Konstitusjonen av 1789
Borgerskapet tar innersvingen på både geistlige,
adelige og fattigfolk
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 5. juni 2004
Det
første som måtte bestemmes når den franske nasjonalforsamling
i 1789 skulle lage en ny konstitusjon (grunnlov) var hvordan makten
i landet skulle fordeles. Det store spørsmålet var:
hvor mye makt skulle kongen ha i samfunnet? Ja, skulle man ha en
konge i det hele tatt? Det politiske skillet mellom republikanere
og monarkister ble dermed av sentral betydning, og det var gjennom
denne diskusjonen de første spirer til det moderne, sosiale
demokratiet ble sådd.
Maktfordelingsprinsippet
Representantene i nasjonalforsamlingen var enige i at makten i
landet måtte fordeles i henhold til maktfordelingsprinsippet,
dvs. mellom en lovgivende
forsamling, et utøvende
organ og en forsamling med dømmende
myndighet. Ideen var at nasjonalforsamlingen skulle ha
ansvar for lovgivningen, kongen skulle ha den utøvende
makt og domstolene den dømmende makt. Et sentralt
spørsmål her var: hvor stor makt kongen skulle ha?
Monarki eller republikk?

Konstitusjonen ble skrevet i det vakre og storslagne slottet Versailles
som dette maleriet gir oss en smakebit av. Versailles ligger like
utenfor Paris.
Monarkistene
ønsket et konstitusjonelt
monarki. Etter deres syn var en sterk kongemakt en nødvendig
motvekt til nasjonalforsamlingens makt. Monarkistene besto for
en stor del av adelsmenn som fryktet det rike borgerskapet og dets
stadig økende vilje (og evne) til innflytelse.
De
revolusjonære så kongen som en fare for revolusjonen.
Derfor måtte han etter deres oppfatning ha så lite
makt som mulig. De
ultrarevolusjonære så til og med for seg en republikk
uten konge i det hele tatt. Å hevde noe slikt var aldeles
uhørt på denne tiden. Blant de revolusjonære
og ultrarevolusjonære finner vi typisk representanter fra
det rike borgerskap som ønsket å snu opp-ned på
samfunnet i samsvar med opplysningsfilosofenes ideer.
Diskusjonen gikk høyt, og da det skulle stemmes over kongens
vetorett
overfor den lovgivende forsamling, ble det fullt kaos. Det ble
da foreslått at de som var for at kongen skulle
ha vetorett skulle sette seg på høyre side av salen
og de som var mot skulle sette seg på venstre side.
Slik oppstod de politiske betegnelsene «høyre»
og «venstre»!
Saken endte med at det ble opprettet et konstitusjonelt
monarki med sterkt begrenset kongemakt. Kongen fikk til slutt
kun et utsettende
veto overfor nasjonalforsamlingen.
Offentlig forvaltning
Nasjonalforsamlingen ønsket å desentralisere offentlig
forvaltning for å ha størst mulig lokalt selvstyre.
Landet ble således delt opp i 83 departementer,
disse ble delt opp i distrikter som igjen ble delt opp
i kantoner. Til sist ble kantonene delt opp i kommuner.
De mange offentlige embetsmenn ble erstattet av valgte organer.
Rettsvesenet ble bygget opp etter lignende mønster: flertallet
av dommerne skulle rekrutteres
gjennom valg, og nye dommere skulle velges av folk som bodde i
det aktuelle området.
Stemmerett og valgbarhet
Neste spørsmål var: hvem skulle kunne velges inn
i de offentlige organer, og hvem skulle kunne velge disse? At ikke
alle kunne ha stemmerett var soleklart, f.eks. kunne barn og sinnssyke
ikke ta del i styringen av landet. Disse var hva Rousseau kalte
undersåtter, dvs. de var underlagt loven og beskyttet
av den, men var uten delaktighet i utformingen av den.
Men hva med kvinner, landstrykere, jøder? Her gikk debatten
høyt, men det endte med at hverken kvinner eller jøder
fikk fulle borgerrettigheter. Det ble hevdet at det ikke var noe
prinsipielt imot å la kvinnene få stemmerett, men at
tiden ennå ikke var moden. Det skulle gå over hundre
år før den viste seg å være det.
Også når det gjaldt den mannlige del av befolkningen
var det mange som mente at stemmeretten måtte begrenses.
Men i erklæringen om menneskerettighetene hadde nasjonalforsamlingen
stått fast på at alle borgere skulle ha rett
til å være med og utforme loven. Løsningen ble
å innføre et skille mellom aktive og passive
borgere slik at kun aktive borgere fikk stemmerett og var valgbare
til offentlige verv. Aktive borgere var de som hadde en viss eiendom
og som betalte over en viss sum i skatt. Dessuten gjaldt en regel
om at jo høyere verv man skulle bli valgt til, jo mere måtte
man ha betalt i skatt.
Det endte med at bare fire av Frankrikes syv millioner borgere
fikk stemmerett. Og kun 50 000 var til sist valgbare til den
grunnlovgivende forsamling, dvs. i praksis bare adelsmennene og
de rike borgerne. Gjennom valgsystemet hadde dermed borgerskapet
effektivt sørget for å stenge resten av folket ute.
