|
 |
Flokkdyr
Sist oppdatert: 4. januar 2004
Formål
- Klargjøre begrepet «flokkdyr» for barna
- La barna i fellesskap lage fine veggbilder
Resultat
- to veggbilder:
ett med dyr som er flokkdyr og ett med dyr som ikke er
det
Utstyr
- 2 fargeark i forskjellige farger i størrelse A1
- 1/4 A4 ark til hver elev
- saks, fargestifter og lim til alle elevene
Fremgangsmåte
Skriv «flokkdyr» som overskrift på det ene A1-arket
og «ikke flokkdyr» på det andre. Heng så
arkene opp på veggen i klasserommet. Forklar barna at hester
er flokkdyr, og fortell litt om hva som kjennetegner denne kategorien.
Spør barna om de kjenner til andre dyr som er flokkdyr (f.eks.
kuer, sauer, hunder, løver), og om de kjenner til dyr som
ikke er flokkdyr (f.eks. katter, slanger, ildere, bjørn).
Si at dere nå skal tegne/male mange forskjellige dyr som
dere så skal plassere på riktig ark. Be elevene om å
tegne og klippe ut hvert sitt dyr. Det er en fordel at ikke flere
elever tegner samme dyreslag. Etterhvert som de er ferdige med dyret
sitt, kan de komme frem og lime det på det riktige arket.
Når de begynner å bli ferdige, kan læreren spørre
elevene om hvorfor de valgte å plassere sitt dyr i den kategorien
som de gjorde, om hva som kjennetegner de forskjellige dyreartene
osv.
|
 |