempel brukes vann til å kjøle ned varme gasser
når olje foredles til plastikk og for å kjøle
ned glødende stål i stålindusrien. Det trengs
f.eks. 144 000 liter vann for å kunne produsere ett tonn
stål eller ett tonn papir. I USA står industrien for
48% av det totale vannforbruk.
Det meste av dette vannet kan ledes tilbake til elver og innsjøer
etter at det har vært i bruk. Problemet er bare at det da
ofte er forurenset, eller at det inneholder så lite oksygen
at dyr og planter ikke kan leve i det. (Det siste gjelder vann
som har blitt brukt til kjøling. Når vannet varmes
opp til ekstremt høye temperaturer tappes det for oksygen.)
Elektrisitet
Vann brukes også til å produsere elektrisitet. Kull
eller bensin brukes for å varme opp vann til damp. Denne
kan føres gjennom turbiner og sette dem i bevegelse. Slik
kan man produsere elektrisitet.
Vannkraftverk bruker kraften i vann som faller til å lage
elektrisitet. Dette kalles for hydroelektrisitet. I land som Brasil
og Norge der det er mye vann og høye fjell, kan det meste
av elektrisiteten produseres (lages) på denne måten.
Transport

Kanaler gjør det lettere for skip å komme seg frem
Vann har alltid vært brukt til transport. Siden tidenes
morgen har menneskene transportert ting over havet og langs elvene.
Hver dag krysser tusener av lasteskip verdens hav, eller glir opp
og ned langs verdens elver.
Et steds beliggenhet i forhold til hav og elever kan ha avgjørende
betydning for stedets vekst og fremgang. På kartet ser dere
at de fleste større byer i verden enten befinner seg langs
kysten eller ved en elv. Ledende nasjoner slik som Storbritannia,
USA og Japan har alle lange kystlinjer.
Ideer til filosofiske samtaler
- Fordeling av fellesgoder
Ved kunstig vanning i et område med vannmangel tappes
områdets vannreservoar. Dette vil på lang sikt
gå ut over alle. På kort sikt går den økonomiske
gevinsten til bonden som vanner. Bør et land alltid
sørge for rettferdig fordeling av fellesgoder som vann,
fisk, jord? Er det noen ting som er viktigere å forvalte
til det beste for fellesskapet enn andre? Hvilke ting?
- Når kan forurensning tillates?
Industrien forurenser naturen ved å slippe ut forurenset
eller oksygenfattig vann. Når kan dette forsvares? Når
folk i området trenger produktene som produseres? Når
bedriften sysselsetter svært mange som bor i området?
Når bedriften tjener mye/lite penger?
- Det usynliges kraft
Vanndamp kan som regel ikke sees og er nærmest vektløs.
Likevel har den nok kraft i seg til å drive store maskiner.
Hvordan kan en gass, eller luft, ha nok kraft til å bevege
store og tunge maskiner? Kan dette sammenlignes med ordets
og tankens kraft i forhold til muskelkraft?
 |
 |
|