Økonomisk liberalisme – for de rike borgere
Den nye konstitusjonen, liksom menneskerettighetserklæringen,
ble et rent uttrykk for borgerskapets ideologi og var
først og fremst tilpasset deres behov. Den var rasjonelt
bygget opp og fundert på en økonomisk liberalisme
der eiendomsretten nærmest ble betraktet som hellig. Målet
med konstitusjonen var da også å legge til rette for
handel og økonomisk vekst. I tråd med dette ble de
indre tollgrenser fjernet, det ble nedlagt forbud mot laug
og det ble slutt på all statlig fastsettelse av maksimums-
og minimumspriser.
Særlig de to siste forbudene skulle føre til mange
konflikter med fattige arbeidere i byene. Tidligere hadde de fattige
arbeiderne i byene gjennom samarbeid i laug
kunnet sikre seg en viss levestandard. At alle innenfor en yrkesgruppe
kunne nekte å arbeide dersom de ikke fikk lønn de
kunne leve for og pensjon ved skade eller sykdom, ga en viss økonomisk
trygghet. Når de nå ikke hadde mulighet til å
organisere seg lenger, var arbeiderne i fabrikkeiernes hule hånd.
Om fabrikkeieren ikke tilfeldigvis var generøs, kunne han
nøye seg med gi dem sultelønn
og ellers ikke ta noe ansvar for dem ved sykdom eller arbeidsulykker.
Slike forhold førte til stor motstand fra fattige arbeidere
som var vant til å ha innflytelse over sin egen skjebne.
Føydalavgiftene
ble opphevet som ledd i borgerskapets ønske om å gjøre
landbruket mer rasjonelt. Dette hadde imidlertid lite å si
for de ca. 60% av bøndene som ikke eide sin egen jord fordi
leieavgiften umiddelbart ble satt opp tilsvarende. Det var altså
jordeieren, som i mange tilfeller var en rik borger, som ble sittende
igjen med den reelle gevinsten.
Ideer til filosofiske samtaler
- Én eller flere beslutningstagere
I et tradisjonelt monarki er det kongen, dvs. én person,
som har siste ord når vedtak skal fattes. I en republikk
er det representantene i nasjonalforsamlingen som fatter beslutningene
i fellesskap.
Hva er fordelene med å bestemme noe alene og i fellesskap?
Er det visse saker det er best å bestemme alene og andre
saker som det er best å bestemme i fellesskap? Er det
verre at én person får for mye makt enn at en
gruppe personer får den samme makten? Er visse mennesker
bedre egnet enn andre til å være med og fatte beslutninger
eller stiller alle i utgangspunktet likt? Er visse mennesker
egnet til å bestemme alene mens andre er egnet til å
bestemme i fellesskap?
- Rett til medbestemmelse
Som vi så var det bare aktive borgere, dvs.
menn med en viss eiendom og skattbar inntekt, som fikk stemmerett
og som var valgbare til de politiske vervene. Alle som falt
utenfor denne definisjonen – dvs. flertallet av befolkningen,
f.eks. kvinner og de med dårlig råd – fikk
ikke være med på å bestemme landets politikk.
Hvem bør etter din mening ha krav på stemmerett
i et demokratisk samfunn:
- alle som er istand til å komme seg til stemmelokalet
på egen hånd?
- alle over en viss alder?
- alle som har bodd en viss tid i landet (hvor lenge må
man ha bodd her)?
- alle som kan lese og skrive (hvor godt må de kunne
lese og skrive)?
- alle som kan snakke landets språk flytende (hvem
bestemmer hva det vil si å snakke et språk
flytende)?
- alle som kjenner landets lover og regler (hvor godt kjennskap
skal man forlange)?
- alle som er opptatt av politikk (hva er betingelsene
for å være «opptatt av politikk»)?
- alle, og kun de, som er enig/uenig med dagens makthavere
(er det tilstrekkelig å si seg enig/uenig eller må
man også begrunne hvorfor)?
- alle?
Kan flere av disse kravene kombineres for å sette sammen
et «totalkrav» til stemmerett? F.eks.: den som
har bodd fire år i landet og snakker språket flytende
har stemmerett?
- Å være revolusjonær
I det franske samfunnet mot slutten av 1700-tallet var det
akademikerne og de næringsdrivende, dvs. borgerskapet,
som utgjorde de revolusjonære kreftene. De ønsket
å forandre samfunnet fra grunnen av ved å liberalisere
politikken for derved å legge til rette for økonomisk
vekst.
Er dagens borgerskap revolusjonære, f.eks. leger, jurister
og næringslivsfolk? Eller er de konservative? Hvem er
det idag som ønsker å forandre samfunnet? Hvorfor
ønsker de det? Vil et samfunn alltid bestå av
en kamp mellom revolusjonære og konservative krefter?
Kan vi tenke oss et samfunn hvor denne maktkampen har opphørt
og hvor alle er såre fornøyd med tingenes tilstand?
- Liberalisme og rettferdighet
Det var borgerskapet som var den store seierherren i kampen
om utformingen av konstitusjonen. Det var deres ønske
om politisk liberalisering og økonomisk vekst som vant
frem. Men denne seieren skjedde på bekostning av arbeidernes
ønske om rettferdig lønn og en trygg arbeidssituasjon.
Er det alltid slik at frihet for én person (eller en
gruppe) alltid innebærer mindre frihet for en annen person
(eller gruppe)? Tenk deg at lærerne i skolen ønsker
større frihet. Hvordan kan de få det uten at det
på en eller annen måte går ut over elevene?
Kan elever gis større frihet uten at det påvirker
lærernes arbeidssituasjon? Kan det tenkes at større
frihet for lærere innebærer større frihet
også for elevene? Omvendt?
 |
 |
|