Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtaler Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Multiplikasjon 2-gangen
 Multiplikasjon
 

2-gangen

Tekst og illustrasjoner:
Anne Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 6. januar 2005

De fleste gangetabeller følger systematiske mønstre. Her får du se hvilke mønstre 2-gangen skjuler.


Satt opp kun med summene ser 2-gangen slik ut:

2-4-6-8-10-12-14-16-18-20

Deler vi den i bolker på fem tall ser den slik ut:

0 2 4 6 8
10 12 14 16 18

Legg merke til at tallene på enerplassen følger det samme mønsteret i hver bolk, nemlig 0-2-4-6-8:

Vi kan fortsette tabellen til 100 og se om den fortsatt følger samme mønster:

0 2 4 6 8
10 12 14 16 18
20 22 24 26 28
30 32 34 36 38
40 42 44 46 48
50 52 54 56 58
60 62 64 66 68
70 72 74 76 78
80 82 84 86 88
90 92 94 96 98

Som dere ser, følger tabellen konsekvent dette mønsteret! Dette mønsteret kan synliggjøres når du tegner tabellen på en tallinje slik:


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Er det artig med mønstre som dette? Hvorfor oppdager vi mønstrene og ikke det som ikke er mønstre? Hva er egentlig et mønster? Hva er det motsatte av et mønster?
  2. Er det forskjell på mønstre? Hva er f.eks. forskjellen på et tallmønster som «1-2-3-4-5» og mønsteret på en fotball? Er det forskjell på mønstre som vi tenker inni hodet og mønstre som vi ser med øynene? Er tallmønstre noe vi tenker med hodet eller noe vi ser med øynene? Kan det være begge deler på en gang? Går det an å bli enige om noe som gjelder for alle typer mønstre?
  3. Hvis vi skal multiplisere 5 med 2, kan dette gjøres på to måter: enten ved å legge sammen 5 to ganger (5+5) eller ved å legge sammen 2 fem ganger (2+2+2+2+2). Som du ser er 5+5 = 2+2+2+2+2 = 10. Men hva skjer dersom vi skal multiplisere 5 sykler med 2 kattunger? Er det mulig? Hva blir i tilfellet svaret?
  4. De fleste av oss har to ben, to armer, to øyne og to ører. Finnes det flere ting som det bare er 2 av? Er ting som det bare finnes to av alltid speilvendte eller motsatte slik som armene og ørene?

 
   

[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
MULTIPLIKASJON
  Multiplikasjon med kvadrater
  Tegne multiplikasjonstabeller ved hjelp av tallinjer
2-gangen
  3-gangen
  4-gangen
  5-gangen
  6-gangen
  7-gangen
  8-gangen
  9-gangen
Teksten med filosofiske spørsmål
Klikk deg frem i 2-gangen
Test deg selv i 2-gangen
Trampe 2-gangen
© www.skoletorget.no