Hensikten
med de filosofiske spørsmålene på Skoletorget er å
hjelpe læreren til å sette igang undrende og undersøkende
samtaler i undervisningen. Du finner disse spørsmålene under
alle fagtekstene på temasidene. Til venstre ser du et eksempel hentet
fra en matematikk-side.
Det er imidlertid ikke meningen at spørsmålene skal
leses opp høyt i klassen. Heller ikke skal de kopieres opp og deles
ut til elevene som studieark, hjemmelekser o.l. Spørsmålene er
først og fremst ment som en hjelp for deg som lærer. Det er derfor
bedre om du setter deg ned med spørsmålene en ettermiddag og
selv tenker over dem, kanskje slår du opp i en filosofibok for å
orientere deg videre. Enda bedre er det om du diskuterer spørsmålene
med lærerkollegaer eller andre voksne – eller med dine egne barn!
Slik har du tematikkene friskt i minne når du skal innlede til samtale
i klassen neste dag.